Magic Mike - recensie

Magic Mike - recensie

De 19-jarige Adam heeft geen werk en komt per toeval terecht bij de Cockrocking Kings of Tampa, een gezelschap van vijf mannen dat strippend de kost verdient. Mentor Magic Mike neemt Adam onder zijn hoede en samen genieten ze van alle voordelen die het vak te bieden heeft.

Tik ‘Channing Tatum stripper’ in bij Google en je stuit bij de afbeeldingen op foto’s van een piepjonge Channing Tatum, compleet met gebleekte haarpunten, die bloedserieus een vrouw berijdt. Op zijn 18 en 19de stripte Tatum acht maanden lang onder de naam Chad Crawford in Miami, totdat zijn talent ontdekt werd en hij naar Hollywood werd gelokt. Alhoewel Tatum zijn strippersverleden ver achter zich heeft gelaten, heeft de gedachte aan een verfilming van zijn 'stripverhaal’ altijd bij hem gespeeld. Nadat hij geregisseerd werd door Steven Soderberg in Haywire, kwam Tatums lang gekoesterde idee ter sprake. Soderbergh was direct enthousiast en bood ter plekke aan de regie op zich te nemen.  Ach, we kunnen het de man ook niet kwalijk nemen dat hij eens iets anders wilde dan de actiefilms die we van hem gewend zijn.

Manusje-van-alles
Magic Mike (Tatum) is in de film een dertigjarig manusje-van-alles. De man kan dansen, strippen, dakdekken, meubelmaken, boekhouden, auto’s monteren en wie weet wat allemaal nog meer. Zijn grote droom is ooit zijn eigen gemaakte meubels te verkopen, maar tot de economische crisis voorbij is, stript hij zich een weg naar rijkdom. Tijdens een dakdekkingsklus ontmoet Mike de 19-jarige Adam (Alex Pettyfer). Adam is wat je noemt een lief klein schooiertje; hij heeft geen idee wat hij met zijn leven aan moet en woont tijdelijk bij zijn zus. Mike besluit hem te introduceren in de wereld van de Cockrocking Kings of Tampa, een team van vijf strippers onder de leiding van Dallas (Matthew McConaughey) dat heel vrouwelijk Tampa in vuur en vlam zet. Adam gaat al snel door het leven als The Kid, met Magic Mike als zijn mentor. Van hem leert Adam alles over het ontharen van benen en het dragen van de juiste strings. Dit alles tot afgrijzen van zijn zus Brooke (Cody Horn), die hard werkt als medisch assistente en naar eigen zeggen tot het normale volk behoort. Het is natuurlijk onvermijdelijk dat Brooke ingezet wordt om Magic Mike uiteindelijk naar de normale oever van de rivier te leiden.

Pompende bewegingen
Magic Mike belooft de zomerhit (voor vrouwen) te worden, althans als we de box-office van Amerika mogen geloven. De vraag is echter of de film in Nederland een even grote hit kan worden, gezien de populariteit van het fenomeen ‘de mannelijke stripper’ in de lage landen. Waren strippers niet vooral leuk in de jaren ’90 toen de Chippendales zo af en toe een dansje kwamen doen ten overstaan van duizenden gillende Libelle-lezeressen? Het Nederlandse publiek laat zich omschrijven als nuchter en lijkt in de verste verte niet op de dames die al joelend tientallen dollarbiljetten tussen de welgevormde kadetten van Tatum proppen. We herinneren ons allemaal The Full Monty nog wel. Die film was grappig omdat vijf Britse mannen, sowieso niet het meest aantrekkelijke mansoort op deze aarde, op het bizarre idee kwamen om hun vormloze lijven te lenen voor een stripact. Magic Mike had ook grappig kunnen zijn, als hij zichzelf niet zo serieus had genomen. Kluchtig vermaak ontaardt in gênante scenes waarin acteurs pompende bewegingen maken, in hun eigen kots liggen te rollen of meisjes neuken die zich in niets dan anonimiteit hullen. Het tweede probleem van de film is dan ook de schaamteloze verheerlijking van seks, drugs en drank.  Het lijkt erop dat de film wil zeggen: “als je negentien bent, is het doodnormaal dat feesten gepaard gaat met zelfdestructieve activiteiten.”

Dansen
Waarom zou de film dan wel een hit kunnen worden? De film heeft twee troeven in handen. De eerste is Channing Tatum, die voor deze film toch mooi één van zijn meest gênante levensverhalen heeft uitgeleend. Daar is best wel wat lef voor nodig. Uit Step Up weten we allemaal wat Tatum kan: dansen. En dat doet hij dan ook als Magic Mike zeer verdienstelijk. De hoogtepunten van deze zielige vertoning zijn dan ook de ‘dans’ scenes van Tatum. Ten tweede is er een acteur die wel heeft begrepen welke kant Magic Mike op had moeten gaan, namelijk Matthew McConaughey. Een acteur die misschien heeft gedacht aan de jongens van The Full Monty en daarom die komische noot wel weet te halen. Hij zet Dallas neer als de oppervlakkige ondernemer met iets teveel zelfvertrouwen die we in een stripgezelschap als de Cockrocking Kings verwachten.

Magic Mike is een uit de hand gelopen schoolfeest dat veel te lang duurt voordat iemand het licht aandoet. Zelfs de taartscene uit American Pie is grappiger dan Channing Tatum in een string. Het veel te serieuze verhaal van Magic Mike is totaal ondergeschikt aan de schaamteloze podiumkunsten van de Cockrocking Kings of Tampa. Wie zich tegoed wilt doen aan een stripact van formaat, kan zich verheugen op de maand oktober wanner de echte Chippendales hun torso komen ontbloten. Ondertussen zullen enkel fans van Channing Tatum, giechelende pubermeisjes en gezellige homo’s zich kunnen vermaken met Tragic Mike.

Steven Soderbergh

Channing Tatum

12 juli 2012