Planet Dinosaur 3D - dvd recensie

Planet Dinosaur 3D - dvd recensie

De BBC geeft ons weer eens een kijkje in de manier waarop de aarde er miljoenen jaren geleden uitzag. Ditmaal zelfs deels in een extra dimensie!

Twaalf jaar na het succes van Walking with Dinosaurs komt de BBC met een nieuwe serie waarin opnieuw de dinosauriërs die onze aarde eens bevolkten in de spotlights staan. Eerder kwam de Engelse zender al met producties als Walking with Beasts en Walking with Cavemen, maar nu zijn ze weer teruggekeerd naar de reuzenhagedissen. Kenneth Branagh is ditmaal vervangen door John Hurt (Nineteen Eighty-Four, Alien), eveneens een Brit met een fijne stem om naar te luisteren, wat minder gepolijst maar vol ervaring. Vastberaden leidt hij de kijker naar een tijdperk vele miljoenen jaren terug in de tijd. Hier behandelt hij verschillende korte gebeurtenissen die een beeld moeten schetsen van de staat van het aardse leven toentertijd en trakteert de toeschouwer ondertussen op grappige feitjes, bijvoorbeeld over de vleesetende Allosaurus die zijn bovenkaak met een soort bijlslag vastklemde in zijn prooi zodat deze moeilijk weg zou kunnen komen.

Planeet Dinosaurus
De miniseriebestaat uit zes delen die elk een aantal van de enorme reptielen behandelt onder een enkele noemer, bijvoorbeeld Feathered Dragons of New Giants. Op eenzelfde manier als de eerdergenoemde documentaires van de BBC worden de dieren in beeld gebracht door middel van 3D-animatie. Waar de formule nog steeds werkt, is het niveau van de animatie pijnlijk achtergebleven. Het is wellicht oneerlijk om de kwaliteit te vergelijken met de producten van studio’s die veel meer geld kunnen steken in een kortere speelduur, maar het is wel even wennen. De texturen doen vaak plasticachtig aan en de bewegingen zijn houterig. Een decennium geleden zouden de beelden wellicht nog indruk hebben kunnen maken, maar tegenwoordig blijven ze ver achter bij andere producties.

Actiecinema
Om de beelden wat interessanter te maken hebben de makers wat snufjes uit de filmwereld opgepikt. Snelle bewegingen van de camera worden gekenmerkt door motion blur en wanneer één van de grote vleeseters het frame binnenkomt wordt het publiek getrakteerd op cheesy actiefilm zooms inclusief een schuddende camera. Men heeft daarnaast ook nog wat trucjes overgenomen uit thrillers en horrorfilms, zo wordt er hier en daar gepoogd de kijker te laten schrikken door een jump scare in te voegen. Deze stijlfiguren zorgen voor wat interessantere beeldvoering maar lijken in strijd te zijn met het documentaire karakter.

Ware verhalen
Planet Dinosaur kiest daarnaast sowieso voor een andere aanpak dan de gemiddelde documentaire. Flauwe talking heads gezet tegen een grauwe achtergrond zijn in de verste verten niet te bekennen, in plaats daarvan wordt de informatielust van de kijker verzadigd door futuristische kadertjes die de stilgezette beelden van extra informatie voorzien. Vaak vertelt Hurt hierbij over de vondsten die in de wereld gedaan zijn en op welke manier deze tot speculaties hebben geleid over wat er gebeurd is. Het is leuk om te zien en horen dat de geanimeerde verhaaltjes niet alleen een showeffect bieden, maar gebaseerd zijn op hoogstwaarschijnlijk waargebeurde voorvallen.

Extra’s:
De dvd-versie van Planet Dinosaur bevat ook een disc met een documentaire getiteld How to build a dinosaur, ook een BBC-productie afkomstig uit hetzelfde jaar als de serie. In een uur wordt getoond hoe moeilijk het eigenlijk is om informatie te deduceren over dinosauriërs op basis van de weinige gegevens die er bekend zijn. Zo zou de snelheid van een Tyrannosaurus Rex bijvoorbeeld lang erg overschat zijn. Daarnaast komt er ook nog enige artistieke vrijheid kijken bij het vormgeven van de dino’s. Zo is kleur lange tijd slechts een gok geweest, maar door nieuw onderzoek betreffende gefossiliseerde veren heeft meer duidelijkheid gegeven. De aanwezigheid van deze documentaire geeft een mooi contrast met de 3D-modellen uit de serie en geeft aan dat er toch altijd enige onzekerheid is bij het bepalen van het uiterlijk van de dieren die al miljoenen jaren van onze aardbodem verdwenen zijn.

Derde dimensie
Naast een extra documentaire wordt er ook nog een disc geleverd met een feature die Planet Dinosaur 3D heet. Twee bijgeleverde 3D-brilletjes geven wat diepte (alleen letterlijk) aan de beelden en laten de meterslange kaken tot op zekere hoogte uit het toestel steken. Het materiaal is echter teleurstellend, het zijn slechts fragmenten uit de verschillende afleveringen aan elkaar gemonteerd en geconverteerd naar het roodblauwe 3D-beeld. Het gebruik van achterhaalde technologie in combinatie met het recyclen van materiaal maakt deze optie niet echt de moeite waard.

Het is niet altijd even duidelijk hoeveel vooruitgang er in 12 jaar geboekt is tussen het uitzenden van Walking with Dinosaurs en Planet Dinosaur. Op het gebied van animatie lijkt er weinig gebeurd te zijn, iets wat in vergelijking met de werken van Pixar, Dreamworks en Blue Sky pijnlijk duidelijk wordt. Toch zijn er veel nieuwe bevindingen gedaan in het afgelopen decennium en dit zorgt er - samen met een aantal nieuwe onderwerpen – voor dat er genoeg nieuw materiaal te vinden is om een nieuwe serie te verantwoorden. Het is echter jammer dat de manier waarop filmische technieken worden ingezet af en toe een beetje goedkoop aandoet en dat er op inhoudelijk niveau na een aantal afleveringen in herhaling wordt gevallen. Dit zorgt er voor dat een bepaalde interesse in de mysterieuze dieren toch wel vereist is om te kunnen genieten van Planet Dinosaur.

Documentaire

21 augustus 2012

180 minuten