Jaws - blu-ray recensie

Jaws - blu-ray recensie

Ter gelegenheid van Universal Studio's 100 jarig bestaan brengen ze 100 klassiekers op blu-ray uit. Jaws kan daar natuurlijk niet bij ontbreken.

Voordat Steven Spielberg Jaws in de bioscopen uitbracht, was hij nog niet een heel erg bekend regisseur. Hij had in principe net zijn faam groot genoeg gemaakt voor een contract bij Universal door succes te oogsten met zijn televisifilm Duel. Inmiddels had hij wel al een bioscoopfilm op zijn CV staan, maar die sloeg bij het publiek in ieder geval niet aan. Jaws zou hem volledig op de filmkaart van Hollywood zetten. En dat ligt dan niet eens aan het verhaal wat in principe een doogewone monsterfilm is waarbij de personages een voor een ten prooi vallen, maar aan de bijzondere benadering van Spielberg van het verhaal.

Jaws

Zoals de meeste mensen al wel zullen weten, begeven in Jaws ongelukkige mensen zich tussen de kaken van een grote witte haai. Chief Brody (Roy Scheider) is vanuit New York net komen werken in het eilandstadje Amity waar deze haai zijn maal vandaan heeft gehaald. Na het eerste slachtoffer acteert hij direct en probeert hartje zomer de stranden te sluiten. De burgemeester (Murray Hammilton) ziet zijn zuur verdiende toeristengeld door zijn handen glippen en steekt hier een stokje voor. Maar als op 4 juli, Amerikaanse onafhankelijkheidsdag, wéér een jongetje ten prooi valt aan de bloeddorstige haai, huurt Brody de exentrieke Quint (Robert Shaw) in om jacht te maken op de haai. Samen met haaienexpert Hooper (RIchard Dreyfuss) varen de drie naar open zee om de bewoners en de toeristen van het eilandje te redden.

Menselijkheid
Wat nu zo sterk is aan Jaws is dus niet het verhaal, maar de menselijkheid die Spielberg - al op 26 jarige leeftijd - in zijn personages wist te leggen. Zo werkt bij Brody, als ware familieman, de impact van de haai perfect op zijn psychologische ontwikkeling. Immers, jonge kinderen willen niets anders dan zwemmen, als het land waarop zij wonen omringd wordt door de oceaan. Op de boot de Orca waarop Quint, Hooper en Brody uiteindelijk op jacht naar de witte haai gaan, vindt een bijzondere chemie tussen de personages plaats. Vooral tussen Quint en Hooper, die elkaar het daglicht niet gunnen - net als op de set tussen Robert Shaw en Richard Dreyfuss die de karakters spelen - maar elkaar toch vinden tijdens een littekensessie die wordt afgesloten door de beroemde speech van Quint over de USS Indianapolis. Zo wordt Jaws niet een standaard monsterslasher, maar een echte film waarin echte mensen bedreigd worden en zich verweren.

Jaws

Angst
Maar we moeten niet vergeten waarom Jaws daadwerkelijk zo beroemd is geworden. Zoals ook uit de exclusieve blu-ray extra The Shark Is Still Working blijkt, heeft de film ervoor gezorgd dat de angt voor haaien naar de oppervlakte is gebracht. In de film wordt de haai zelf de eerst helft niet in beeld gebracht. Dit schept een zeer herkenbare angst over wat er onder je zwemt als je in het water dobbert. Hierdoor, samen met het overtuigende acteerwerk van de slachtoffers, kruipen de rillingen over je rug. Daarnaast is de montage van vooral de tweede aanval doeltreffend, als eerst de mensen zelf vol verbazing zeggen "did you see that?" om vervolgens daarna pas het bloederige tafereel te tonen. Zo komt het voor de kijker des te harder aan.

Extra's:
Is deze nieuwste uitgave van Jaws nu werkelijk het aanschaffen waard? Bijna alle extra's die naast de film op de schijf staan, stonden immers ook al op vorige dvd uitgaves. The Making Of Jaws is daar één van, al werd die vaak enorm ingekort. Deze oorspronkelijke twee uur durende documentaire kwam pas op de 30th Anniversary edition volledig op schijf en is ook nu weer te bewonderen. Helaas niet in high definition, waardoor het beeld kleiner en zwart omrand op de tv te zien is, net als overigens alle andere extra's. Zo ook The Shark is Still Working die exclusief op de blu-ray editie is te vinden. Dit is een fan-made documentaire die over een tijdspanne van 7 jaar is gemaakt en gebaseerd is op The Making of Jaws. Maakt deze extra de aanschaf dan de blu-ray dan nog wel waard? Ja, en dat komt omdat deze documentaire zich meer richt op wat de film Jaws bij het publiek en de filmindustrie allemaal teweeg heeft gebracht. Verteld door Roy Scheider, komen acteurs aan het woord en de bewoners van het eiland waar de film is gemaakt. Daarvan is natuurlijk vooral het kleinste zoontje van Brody interessant en het jongetje dat als tweede tussen de kaken van de haai verdwijnt. Zijn verhaal over hoe zijn scène moest worden gemaakt spreekt zeer tot de verbeelding. Ook beroemdheden komen aan bod, zoals jongere regisseurs als Bryan Singer, Eli Roth en M. Night Shyamalan.

Opgepoetst
De andere reden van aanschaf is natuurlijk dat Universal Studio's Jaws opnieuw digitaal heeft opgepoetst. De originele filmrollen zijn uit de archieven gehaald en alle krasjes en strepen zijn verwijderd. De kleuren zijn opgeschroefd, evenals het contrast en de scherpte. Ook het geluid heben ze onder handen genomen. Het resultaat is inderdaad verbluffend, zodat het bijna lijkt dat de film niet eens zo heel oud is. Hoe ze tot dit resultaat zijn gekomen, is ook verwerkt in een korte extra die bol staat van het geven van klopjes op de eigen schouder. Desalniettemin roept het wel respect op voor de grote hoeveelheid werk die aan de restauratie is besteed.

Jaws opgepoetst

Mensen die waarde hechten aan beeldkwaliteit en het interessant vinden achtergronden te ontdekken achter hun favoriete film zullen het een must vinden deze nieuwe 100th Anniversary Edition op blu-ray aan te schaffen. Eventueel eerder aangeschafde dvd's van Jaws kunnen derhalve verkocht of weggegeven worden, daar alle extra's op voorgaande releases ook op deze blu-ray zijn verwerkt. De exclusieve extra The Shark is Still Working maken in combinatie met de fantastische beeldkwaliteit van de film de aanschaf helemaal verantwoord. Zo beleef je de angst voor haaien helemaal opnieuw in toch wel een van Steven Spielbergs beste films. Want juist omdat de flinterdunne verhaallijn met zoveel menselijkheid en goede opbouw wordt verteld is het gelijk ook een van de meest spannende films ooit.

Te koop vanaf 17 augustus 2012.

Steven Spielberg

Richard Dreyfuss