Seeking Justice - dvd recensie

Seeking Justice - dvd recensie

Voorvechters tegen criminaliteit verworden tot georganiseerde misdaad.

De in New Orleans woonachtige Will (Nicolas Cage) wordt overrompeld door de plotselinge verkrachting van zijn steun en toeverlaat Laura (January Jones, Mad Men). Nadat Will het gehavende gelaat van zijn eega ziet wordt hij benaderd door Simon (Guy Pearce, Memento). Simon kan de dader op verzoek van Will laten verdwijnen. Will twijfelt maar stemt toch in. Wat Simon niet vermeldt is dat hij, zo blijkt zes maanden later, een wederdienst verwacht. Deze organisatie, die buiten het rechtssysteem om criminelen vermoord, doet een beroep op Will. Hij wordt verzocht via een ingenieus voorbereide actie een beruchte pedofiel van een brug te duwen. Will ziet in zichzelf geen moordenaar pur sang en weigert.

Seeking Justice

Flop
Seeking Justice was geen bioscoopsucces. Ondanks - of dankzij - de aanwezigheid van Cage, werd deze film door de Amerikaanse recensenten als broddelwerk beschouwd. Regisseur Roger Donaldson (Dante's Peak) maakt doorgaans artistiek oninteressante films die wel veel geld opleveren en daarmee is Seeking Justice een van de uitzonderingen op de regel. Dit is een raadzaam voorbeeld van de wijze waarop Cage' reputatie als gehate en gevierde acteur de laatste tien jaar wordt gebruikt en misbruikt om honderden miljoenen dollar te verdienen of te verliezen.

Formule
Hoe komt het nu precies dat Seeking Justice niet voldoet aan de ogenschijnlijk eenvoudige (vooral financiële) succesformule van films als Law Abiding Citizen? Het verhaal kent namelijk veel gelijkenissen met de laatste film. Het betreft burgers die het heft in eigen handen nemen. Dat blijkt in Donaldson's film noodzakelijk kwaad. New Orleans word voorgespiegeld als stad waarin zwart al tijden van wit heeft gewonnen. Dat is alleen al is opmerkelijk, de ambiguïteit van het dagelijks leven wordt volledig omver geschoffeld door de makers van Seeking Justice. Misschien is het publiek dat wel zat, dat de kijker gedurende zestig procent van de film uitsluitende de gebeurtenissen van Nicolas Cage volgt. De actie met Cage is een aanlokkelijk middel om een publiek aan te trekken. Als de narratief of het verhaal dan vervolgens erg lijkt op andere films waarin een individu tegen een geheime organisatie vecht, dan lijkt actie als middel te summier om een publiek te kunnen boeien. Een aanzienlijk deel van het bioscooppubliek verwacht heden ten dage een mate van narratieve complexiteit. Dat houdt simpelweg in dat we niet na dertig minuten al willen kunnen voorspellen dat persoon x wel eens verdacht zou kunnen zijn.

Seeking Justice

Herzog
Naast de voorspelbaarheid leiden gaten in het script tot onverklaarbare momenten. Zo heeft het feit dat Cage in heel de stad wordt gezocht door de politie voor hem geen directe consequenties. Eén van de sleutelscènes van de film speelt zich namelijk af in de befaamde en op dat moment uitverkochte Superdome, waar tijdens orkaan Katrina tienduizenden mensen hun heenvlucht zochten. De toespelingen op orkaan Katrina en de gevolgen hiervan spelen hierin een misselijkmakende rol. De wijze waarop Cage een sympathiek personage tracht neer te zetten, versterkt dat gevoel alleen maar. In een film als Bad Lieutenant: Port Of Call - New Orleans komen Cage en de stad beter tot hun recht. De vraag rijst of dat echter niet aan regisseur Werner Herzog te danken is. Tegelijkertijd is het opmerkelijk dat January Jones zich leent voor een dergelijke bijrol. De actrice die door velen in Mad Men werd toegejuicht vanwege haar uitzonderlijke talent, lijkt in Seeking Justice van datzelfde personage een schaduw te zijn. Afsluitend is diezelfde kerngedachte van toepassing op Guy Pearce die als resident van Melbourne (ver weg van Hollywood) altijd voorzichtig zijn scripts uitkiest. Voor hem is Seeking Justice naast films als Prometheus, The King's  Speech en The Hurt Locker een vreemde eend in de bijt.

Extras:
De dvd bevat geen extras. Achteraf gezien is dat niet heel opmerkelijk. Wie gaat er nog meer geld steken in een dood project. De dvd bevat immers geen opmerkelijke of authentieke film die over enkele jaren tijdens gesprekken aan de koffietafel leidt tot boeiende conversatie.

Zeventien miljoen dollar aan productiebudget heeft uiteindelijk geleid tot een film die simpelweg als 'direct naar dvd' kan worden beschouwd. Het bioscooppubliek reageerde in 2011 al afwijzend op Seeking Justice en als ultieme wanhoopsdaad proberen de distributeurs nu nog een deel van hun investeringen terug te halen.

Roger Donaldson

Nicolas Cage
January Jones