• Recensies » TV-series
Elementary - eerste indruk

Elementary - eerste indruk

Sherlock is kinderachtiger geworden en Watson een mooie vrouw in de nieuwe serie Elementary.

Elementary vs SherlockIn 2010 kwam BBC met een briljante, moderne variant van Sherlock Holmes. De serie Sherlock, waarin Martin ‘The Hobbit’ Freeman te zien is als Doctor Watson en Benedict Cumberbatch de rol van Sherlock Holmes vertolkt, wordt door jong en oud aanbeden. Het is geniaal, Brits en bevat een heleboel special effectjes, flashbacks en fantastische camerashots. Een aflevering van het crimi-drama duurt net zo lang als een film, namelijk anderhalf uur.

Rechtszaak
Op een mooie dag in 2012 kwam de Amerikaanse televisiezender CBS (bekend van CSI, The Big Bang Theory en Two and a Half Men) naar BBC toe met het idee om een Amerikaanse remake van Sherlock te maken. Toen dit niet door ging bedacht CBS hun eigen serie rondom Sherlock. Helaas zou hij niet meer zo Brits zijn, een kortere speelduur krijgen en moeten we het doen zonder veel effecten die Sherlock net dat beetje extra geven. Een aflevering is de helft, dus drie kwartier. De BBC heeft aangegeven CBS scherp in de gaten te houden, dus geschonden auteursrechten zullen worden aangevochten.

Waarschijnlijk gaat er wel een rechtszaak komen, want de series lijken ontzettend veel op elkaar. Denk bijvoorbeeld aan de opzet: elke keer wordt er een moord gepleegd of dient zich een andere zaak aan en vervolgens gaat Holmes tot het gaatje om uit te vinden hoe de vork in de steel zit. Het Amerikaanse Elementary is in handen van Rob Doherty. Nog steeds gebaseerd op de boeken van Sir Arthur Conan Doyle, maar nu zijn het niet de vrienden van Peter Jackson die erin spelen, maar Trainspotting-acteur Jonny Lee Miller (Holmes) en Kill Bill-actrice Lucy Liu (Watson).

Elementary

New York
In deze eerste pilotaflevering wordt een vrouw vermoord en is het aan de ‘consultant’ Holmes om de politie steeds een stapje voor te zijn in het oplossen van de zaak. Het gaat hem niet altijd even goed af, maar dankzij Joan Watson komt hij toch steeds een stapje verder. Hoewel hun relatie niet zozeer voelt als gelijkwaardige, zakelijke relatie, maar meer als die van een moeder en een kind.

Watson is namelijk door de vader van Holmes aangesteld om voor Holmes te zorgen als hij uit rehab komt na enige problematiek met drugs. De Brit woont inmiddels in New York, want het blijft een Amerikaanse serie natuurlijk. Waarschijnlijk komen we dit eerste seizoen van de serie tot de ontdekking wat er precies met Holmes is gebeurd in Londen, waardoor hij nu de oceaan over is gevlogen en zich gesetteld heeft in New York.

Emotie
Zowel Liu als Miller acteren prima in deze serie, maar toch weet hij in de pilot niet zo te overtuigen als BBC’s Sherlock. Er is nagenoeg geen ruimte voor grappige trucjes zoals woorden in het beeld, spannende reconstructies enzovoorts. Ook lijkt het meer op de emotie te gaan in deze serie en iets minder om de criminaliteit en het oplossen van een ingewikkelde zaak. Je ziet er simpelweg aan af dat deze serie in een veel korter tijdsbestek is gemaakt dan de BBC-variant, die wat filmischer is.

Voorlopige conclusie
Aan de andere kant is BBC's Sherlock ook wel erg briljant. Los van die serie gezien is Elementary wel degelijk een goede serie om in de gaten te houden. Het is grappig, de relatie tussen Watson en Holmes heeft tijd nodig om te ontwikkelen, maar is nu al aandoenlijk en het is leuk om mee te denken over hoe het zit met die moord die is gepleegd. Het lijkt in ieder geval een goed zoethoudertje te zijn voor als er in 2013 weer nieuwe Sherlock-afleveringen worden opgenomen.

Lucy Liu
Jonny Lee Miller

Misdaad