Women in Trouble - dvd recensie

Women in Trouble - dvd recensie

New Year's Eve, maar dan met een overdaad aan seks en vrouwen

Sebastian Gutierrez stond aan het roer van Women in Trouble, na het regisseren van het matig ontvangen Rise uit 2007. Eerder schreef hij mee aan films als The Eye en Snakes on a Plane. Gutierrez heeft wederom zijn vriendin Carla Gugino als muze uitgekozen, want hij maakt zelden films zonder de Entourage-actrice. Gugino vertolkt de hoofdrol van Elektra Luxx, een porno-actrice die zwanger wordt. Naast haar zijn ook Spin City-actrice Connie Britton, Adrianne Palicki (Jessica Moore uit Supernatural) en Marley Shelton uit Death Proof en Planet Terror te zien. De cast barst van de vrouwen, die over het algemeen rollen vertolken van masseuse, callgirl, pornoster, psychiater en stewardess. Net als in New Year's Eve (2011) is dit een film waarin je meegenomen wordt in de losse verhaaltjes van iedereen, die uiteindelijk allemaal aan elkaar worden geknoopt en toch min of meer verband blijken te houden. Zo komt Elektra Luxx vast te zitten in een lift met Doris, die later een verhaal uit de doeken doet dat verband houdt met andere mensen die we al hebben gezien en zo valt het verhaal als dominostenen tegen elkaar.

women in trouble

Beffend braken
Dat is vooral in de tweede helft van de film duidelijk, want in de eerste helft lijkt Women in Trouble vooral een race wie in de meest bizarre situatie terechtkomt en wie de ranzigste opmerking over seks weet te maken: in een vagina braken tijdens beffen is er één van. Hoewel er geen naakt in de film zit, doen de dames regelmatig hun kleding uit om vervolgens in sexy lingerie op de pornofilmset te wandelen. Op zich is het gedurfd dat Gutierrez een comedyfilm voor vrouwen maakt die ook voor mannen leuk moet zijn met als hoofdthema pornografie. Het is alleen zo overduidelijk door een man gemaakt, dat er als vrouw weinig van te genieten is, van het glijden van de camera over in lingerie-gestoken lichamen van de vrouwen tot het inzoomen op een lipgloss die precies gesitueerd is voor borsten die bijna uit een beha losbreken.

Behalve de niets toevoegende gesprekken over seks en andere onzinnige onderwerpen waar vrouwen volgens Gutierrez over schijnen te praten, zijn er ook veel scènes die weinig toevoegen aan de film. Zo wordt een dochtertje van de dames bij de psychiater gefilmd, terwijl ze helemaal losgaat over hekserij en hypnose. Datzelfde dochtertje weet in de tweede helft van de film, wanneer het iets meer om de verhalen van de vrouwen draait, trouwens wel de enige gevatte opmerking uit de film te maken: “Why do they call them adult movies when they’re so juvenile?”

women in trouble

Psychiater
Verder zul je je als kijker vooral ergeren aan de domheid van de dames, de overdaad aan gesprekken over porno en de clichés. Van de psychiater die het zelf geestelijk ook niet allemaal zo goed georganiseerd blijkt te hebben tot de pornoster zich vooral druk maakt om andermans problemen en heel zachtaardig blijkt te zijn. Het is al lang van te voren duidelijk wat er staat te gebeuren en dat maakt de film er niet interessanter op. Het is bewonderingswaardig hoe makkelijk Gutierrez over problematische kwesties heenstapt.

Elektra Luxx laat tussen neus en lippen door vallen dat ze vroeger misbruikt werd, ratelt even over hoeveel abortussen ze heeft gehad, huilt vijf minuten om haar zwangerschap en laat die ongeboren baby verder redelijk onbesproken. Schijnbaar vindt de man het veel interessanter als vrouwen het over seksuele handelingen hebben. Het vreemdste daarvan is verder dat dit een comedy moet voorstellen, maar geen enkel moment grappig is. Dat missen van humor ligt waarschijnlijk vooral aan het feit dat de verhalen van de vrouwen niet herkenbaar genoeg zijn. Je kunt je als kijker moeilijk inleven in een leeghoofdige callgirl of een stewardess die zich onder weinig gracieuze omstandigheden laat nemen door haar klanten.

Niet-bestaande komedie
Het is in principe leuk dat Women in Trouble geheel om vrouwen draait, maar omdat ze zo leeghoofdig en door seks geobsedeerd worden neergezet, is er geen ruimte om mee te leven en eerder om geïrriteerd te raken. Ook zitten er weinig grappen of belachelijke gebeurtenissen in, waardoor het komedie-element eigenlijk niet-bestaand is. Gutierrez kan zijn volgende film beter concentreren rondom zijn dochter Isabella Gutierrez, die de eerdergenoemde dochter speelt en eigenlijk het enige goede is in Women in Trouble.

Extra’s:
Behalve vijf trailers zijn er geen extra's op de dvd te vinden.

Women in Trouble moet een chickflick zijn die zowel mannen als vrouwen aanspreekt. Alleen is deze in vergelijking met soortgelijke films veel slechter uitgevoerd. Het heeft geen sterrencast, draait de eerste helft alleen maar om het doen van zo schokkend mogelijke seksuitspraken en is overduidelijk gefilmd vanuit een stoere mannen perspectief.

Sebastian Gutierrez

Connie Britton
Josh Brolin