Indiana Jones: The Complete Adventures - blu-ray recensie

Indiana Jones: The Complete Adventures blu-rayIndiana Jones blijft tijdloos.

Het is weer een dure herfst voor de gemiddelde filmliefhebber. Op het gebied van blu-ray releases komen  er maar liefst drie grote verzamelboxen uit die de velen toch echt in huis zullen willen halen. Allereerst is er de Hitchcock masterpiece collection, met 14 meesterlijke films van de Master of Suspense. Ook is de volledige James Bond reeks op blu-ray in een prijzige box uit. Iets goedkoper - maar zeker net zo interessant - is de blu-ray uitgave van de Indiana Jones-films. 's Werelds bekendste hoedendrager komt eindelijk gerestaureerd en in hi-def met zijn zweep het scherm op gespat. Ook een onmisbare verzameling avonturen?

Compleet
De titel van de box Indiana Jones: The Complete Adventures is ietwat misleidend. De kenners zullen wel weten dat er begin jaren '90 een tv-serie was, gebaseerd op de films, die ging over de jonge Indy tijdens de Eerste Wereldoorlog. Voor de duidelijkheid, deze avonturen zitten dus niet in de box, maar zijn overigens wel eerder apart uitgebracht. Een klein minpuntje qua marketing dus. Voor de rest zijn alle vier de films (Raiders of the Lost Ark (1984), The Temple of Doom (1986), The Last Crusade (1989) en The Kingdom of the Crystal Skull (2008) aanwezig, verdeeld over vijf schijfjes, met voor elke film een aparte schijf en de extra's op een bonus schijf.

Indiana Jones

Invloedrijk
Wat meteen opvalt als je de films wederom bekijkt is het plezier dat op alle momenten van het scherm spat. De manier waarop Spielberg vooral in de eerste drie films voorbeeldig schakelt tussen dan een actiestuk en daarna weer een stukje expositie van de plot, blijft ontzagwekkend vermakelijk. Niet voor niets werd Raiders in 2008 door het blad Empire verkozen tot de beste film allertijden. De stem van een hele generatie filmmakers woog hier zwaar mee. Dit was tenslotte de film die hen tot het regisseursvak dreef. Het is overigens ook de enige film van de reeks die bij de Oscars werd genomineerd voor Beste Film en Spielberg voor Beste Regisseur. De hand van Spielberg is overduidelijk in alle films aanwezig. Zijn unieke oog voor actie en spektakel en zijn voorliefde voor praktische effecten op de set geven de films een authentieke sfeer die tijdloos is.

Auteursfilms
Als er iets is dat de vele extra's op de bonus schijf duidelijk maken, is het wel dat de films veel meer zijn dan Spielberg films alleen. Op het eerste gezicht lijken het echte auteursfilms - waar de regisseur de hele film naar zijn hand zet - maar al snel wordt duidelijk dat iedereen die meewerkte een eigen input had en dat de films door echte samenwerking zijn vormgegeven. Zo had Spielberg weinig van doen met het script. Alleen de personages schetste hij uit, overigens samen met zijn boezemvriend George Lucas die wel de scripts schreef. Wat de films mede hun eigen karakter geeft, zijn namelijk ook de improvisaties van de acteurs ("Verzin maar een scene om deze mooie witte jurk heen") en de werkelijk sublieme vormgeving van de sets en de props. Op het zeer scherpe blu-ray formaat blijkt vooral het veelal onterecht verguisde Crystal Skull misschien wel de mooist vormgegeven films van de vier. Wel moet gezegd worden dat de oude films er veelal uitstekend uitzien maar dat bij sommige scenes de korreligheid wel opzichtig aanwezig blijft. Vooral de opening in de jungle van Raiders doet je even schrikken. Daarnaast is het ook genieten van de prachtige scores van maestro John Williams. Het zeer ruime palet aan thema's en exotische instrumentatie waarmee hij gedurende de hele reeks speelt, is bijzonder indrukwekkend en gelukkig eerder al samengebracht in een geweldige verzamelbox.

Indiana Jones

Tijdloos
Wat het meest beklijft na het kijken van deze box is hoe tijdloos en geweldig de films stuk voor stuk blijven. Van het doldwaze avontuur in Raiders naar de donkere krochten van de wereld in de uiterst gewaagde Temple of Doom tot een emotioneel weerzien in Crusade. Het zijn stuk voor stuk klassiekers en grootse voorbeelden van perfect entertainment. Zelfs Crystal Skull is absoluut geen slechte film. Hij heeft niet de vaart van zijn voorgangers, maar wel een ongetemperd gevoel voor avontuur. Hoewel ook de extra's niet echt nieuw zijn, valt er toch veel te genieten aan een zogenaamde b-roll documentaire waarin we meekijken achter de schermen van Raiders, maar zonder verder commentaar. Fascinerende beelden en een must voor elke filmliefhebber.

De Indiana Jones-films hebben er nog nooit zo mooi uitgezien en krijgen hier een prachtige nieuwe uitgave op blu-ray. Hoewel de meeste extra's al eerder op de dvd box verschenen, blijven de documentaires bijzonder leuk om te kijken.

Raiders of the Lost Ark:
The Temple of Doom:
The Last Crusade: