Girl Model - recensie

Girl Model - recensie

Wereldwijd vertrekken vele minderjarige modellen naar het buitenland in de hoop daar veel geld te verdienen. Girl Model laat zien in wat voor een doolhof de Russische Nadya belandt wanneer zij in Japan aankomt.

De film begint met een situatie die gelijk erg verkeerd aanvoelt. Allerlei Russische minderjarige meisjes worden in badkleding naar voren op een podium geroepen om hier beoordeeld te worden. En niet slechts om te kijken welke geschikt zijn voor een bepaalde shoot, maar om meegenomen te worden naar Japan. Een land met een erg specifieke markt, zo vertelt Ashley, een scout die zelf ook al op jonge leeftijd met modellenwerk is begonnen. Japanners houden van jong, niet te lang en met grote ogen. Uit de selectie komt onder andere de hoofdpersoon van Girl Model naar voren: de 13-jarige Nadya. Wat volgt is een ontleding van het proces waar zij aan wordt blootgesteld wanneer ze haar ouderlijk huis achter moet laten.

Docu-duo
Het project Girl Model is afkomstig van David Redmon en Ashley Sabin. Met deze nieuwste documentaire leveren ze hun vijfde non-fictionele project af. Hun eerste eindproduct heette Mardi Gras: Made in China, een documentaire waarin de weg die het afleggen van de bij het feest horende kralen werd gevolgd. Na hiervoor een nominatie voor de Grand Jury Prize van Sundance gekregen te hebben, gingen ze samen verder om onder andere Kamp Katrina en Invisible Girlfriend te maken. In hun nieuwste film wordt er, net als in Mardi Gras, een duidelijk afgesloten subject gevolgd. Alleen is ditmaal het onderwerp van vlees en bloed.

Initiatief
Voor het duo was dit de eerste keer dat het onderwerp van de documentaire zelf met het idee voor het maken ervan kwam. Ashley Arbaugh probeerde na wat van het werk van Redmon en Sabin gezien te hebben met hen in contact te komen om een voorstel te doen over een docu rond de business waar ze zelf in verdwaald was geraakt. Ze had op dat moment waarschijnlijk niet voor mogelijk gehouden dat een deel van de film een intense zoektocht in haar eigen psyche zou worden. Naast de reis van de jonge Nadya is ook het verhaal dat Ashley over zichzelf vertelt belangrijk. Hierbij worden beelden uit het heden vermengd met zelf geschoten materiaal uit eerdere perioden. Wat ontstaat is een portret van iemand die uit angst voor de verandering geen afstand durft te doen van de modellenwereld, waar ze eigenlijk een enorme aversie tegen heeft ontwikkeld.

Uitbuiting
Door het verhaal van Ashley’s modellenverleden en huidige situatie te combineren met de zoektocht van Nadya naar het verdienen van geld in het Verre Oosten, wordt de angst opgeroepen dat laatstgenoemde in dezelfde cyclus gevangen zal worden. Wanneer Nadya in Japan aankomt, slaat hoop langzaamaan om in een uitzichtloze situatie. Het wordt geleidelijk aan duidelijk dat ze niet als persoon wordt gezien, maar als een artikel. Koele afwijzingen vanwege te weinig cool- of modieusheid roepen vragen op over de manier waarop in deze industrie met kinderen wordt omgegaan. De film problematiseert thema’s als jeugdigheid en schoonheid en stelt hierbij de uitbuiting van minderjarigen aan de kaart. Het is daarom jammer dat de film het uiteindelijk slechts bij de enkele zaak houdt en geen breder beeld schetst van de gehele situatie in de modellenwereld.

Trucjes
De film kent af en toe helaas wat onnodige opsmuk die in het genre wel vaker voorkomt.  Zo voelt het cameragebruik af en toe overvloedig los met als enige reden een gevoel van authenticiteit op te roepen. Ook wordt niet altijd al het gezegde vertaald, waardoor de suggestie gewekt wordt dat de makers hier en daar met de dialogen gestoeid hebben om het effect te vergroten. Dit is jammer, aangezien verder zo weinig mogelijk bemoeienis van de makers getoond wordt. Zelf heeft Nadya, die inmiddels 17 jaar oud is, laten weten dat ze het niet eens is met de manier waarop de modellenwereld in de film wordt geportretteerd. Hierbij moet wel vermeld worden dat ze haar mening baseert op wat ze uit andere bronnen gehoord heeft, ze heeft de film namelijk nog niet zelf gezien. Gelukkig hebben de makers de beelden zo veel mogelijk voor zichzelf laten spreken, waardoor deze oproepen tot discussie en overdenking.

Girl Model gebruikt een persoonlijk verhaal om te laten zien hoe het er in de internationale modewereld aan toe gaat. Door de reis van een jong Russisch meisje te contrasteren met de reflectie van een castingagente wordt duidelijk dat het een web is waaruit ontsnapping moeilijk is. Het gebruik van een aantal effectvergrotende trucjes kan niet voorkomen dat de film een blijvende indruk achterlaat dat er iets mis is met de manier waarop met kinderen, jeugdigheid en schoonheid wordt omgegaan.

Regisseurs:

David Redmon
Ashley Sabin