Chasing Mavericks - recensie

Chasing Mavericks - recensie

Als je over de gevaarlijkste golven ter wereld wilt surfen, moet je je angsten onder ogen durven zien.

De 15-jarige Jay Moriarity (Jonny Weston) wil als jongste persoon ooit over de ‘Mavericks’ surfen: de hoogste golven ter wereld vlakbij zijn woonplaats Santa Cruz in Californië. Hij gaat in de leer bij plaatselijke surfheld Frosty Hesson (Gerard Butler). De training is loodzwaar en ook thuis heeft Jay het moeilijk. Zijn vader heeft de benen genomen en moeder Kristy (Elisabeth Shue) ligt depressief op bed en grijpt naar de fles. De omstandigheden hebben Jay vroegwijs gemaakt. Hij stuurt zijn moeder op tijd naar haar werk en betaalt haar parkeerboetes. Om het gezinsinkomen bij te spijkeren, heeft hij een baantje in de pizzeria. Logisch dat hij op zoek is naar een sterke vaderfiguur als Frosty Hesson. Jay en Frosty worden steeds belangrijker voor elkaar.

Chasing Mavericks

Big wave surfing
Aanvankelijk voelt Frosty er niet veel voor om Jay klaar te stomen voor de Mavericks: veel te gevaarlijk. Zijn vrouw Brenda (Abigail Spencer) weet hem over te halen: ‘That guy is going to surf that wave even if he dies trying.’ Vooruit, Frosty wil Jay wel leren hoe de golf te overléven. Want ‘big wave surfing is like surfing when everything goes wrong’. De training bestaat uit fysieke en mentale pijlers. Jay is fysiek klaar voor de Mavericks als hij de hele Santa Cruz baai over kan peddelen op zijn surfboard. Verder moet hij 4 minuten zijn adem in kunnen houden. Het mentale aspect omvat het schijven van essays. Bijvoorbeeld over ‘de kracht van het observeren’. De golven observeren, bedoelt Frosty uiteraard, maar Jay observeert geheime liefde Kim (Leven Rambin). De moeilijkste opdracht is een essay over zijn angsten. Want die moet je onder ogen durven zien, anders kun je de Mavericks niet aan. Angst mag geen paniek worden.

The limits push back
De hechte band tussen Jay en Frosty heeft een positief effect op iedereen. Jay’s zelfvertrouwen groeit en dat helpt hem om alles beter aan te kunnen. Ook fysiek wordt hij steeds sterker. Frosty neemt zijn rol als echtgenoot en vader weer serieus. Kristy Moriarity heeft weer zin in het leven en zorgt voor haar zoon in plaats van andersom. Kim blijkt ook in Jay haar grote liefde te zien. Nu alleen die golven nog. Gaat het Jay lukken om de Mavericks te bedwingen? Daaraan hoeft niemand te twijfelen. Spannend is het evengoed. Jay wordt een beroemdheid, hij heeft gedurfd wat niemand vóór hem op die leeftijd deed. Later trouwt hij met Kim. Eind goed, al goed. Hoewel. Het motto van de film is niet voor niets ‘The people who push the limits sometimes discover.... the limits push back.’

Chasing Mavericks

Heroïsche engel
Chasing Mavericks is van regisseurs Michael Apted en Curtis Hanson. De film is een bewerking van het waargebeurde verhaal over surflegende Jay Moriarity en kan gezien worden als een ode aan deze man. Chasing Mavericks heeft een paar kleine minpuntjes. Het verhaal bewandelt onnodige zijpaden (hangjongeren die het Jay nóg moeilijker maken), is soms wat clichématig en al te heroïsch. Jay wordt eendimensionaal neergezet als een engel. Maar de adembenemende surfbeelden (kippenvel gegarandeerd) en de sterke rol van nieuwkomer Jonny Weston compenseren dat compleet. Chasing Mavericks is een film met het hart op de juiste plaats die een bioscoopgang zeker waard is.

Chasing Mavericksis een aanstekelijke, enthousiasmerende film over surfen en een ontroerende coming-of-age film in één. De spectaculaire beelden van de huizenhoge Mavericks golven zorgen voor kippenvel en maken de soms wat clichématige verhaallijn en zwart-wit karakters meer dan goed. Deze film verdient het om op een groot scherm te worden gezien.

Curtis Hanson

Gerard Butler
Elisabeth Shue