movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Dvd & blu-ray
Je bent wat je eet, een film van zieke geesten voor zieke geesten.
The Human Centipede II: Full Sequence gaat letterlijk verder waar The Human Centipede: First Sequence eindigde. Martin (Laurence R. Harvey), een groteske nachtbewaker van een parkeergarage, kijkt in zijn kantoor naar de aftiteling van het eerste deel. Hij wil, net als zijn grote voorbeeld Dokter Heiter (Dieter Laser), een menselijke duizendpoot creëren.
Contrast
Het grote verschil tussen het eerste en tweede deel zit in de subtiliteit. In het eerste deel laat regisseur, schrijver en producent Tom Six (I Love Dries) veel over aan de pikante fantasie van de kijker. Dokter Heiter lijkt een berekende psychopaat die met zijn chirurgische expertise perfect weet hoe hij mensen aan elkaar moet naaien om een gestroomlijnde spijsvertering te scheppen. Dit resulteert in een contrast tussen het steriele van de set en het ranzige van de duizendpoot. Ter informatie, mensen worden met hun mond aan het achtereind van hun deelgenoten genaaid.
Overtreffende trap
In het tweede deel functioneert Harvey als dokter Frankenstein. In tegenstelling tot Heiter gebruikt Harvey een koevoet en een pistool om zijn slachtoffers in te lijven. Waar Heiter duidelijk weet hoe hij zijn operaties moet uitvoeren (deel één was volgens Six medisch accuraat), maakt Harvey er één smerige puinhoop van. Harvey wil niet drie, maar tien proefpersonen aan elkaar rijgen, die hij met behulp van vloeibare laxeermiddelen simpelweg in elkaars monden laat schijten. Dat is gelijk het moment waarop in de voor de rest zwart-witte film een puntje bruin is te ontdekken. Overigens weet Harvey, door zich voor te doen als regisseur Quentin Tarantino, actrice Ashlynn Yennie (uit deel I) aan zijn project te binden. Zij mag de duizendpoot leiden.
Aaneenschakeling van ellende
Ondertussen toont Six ons hoe Harvey zijn moeder vermoordt, talloze mensen ontvoert (en later ombrengt), een Aziatische vrouw verkracht en een zwangere vrouw doodslaat. Het grootste deel van deze voor sommige mensen aangrijpende gebeurtenissen vinden plaats in een lugubere Londense loods die Harvey als zijn laboratorium beschouwt. Andere scènes spelen zich af in Harvey's schimmelachtige pauperpaleis waar hij met regelmaat zijn behoefte in zijn eigen bed doet.
Uitdaging
Gezien deze groteske cinematografische ervaring is het een uitdaging om een dergelijke film te recenseren. De bekende recensent Roger Ebert gaf deze film nul sterren vanwege het abjecte en amorele karakter. Daar is enigszins wat voor te zeggen, The Human Centipede II: Full Sequence is een strontregen met bloed, naakte lijven, sodomie en vetzucht. Je zou dan ook de vraag kunnen opwerpen of je als kijker net zo schuldig bent als de filmmaker en of een zieke film alleen voor zieke geesten is.
Onconventionele cinema
Voor fans van Salo: Or the 120 Days of Sodom, waarin tijdens een laatste avondmaal de feces van de gasten op het menu staat, of Saw waarin het sadisme hoogtij viert, of Ilsa: She Wolf Of The SS met een jonge dame die levend wordt verband in een jacuzzi, is The Human Centipede II: Full Sequence een aanrader. Tom Six neemt net zoals in bovenstaande films, geen blad voor de mond en toont met verve zijn weerzinwekkende ideëen.
Extras
De door MovieScene ontvangen dvd is een screener waarop de extra's missen, waardoor het onmogelijk om deze te beoordelen.
Conclusie
The Human Centipede II: Full Sequence is allesbehalve gestileerd of genuanceerd en dat is goed nieuws voor liefhebbers van Salo: Or the 120 Days of Sodom en aanverwante exploitatiecinema. Ben je een fervent kijker van cult- of exploitatiefilms of hou je gewoon van expliciete horror? Dan zal The Human Centipede II: Full Sequence je zeker niet teleurstellen. Al zal de film waarschijnlijk niet verder komen dan een niche van de markt.
The Human Centipede II: Full Sequence gaat letterlijk verder waar The Human Centipede: First Sequence eindigde. Martin (Laurence R. Harvey), een groteske nachtbewaker van een parkeergarage, kijkt in zijn kantoor naar de aftiteling van het eerste deel. Hij wil, net als zijn grote voorbeeld Dokter Heiter (Dieter Laser), een menselijke duizendpoot creëren.
Contrast
Het grote verschil tussen het eerste en tweede deel zit in de subtiliteit. In het eerste deel laat regisseur, schrijver en producent Tom Six (I Love Dries) veel over aan de pikante fantasie van de kijker. Dokter Heiter lijkt een berekende psychopaat die met zijn chirurgische expertise perfect weet hoe hij mensen aan elkaar moet naaien om een gestroomlijnde spijsvertering te scheppen. Dit resulteert in een contrast tussen het steriele van de set en het ranzige van de duizendpoot. Ter informatie, mensen worden met hun mond aan het achtereind van hun deelgenoten genaaid.
Overtreffende trap
In het tweede deel functioneert Harvey als dokter Frankenstein. In tegenstelling tot Heiter gebruikt Harvey een koevoet en een pistool om zijn slachtoffers in te lijven. Waar Heiter duidelijk weet hoe hij zijn operaties moet uitvoeren (deel één was volgens Six medisch accuraat), maakt Harvey er één smerige puinhoop van. Harvey wil niet drie, maar tien proefpersonen aan elkaar rijgen, die hij met behulp van vloeibare laxeermiddelen simpelweg in elkaars monden laat schijten. Dat is gelijk het moment waarop in de voor de rest zwart-witte film een puntje bruin is te ontdekken. Overigens weet Harvey, door zich voor te doen als regisseur Quentin Tarantino, actrice Ashlynn Yennie (uit deel I) aan zijn project te binden. Zij mag de duizendpoot leiden.
Aaneenschakeling van ellende
Ondertussen toont Six ons hoe Harvey zijn moeder vermoordt, talloze mensen ontvoert (en later ombrengt), een Aziatische vrouw verkracht en een zwangere vrouw doodslaat. Het grootste deel van deze voor sommige mensen aangrijpende gebeurtenissen vinden plaats in een lugubere Londense loods die Harvey als zijn laboratorium beschouwt. Andere scènes spelen zich af in Harvey's schimmelachtige pauperpaleis waar hij met regelmaat zijn behoefte in zijn eigen bed doet.
Uitdaging
Gezien deze groteske cinematografische ervaring is het een uitdaging om een dergelijke film te recenseren. De bekende recensent Roger Ebert gaf deze film nul sterren vanwege het abjecte en amorele karakter. Daar is enigszins wat voor te zeggen, The Human Centipede II: Full Sequence is een strontregen met bloed, naakte lijven, sodomie en vetzucht. Je zou dan ook de vraag kunnen opwerpen of je als kijker net zo schuldig bent als de filmmaker en of een zieke film alleen voor zieke geesten is.
Onconventionele cinema
Voor fans van Salo: Or the 120 Days of Sodom, waarin tijdens een laatste avondmaal de feces van de gasten op het menu staat, of Saw waarin het sadisme hoogtij viert, of Ilsa: She Wolf Of The SS met een jonge dame die levend wordt verband in een jacuzzi, is The Human Centipede II: Full Sequence een aanrader. Tom Six neemt net zoals in bovenstaande films, geen blad voor de mond en toont met verve zijn weerzinwekkende ideëen.
Extras
De door MovieScene ontvangen dvd is een screener waarop de extra's missen, waardoor het onmogelijk om deze te beoordelen.
Conclusie
The Human Centipede II: Full Sequence is allesbehalve gestileerd of genuanceerd en dat is goed nieuws voor liefhebbers van Salo: Or the 120 Days of Sodom en aanverwante exploitatiecinema. Ben je een fervent kijker van cult- of exploitatiefilms of hou je gewoon van expliciete horror? Dan zal The Human Centipede II: Full Sequence je zeker niet teleurstellen. Al zal de film waarschijnlijk niet verder komen dan een niche van de markt.
Ons oordeel:
-
Speelduur:
88 minuten
Tags: 120 days of Sodom, Ashlynn Yennie, Dieter Laser, Duizendpoot, exploitatie, Human Centipede, I Love Dries, Laurence R. Harvey, Quentin Tarantino, Roger Ebert, Salò, Salo or the 120 days of Sodom, Sexploitatie, Tarantino, The Human Centipede: First Sequence, The Human Centipede II: Full Sequence, Tom Six
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof! -
paulmach
The Shining van Kubrick! Fantastische fi...
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Smithy Woensdag 26 maart 2014 om 12:03
Na het lezen van de recensie en wat voor soort film dit is, hoef ik deze film niet te zien.
Kijk wel naar horror films maar deze soort hoeft niet voor mij.
Maarten Baars Donderdag 21 juni 2012 om 09:36
Excuus voor de dubbele post (is op te lossen door anders te programmeren ;-)).
Nog een leuke bijkomstigheid is dat tijdens de screening waarbij acteurs aanwezig waren iedereen de hoofdrolspeler Laurence R. Harvey een beetje aan het mijden was. Klaarblijkelijk kwam op dat moment in ieder geval zijn rol goed over :-).
Maarten Baars Donderdag 21 juni 2012 om 09:34
Je conclusie is inderdaad wel waar. De film is zeker niet voor iedereen geschikt, daar hoef je zelfs de film niet voor te gaan zien. Maar dat ik de cinematografie top vind heeft niet te maken met dat die uniek is. Je hoeft niet uniek uit de hoek te komen om een goede film af te leveren. De cinematografie die Six gebruikt in combinatie met zijn onervaren acteurs die - vooral de moeder - veel aan overacting doen vind ik gewoon enorm goed passen bij de sfeer die Six wil scheppen. Het wordt er surrealistisch door.
Wel moet ik zeggen dat bij de poep-en-schijt-scènes de slapstick de sfeer in de weg komt te zitten. En dat had ik graag anders gezien. Desalnietemin vind ik het een geslaagd leuk filmpje. Uiteraard niet om meerdere malen te bekijken, maar voor zo een keer is het leuk.
Maarten Baars Donderdag 21 juni 2012 om 09:30
Je conclusie is inderdaad wel waar. De film is zeker niet voor iedereen geschikt, daar hoef je zelfs de film niet voor te gaan zien. Maar dat ik de cinematografie top vind heeft niet te maken met dat die uniek is. Je hoeft niet uniek uit de hoek te komen om een goede film af te leveren. De cinematografie die Six gebruikt in combinatie met zijn onervaren acteurs die - vooral de moeder - veel aan overacting doen vind ik gewoon enorm goed passen bij de sfeer die Six wil scheppen. Het wordt er surrealistisch door.
Wel moet ik zeggen dat bij de poep-en-schijt-scènes de slapstick de sfeer in de weg komt te zitten. En dat had ik graag anders gezien. Desalnietemin vind ik het een geslaagd leuk filmpje. Uiteraard niet om meerdere malen te bekijken, maar voor zo een keer is het leuk.
CORNHOLIO Dinsdag 19 juni 2012 om 17:36
Beste Maarten,
Als je goed leest, dan zie je dat deel twee verder gaat bij de aftiteling van deel één. De film gaat dus letterlijk verder waar deel één afloopt. Dan is het voor de kijker al evident dat deel één een fictiefilm is, een film in een film.
Overigens denk ik dat je uitspraak dat het niet zozeer zo is dat de kijker ziek is, zeker is te betwisten. Ik denk dat je geen uitgebreide empirische studie hoeft te doen om te kunnen constateren dat deze film bij lange na niet voor iedereen geschikt is. Six schopt op een andere manier tegen de conventies als iemand als Gaspar Noé doet.
De cinematografie is , zoals ik al aangaf, naar mijn idee niet zo bijzonder. En het 'overacting' , zoals jij dat noemt, is al zeker niet zo authentiek.Kijk bijvoorbeeld naar een film als Pink Flamingos van John Waters. In deze film maakt Waters ook gebruik van onervaren, 'groteske' acteurs. Daarnaast heb je uiteraard Fellini, die tevens gebruik maakt van onervaren 'groteske' acteurs.
Overigens weet ik niet of je deze reactie volledig tot mij richt, mocht dat zo zijn. Ja, ik vind deze film een b-film en nee, ik vind sadisme niet altijd humoristisch.
(Omar Larabi)
Maarten Baars Dinsdag 19 juni 2012 om 16:07
The Human Centipede 2 gaat niet verder waar de eerste eindigde. Dat impliceert dat we erachter komen wat er met het overgebleven meisje uit het eerste deel gebeurde en dat we met haar verder gaan. De vraag of de kijkers net zo pervers zijn als de maker is interessant, maar eigenlijk net zo fout als je afvragen of gewelddadige games verantwoordelijk zijn voor schietpartijen in scholen.
Het kijken naar deze film is niet zozeer dat de kijker ziek is. Het is de manier waarop het gemaakt is. Alles is zo ranzig, zo vies en zo goor en de karakters vaak ook niets meer dan poppen in een bloedrig poppenhuis dat het je niet kan ontgaan dat we naar een film zitten te kijken. Door de over-de-top ranzigheid voel je dat het gemaakt is waarmee de film een tikkeltje humoristisch wordt. We hebben hier te maken met een pure B-film dus. Gewoon schoppen tegen al wat men voor normaal acht binnen de cinema.
En sterker en beter, omdat deze film een psychopaat volgt die geïnspireerd is door deel 1 is dit tweede deel ook een afrekening met de mensen die beweren dat dit soort films slecht zijn voor de mensheid. Six pakt die kritiek en neemt het flink op de hak door belachelijk goor uit de hoek te komen door cynisch te zeggen: "en dit zou er kunnen gebeuren als mensen mijn films zien." yeah right... en voornamelijk om deze reden is The Human Centipede II eerder een enigszins grappige B-film dan dat het werkelijk gruwelijk en schokkend is.
Ook wil ik nog zeggen dat de cinematografie van topniveau is. Wat een prachtige scène is dat wanneer ze aan tafel zitten en de bovenbuurman zijn muziek te hard zet. Over de top acteurs, flink wat over-acting, het maakt een geweldige sfeer die ik niet veel heb gezien bij welke regisseur dan ook, laat staan Nederlandse regisseurs.