Robot & Frank - recensie

Robot & Frank - recensie

Een chagrijnige oude man ontwikkelt warme gevoelens voor een robot. Acteur Frank Langella weet dit onwaarschijnlijke gegeven geloofwaardig te maken.

Frank (Frank Langella) is licht dementerend en verwaarloost zichzelf. Hij eet slecht en laat het huishouden verslonzen. Van zijn zoon Hunter (James Marsden) krijgt hij een robot cadeau die voor hem kan zorgen. Frank is niet enthousiast, totdat hij ontdekt dat de robot hem mooi kan helpen bij het plegen van een grote kraak. Frank was vroeger inbreker, maar door de beperkingen die de ouderdom met zich meebrengt, houdt hij het nu bij wat onhandig crimineel kruimelwerk. Als warming up stelen Frank en Robot een kostbaar antiquarisch boek uit de bibliotheek. Dan volgt het echte werk, een inbraak in een villa waarbij ze juwelen met miljoenenwaarde buit maken.

Robot & Frank

Mr. Darcy
Cold Spring, New York, in de nabije toekomst. Mensen telefoneren via levensgrote LCD-schermen. Op het werk en thuis worden zij geholpen door robots met menselijke trekjes. De onhebbelijke senior Frank gaat dagelijks naar de bibliotheek, waar hij flirt met bibliothecaresse Jennifer (Susan Sarandon). Zij wordt bijgestaan door Mr. Darcy, ook een robot. Frank ontdekt dat zijn robot (type VGC-60L, met de stem van Peter Sarsgaard) de ideale ‘partner in crime’ is: hij heeft geen moreel oordeel over diefstal en is reuze handig in het forceren van sloten. Ook op persoonlijk vlak kunnen Frank en Robot het steeds beter met elkaar vinden. Als dochter Madison (Liv Tyler) op bezoek komt en Robot uit wil zetten, wordt Frank boos. ‘Friendship doesn’t have an off switch’, zoals het motto van de film ook luidt.

Juwelen
Assistent-bibliothecaris Jake (Jeremy Strong) heeft al snel in de gaten dat Frank zowel achter de inbraak in de bibliotheek als de juwelendiefstal zit. Zijn verleden als bajesklant maakt Frank verdachte nummer 1. Het huis wordt omsingeld. Frank moet de juwelen verstoppen en het andere bewijsmateriaal vernietigen. Hij kan zijn hachje redden door het geheugen van Robot te wissen. Hij aarzelt, omdat dan ook hun vriendschap verleden tijd is. Robot probeert hem over te halen. ‘Ik ben slechts een knappe simulatie. Hierna kan alles weer worden zoals het geweest is.’

Robot & Frank

Vriendschap
Regisseur van Robot & Frank is Jake Schreier (Natural Selection, 2011). De film is een kruising tussen lichte science fiction, misdaad en drama. Robot & Frank moet het echter niet hebben van het wat slappe verhaal met enkele vergezochte uitlopers. Het is de interactie tussen Frank en de robot die de film aardig maakt. Vriendschap tussen mens en robot: een origineel maar ongeloofwaardig uitgangspunt. Steracteur Frank Langella weet het toch volstrekt overtuigend te brengen. Langella is bekend van Frost/Nixon (2008). Hij werd in 2009 genomineerd voor onder meer een Oscar voor zijn rol van Richard Nixon.

Robot & Frank is door het sterke spel van Frank Langella een leuke buddy film. De interactie tussen Frank en zijn robot is grappig en ontroerend. Vergeet het verdere verhaal.

Jake Schreier

Frank Langella