The Source - recensie

The Source - recensie

De vrouwen van een streng Islamitisch bergdorp kunnen maar op één manier hun recht bij de mannen eisen: Ze gaan in seksstaking.

Emmertjes water halen
In de ruwe dorre bergen van Noord Afrika ligt een klein dorpje waar traditie en de Islam de dag bepalen. Dit betekent dat mannen het dorp verdedigen en brood op tafel brengen en de vrouwen het huishouden op zich moeten nemen. Maar de wereld verandert. De mannen hebben niet veel meer te doen dan in het café te zitten, terwijl de vrouwen dagelijks langs een steil onherbergzaam pad water moeten dragen uit een afgelegen bron. Wanneer voor de zoveelste keer een zwangere vrouw tijdens de tocht valt en het ongeboren kind ten dode opgeschreven is, besluit Leila (Leïla Bekhti) dat het onrecht lang genoeg geduurd heeft. Ze overtuigt de andere vrouwen om, zolang zij nog het water moeten halen, hun mannen uit protest seks te ontzeggen. Dit valt alles behalve goed bij de conservatieve mannen, en ontketent een heuse oorlog tussen de seksen.

The Source

Oprecht
De Frans/Roemeense regisseur Radu Mihaileanu is met bekroonde films als Train de Vie en Va, Vis et Deviens geen onbekende binnen de Europese cinema. Geïnspireerd door een waar gebeurd verhaal besluit Mihaileanu voor The Source volledig de Arabische cultuur in te duiken, om deze zo treffend mogelijk te kunnen verfilmen. Een uitgebreide research periode en reizen naar vergelijkbare dorpen als die uit het verhaal waren volgens Mihaileanu nodig de cultuur in beeld te brengen waarvan hij zelf geen deel uitmaakt. Een slimme zet, want alles in The Source voelt authentiek en oprecht aan. Mihaileanu weet met subtiele nuances en rijke karakters een geloofwaardig beeld van het dorp en zijn gebruiken te scheppen. Wie bang is dat het enkel een beklag is op vrouwonvriendelijke aspecten van de Islam kan gerust zijn: The Source heeft, net als het geloof, meer te bieden.

The Source

Intens warm
The Source brengt je meteen midden in het voortdurende onrecht. Een slim uitgevoerde openingsscène geeft de kijker het gevoel zelf met de vrouwen het ruige bergpad te beklimmen, met overwogen camerawerk dat de gehele film wordt aangehouden. De film wisselt moeiteloos tussen twee gezichten van deze traditionele samenleving; het intense drama van onrechtvaardige gebruiken en de warme toon van een hechte gemeenschap. Want naast de continue strijd van Leila en de vrouwen neemt Mihaileanu ook de tijd om het gevoel van liefde en familiebanden binnen het dorp uit te lichten: We volgen een verliefd meisje in haar contact met een jongen van buiten, terwijl de traditie luidt dat ze uitgehuwelijkt zou worden. We zien hoe de grofgebekte weduwe ‘Oud Geweer’ de littekens van het traditionele vrouwenbestaan draagt, en hier de jonge vrouwen voor wil behoeden. Momenten uit het dagelijks leven van al deze karakters worden veelvuldig naar de voorgrond gebracht. In zeldzame gevallen leidt dit tot scènes waarbij je eventjes op je horloge kijkt, maar over het algemeen maken deze momenten The Source tot een rijker geheel.

The Source toont op een prachtige manier een verhaal dat absoluut verteld moet worden. Niet alleen vanwege de boodschap, maar ook om het perspectief dat het biedt op een cultuur waar veel van ons westerlingen nog wel eens vooroordelen over hebben. Een handjevol trage momenten zijn snel vergeven door talrijke aangrijpende, komische en zinderende scènes. Meeslepend en oprecht is The Source een absolute bron aan rijk filmgenot.

Radu Mihaileanu

Hiam Abbass
Leïla Bekhti