• Recensies » TV-series
Revolution - eerste indruk

Revolution - eerste indruk

Alle elektriciteit op aarde lijkt door een soort EMP (Electro Magnetic Pulse) bom te zijn verdwenen. De mensheid moet, zoals vanouds, roeien met de riemen die men heeft.

Revolution

Plot
Het uitgangspunt in Revolution is dat vijftien jaar na een grootschalige elektriciteitsuitval de bewoners in een Amerikaanse gemeenschap zich moeten redden zonder auto's (bougie's leveren immers elektriciteit), verlichting en allerlei andere gebruiksmiddelen die niet meer functioneren. Het interessante hieraan is dat de kijker zich realiseert hoeveel aspecten van ons dagelijks bestaan worden voortgedreven door elektriciteit. Met enkel de elektriciteitsuitval heeft de maker van de serie, Eric Kripke, natuurlijk geen plot. Hij focust daarom ook op een gezin dat door de ontstane militia wordt uiteengedreven. De jonge Charlie (Tracy Spiridakos) formeert een groep die na een incident in de gemeenschap op zoek moet naar oplossingen.

Details
Uiteraard gebeurt er meteen in de pilotaflevering al het één en ander. Bepaalde details zijn echter van belang voor het verhaal en die zullen hier niet verhuld worden. Het lijkt wel alsof Revolution losjes gebaseerd is op series als The Walking Dead en Lost. Alhoewel het nu nog onmogelijk is om te stellen dat Revolution een ongeïnspireerd wanproduct is, moeten we uitgaan van Kripke's schrijfkwaliteiten. Hij heeft matige, ronduit irritante series als Supernatural op zijn naam staan. Dat betekent dat hij, ondanks de met bombarie aangekondigde betrokkenheid van J. J. Abrams (Super 8) vooral aangewezen is op zijn eigen talenten (en die van zijn team). Abrams produceerde vooralsnog alleen de pilot, en lijkt met het script weinig tot niets te maken te hebben.

Cast
Over de cast zijn ook enige uitspraken te doen. Revolution mist een Ron Perlman (Sons Of Anarchy), Terry O'Quinn (Lost), James Gandolfini (The Sopranos) of Sean Bean (Game Of Thrones). Hetzelfde kan gesteld worden voor hun vrouwelijke tegenspelers als Katey Sagal, Evangeline Lily, Lorraine Bracco en Lena Headey. Dat betekent dat Revolution geen acteurs heeft die op het eerste gezicht opvallen. Giancarlo Esposito, bekend als Gus Fring uit Breaking Bad, lijkt de enige noemenswaardige acteur te zijn. De acteur die generaal Monroe (David Lyons) vertolkt, is in die zin, vooral ten opzichte van de autoritaire Esposito, verkeerd gecast. Qua continuïteit lijkt de pilotaflevering ten aanzien van wat kleine details de plank mis te slaan. Er is geen elektriciteit meer en alle mannen zijn gladgeschoren? Vrouwen dragen voordat ze het gevecht aangaan hun haar los? Dit zijn vervelende constateringen, het lijkt net alsof Kripke niet volledig zijn best doet om het publiek te overtuigen van de kracht van zijn verhaal.

Revolution

Favreau
De eerste aflevering is geregisseerd door Jon Favreau (Iron Man). Het is dan ook geen verassing dat de actiesequenties op dynamische wijze in beeld worden gebracht. Daar ligt immers Favreau's kracht. Dit lijkt echter ook een lokkertje te zijn, Favreau is immers niet het type regisseur dat een half dozijn televisieafleveringen gaat regisseren. Net zoals met de pilot van Boardwalk Empire (geregisseerd door Martin Scorsese) is Kripke erin geslaagd een grote naam te strikken voor de regie.

Positief
Is er dan niets positiefs te melden over Revolution? Jawel, na ruim veertig minuten uitgekauwde en voorspelbare verhaallijnen komt Kripke met een wending die niet persé origineel is, maar de kijker in ieder geval uitnodigt de volgende aflevering te gaan bekijken. Zoals bekend zijn series als Revolution vaak verslavend doordat ze de kijker verleiden om voorspellingen te doen over het verdere verloop van de serie.

Voorlopige conclusie
De vele bezwaren tegen Kripke's serie nemen nog niet de moed weg om de volgende aflevering te bekijken. Vooral om te aanschouwen of Kripke hier iets verfrissends in handen heeft, of dat deze serie een Lost en Walking Dead kloon is.

Billy Burke
Giancarlo Esposito
Tracy Spiridakos