The Human Centipede II (Full Sequence) - dvd recensie

Je bent wat je eet, een film van zieke geesten voor zieke geesten.

The Human Centipede II: Full Sequence gaat letterlijk verder waar The Human Centipede: First Sequence eindigde. Martin (Laurence R. Harvey), een groteske nachtbewaker van een parkeergarage, kijkt in zijn kantoor naar de aftiteling van het eerste deel. Hij wil, net als zijn grote voorbeeld Dokter Heiter (Dieter Laser), een menselijke duizendpoot creëren.

The Human Centipede II

Contrast
Het grote verschil tussen het eerste en tweede deel zit in de subtiliteit. In het eerste deel laat regisseur, schrijver en producent Tom Six (I Love Dries) veel over aan de pikante fantasie van de kijker. Dokter Heiter lijkt een berekende psychopaat die met zijn chirurgische expertise perfect weet hoe hij mensen aan elkaar moet naaien om een gestroomlijnde spijsvertering te scheppen. Dit resulteert in een contrast tussen het steriele van de set en het ranzige van de duizendpoot. Ter informatie, mensen worden met hun mond aan het achtereind van hun deelgenoten genaaid.

Overtreffende trap
In het tweede deel functioneert Harvey als dokter Frankenstein. In tegenstelling tot Heiter gebruikt Harvey een koevoet en een pistool om zijn slachtoffers in te lijven. Waar Heiter duidelijk weet hoe hij zijn operaties moet uitvoeren (deel één was volgens Six medisch accuraat), maakt Harvey er één smerige puinhoop van. Harvey wil niet drie, maar tien proefpersonen aan elkaar rijgen, die hij met behulp van vloeibare laxeermiddelen simpelweg in elkaars monden laat schijten. Dat is gelijk het moment waarop in de voor de rest zwart-witte film een puntje bruin is te ontdekken. Overigens weet Harvey, door zich voor te doen als regisseur Quentin Tarantino, actrice Ashlynn Yennie (uit deel I) aan zijn project te binden. Zij mag de duizendpoot leiden.

Aaneenschakeling van ellende
Ondertussen toont Six ons hoe Harvey zijn moeder vermoordt, talloze mensen ontvoert (en later ombrengt), een Aziatische vrouw verkracht en een zwangere vrouw doodslaat. Het grootste deel van deze voor sommige mensen aangrijpende gebeurtenissen vinden plaats in een lugubere Londense loods die Harvey als zijn laboratorium beschouwt. Andere scènes spelen zich af in Harvey's schimmelachtige pauperpaleis waar hij met regelmaat zijn behoefte in zijn eigen bed doet.

Uitdaging
Gezien deze groteske cinematografische ervaring is het een uitdaging om een dergelijke film te recenseren. De bekende recensent Roger Ebert gaf deze film nul sterren vanwege het abjecte en amorele karakter. Daar is enigszins wat voor te zeggen, The Human Centipede II: Full Sequence is een strontregen met bloed, naakte lijven, sodomie en vetzucht. Je zou dan ook  de vraag kunnen opwerpen of je als kijker net zo schuldig bent als de filmmaker en of  een zieke film alleen voor zieke geesten is.

The Human Centipede II

Onconventionele cinema
Voor fans van Salo: Or the 120 Days of Sodom, waarin tijdens een laatste avondmaal de feces van de gasten op het menu staat, of Saw waarin het sadisme hoogtij viert, of Ilsa: She Wolf Of The SS met een jonge dame die levend wordt verband in een jacuzzi, is The Human Centipede II: Full Sequence een aanrader. Tom Six neemt net zoals in bovenstaande films, geen blad voor de mond en toont met verve zijn weerzinwekkende ideëen.

Extras
De door MovieScene ontvangen dvd is een screener waarop de extra's missen, waardoor het onmogelijk om deze te beoordelen.

The Human Centipede II: Full Sequence is allesbehalve gestileerd of genuanceerd en dat is goed nieuws voor liefhebbers van Salo: Or the 120 Days of Sodom en aanverwante exploitatiecinema. Ben je een fervent kijker van cult- of exploitatiefilms of hou je gewoon van expliciete horror? Dan zal The Human Centipede II: Full Sequence je zeker niet teleurstellen. Al zal de film waarschijnlijk niet verder komen dan een niche van de markt.

Tom Six

Horror

1 januari 2011