The Romantics - dvd recensie

The Romantics - dvd recensie

De dag voor het huwelijk van Tom en Lila kan niet ongemakkelijker aanvoelen door de aanwezigheid van Laura, vriendin van Lila en de ex van Tom.

Laura keert vol spanning terug naar het huis van Lila, haar goede vriendin. Lila gaat namelijk trouwen met Tom. Dit zorgt voor tal van ongemakkelijke momenten. Laura had namelijk een jarenlange relatie met Tom. Daarnaast lijkt Tom wat afwezig te zijn op de vooravond van de belangrijke dag. Ook heeft Laura Tom al jaren niet meer gezien waardoor er nogal wat onopgeloste gevoelens op het punt staan te exploderen. Het nerveuze drietal lijkt voorbestemd met elkaar te botsen.

The Romantics

Net niet
The Romantics wordt op zijn zachtst gezegd vooral bevolkt met acteurs die het net niet hebben gemaakt. Anna Paquin staat daar misschien nog net boven, maar zij is dan ook één van de weinigen. Mensen als Josh Duhamel en Katie Holmes zijn zouteloze acteurs die niet al te veel in hun mars hebben. Vooral Duhamel oogt in de emotionelere scènes nogal horkerig. Wat dat betreft valt het acteren van Holmes nog behoorlijk mee. Dit is een rol die haar prima ligt. Daarnaast zijn er nog bekende namen als Malin Akerman en Elijah Wood. Het lukt Wood wederom voor geen meter van zijn Frodo-imago af  te komen. En Akerman lijkt bijna een typetje te worden.  Zij hebben bijzonder weinig toe te voegen aan de film. Maar ondanks dat het vooral B-acteurs zijn, hebben ze onderling toch een goede chemie, wat dan weer bijdraagt aan de geloofwaardigheid van het verhaal.

Saai nachtje
Een behoorlijk lang gedeelte van de film gaat over de nacht voor de bruiloft. Te lang, want vanaf het begin tot ver in die nacht gebeurt er namelijk erg weinig. Pas over de helft gebeurt er wat en gaat het tempo iets omhoog. Er komen nog een paar mooie maar weinig spannende confrontaties tussen de hoofdpersonages. The Romantics kent gewoonweg te veel oninteressante scènes.

De opzet biedt genoeg ruimte voor  venijnige momenten en dramatische scènes tussen de hoofdpersonages. Alleen zijn die scènes er te weinig en te kort. Bovendien wordt het personage van Paquin totaal niet uitgelicht, waardoor ze nogal slecht uit de verf komt. Het helpt daarbij ook niet dat er vooral voorspelbare conflicten komen. Verder zijn er nog een aantal andere personages die worden gevolgd. Ook hun handelingen zijn totaal niet verrassend.

The Romantics

Tweede helft
Is er dan werkelijk waar helemaal niets positiefs te vertellen over the Romantics? Ondanks dat er richting het einde meer discussies en confrontaties tussen de hoofdpersonages komen, wordt het nergens echt goed. Maar ondanks de grote mate van voorspelbaarheid kabbelt de film prima door. En zo blijf je toch nog net tot aan het einde bij de les. Soms is het behoorlijk saai, maar meestal kijkt het ook wel weer lekker weg. Daarnaast is ook de soundtrack prima. Het draagt bij aan de sfeer en die is zeker niet onaardig.

Toch blijft The Romantics een uiterst middelmatige film. De acteurs weten niet te overtuigen en het script biedt niet genoeg ruimte voor ontwikkeling van de karakters. Daarnaast zijn de scènes bijna nooit echt interessant of spannend. Er wordt daarvoor ook te veel om belangrijke punten heen gedraaid. Een groot aantal scènes hebben ook totaal geen functie. In alles straalt de film middelmatigheid uit, van acteurs tot plotwendingen.

Extra’s:
Enkel een trailer van de film.

The Romantics vermaakt redelijk door het lekkere tempo. Ook de soundtrack werkt prima en draagt bij aan de sfeer. Dat zijn ook meteen de weinige pluspunten aan de film. Verder is het geheel namelijk zeer middelmatig. De film wordt bevolkt door B-acteurs, heeft oninteressante plotwendingen, is enorm voorspelbaar en zorgt geen moment voor  bovengemiddeld vermaak. Op sommige momenten is de film zelfs saai, door de totale afwezigheid van verrassende en spectaculaire dramatische scènes.

Te koop vanaf 23 augustus 2012.

Galt Niederhoffer

Josh Duhamel