• Recensies » TV-series
Dexter: seizoen 7 - eerste indruk

Dexter: seizoen 7 - eerste indruk

Na zes seizoenen zijn de regels van Dexter drastisch omgegooid.

Na twee toch wat teleurstellende seizoenen probeert Showtime met het zevende en een-na-laatste seizoen de serie weer nieuw leven in te blazen door het roer om te gooien. Uit de cliffhanger waarmee de laatste aflevering van vorig seizoen eindige werd duidelijk dat de makers doorhadden dat Dexter toe was aan een dramatische omslag. Wellicht kwam de onvermijdelijke twist wat laat, toch zorgt het voor een nieuwe dynamiek die de seriemoordenaar in een moeilijke positie manoeuvreert.

Dexter, seizoen 7

In medias res
Wanneer de welbekende begincredits het scherm verlaten hebben, hervat het verhaal zich echter niet waar het ons vorig jaar achterliet. De locatie is de auto van Dexter (Michael C. Hall) en niet de kerk met daarin een vastgebonden Travis Marshall (Colin Hanks). Onze protagonist lijkt op de vlucht te zijn en kijkt onrustig om zich heen. Wanneer hij na veel haast aan is gekomen op het vliegveld en een ticket boekt is het einde aangebroken van een spannende opening. Terug in de kerk zal eindelijk de brandende vraag worden beantwoord: Wat zal Debra (Jennifer Carpenter) doen?

Dex & Deb
Het is goed om te zien dat de schrijvers het zich met het beantwoorden van deze vraag niet te makkelijk vanaf hebben gemaakt. De keuze die Debra maakt resoneert door de gehele aflevering en dit zal zeker de rest van het seizoen nog een belangrijke rol spelen. Of de relatie tussen haar en Dexter ook nog een terugkeer zal maken is nog de vraag, zeker gezien de dramatische ontdekking die ze doet. Hoe beiden met deze gebeurtenis omgaan zal zeker in de eerstvolgende afleveringen centraal staan.

Antagonisme
Interne conflicten zijn uiteraard niet het enige waar Dexter mee te maken zal krijgen. Het was al te verwachten dat de in seizoen 6 geïntroduceerde Louis Greene (Josh Cooke) het hem moeilijk zal gaan maken. De achterdochtige houding van Louis botst met Dexters drang naar geheimhouding en de kans is groot dat hij langzaam wordt klaargestoomd om uiteindelijk een belangrijke rol te spelen in de conclusie van de serie. Ook uit Oost-Europa dreigt echter gevaar. Een koelbloedige executie leidt Miami Metro naar een netwerk waarin de Oekraïense maffia een belangrijke rol speelt. Het wordt interessant om te zien hoe de Amerikaanse agenten het zullen opnemen tegen deze internationale organisatie. Als derde komt LaGuerta (Lauren Vélez) iets op het spoor wanneer ze één van Dexters bloodslides vindt bij een crime scene. Genoeg materiaal om de protagonist aan het zweten te krijgen dus.

Dexter, seizoen 7

Kinderziektes
Ondanks dat de aflevering veel belooft voor de toekomst, waren er toch ook een aantal bekende problemen. Behalve Dex en Deb kwamen de andere personages slechts kort aan bod, iets wat voornamelijk aanvoelde als “Hé, zij zijn er ook nog!”. Daarnaast ontbrak de karakteristieke duistere humor die de serie eigen is. Misschien was het emotionele materiaal van de episode niet geschikt om deze zijde van de show op los te laten, maar ik hoop vurig dat het weer wat meer terug zal komen.

Voorlopige conclusie
Deze kleine aanmerkingen kunnen echter niet voorkomen dat de toekomst van Dexter er zonnig uitziet. De nieuwe weg die wordt ingeslagen wordt daarnaast ondersteund door constante factoren als het sterke acteerwerk van Michael C. Hall en Jennifer Carpenter. De komende weken zullen uitwijzen wat de toekomst in petto heeft voor onze favoriete killer. Hij zal het in ieder geval niet gemakkelijk krijgen met de achterdocht van Debra, Louis en LaGuerta.

Jennifer Carpenter
Michael C. Hall
C.S. Lee