Looper - recensie

Looper - recensie

Stevige actiefilm die de hersens iets te goed aan het werk zet.

Hij regisseerde twee afleveringen van Breaking Bad, en schreef en regisseerde zowel Brick als deze film Looper. Regisseur Rian Johnson verwachtte van zijn derde film wel dat hij het publiek er goed mee aan het werk zou zetten. Vooral de hersens, want net als in vele andere tijdreisfilms is het opletten geblazen. Hij wilde bovendien dat het publiek gaandeweg zou denken: “Van wie wil ik eigenlijk dat hij of zij wint?” Net als Cloud Atlas is er in deze film sprake van een verkleedpartijtje, maar in dit geval gaat het alleen om Inception-acteur Joseph Gordon-Levitt die dagelijks uren in de make-up mocht voor zijn hoofdrol als Joe.

Looper

Tijdreizen
Joe is een zogeheten Looper. In het jaar 2074 is namelijk tijdreizen uitgevonden en direct verboden. Alleen criminelen gebruiken het om mensen in het verleden vermoord te krijgen. Een Looper is zo iemand die zulke doelwitten opruimt en daarvoor zilverstaven terugkrijgt. Zodra een criminele baas het contract van een Looper wil beëindigen, (closing the loop), dan wordt de Looper in kwestie opgedragen zijn toekomstige zelf om te leggen en krijgt hij goudstaven in plaats van zilver. Weigert een Looper zichzelf een kopje kleiner te maken met zijn blunderbuss (een wapen dat slechts op korte afstanden raak schiet), dan staat daar de doodstraf op.

Make-up
Uiteraard komt ook voor Joe de dag dat hij zijn oudere ik voor zijn blunderbuss krijgt en dat gaat niet zoals gepland. Wat volgt is een wilde actiefilm waarin het vermoorden van volwassen criminelen, maar ook kleine kinderen niet wordt geschroomd. Dat is nog niet alles, er schijnt namelijk in de toekomst een man te zijn die Rainman heet en alle Loops dichtgooit. Om dat te voorkomen, gaat de oudere Joe op zoek naar mensen die later die Rainman kunnen gaan worden. Eén van de adressen die onderzocht moet worden, is dat van Sara Rollins, gespeeld door The Adjustment Bureau-actrice Emily Blunt. Net als veel andere mensen in de wereldpopulatie in dat jaar, beschikt zij over telekinetische krachten waarmee ze bijvoorbeeld aanstekers kan laten zweven.

Horrorkind
De oudere Joe wordt gespeeld door Bruce Willis (The Sixth Sense) en daarom moet Gordon-Levitt elke dag zo lang in de make-up. De twee lijken namelijk niet heel erg op elkaar en ondanks een laag make-up is dat in het eindresultaat nog steeds het geval.  Verder is er overigens wel weer een goed kindsterretje voor horrorfilms bij, want Pierce Gagnon (The Crazies) die de rol van Cid speelt, kan angstaanjagende blikken toewerpen. Sowieso is hij in zijn rol als zoontje van Sara Rollins erg goed. Voor een klein jongetje spreekt hij erg volwassen taal uit, maar dat doet hij op zo’n manier dat het niet te overdreven wordt. Indrukwekkend acteerwerk van de kleine man.

Looper

Ritme
Looper is sowieso een indrukwekkende film die, zoals Rian Johnson al hoopte, de kijker flink aan het werk zet. Niet alleen moet je steeds bedenken in welke tijd het ook al weer speelt en hoe het zat met dat tijdreizen, maar ook moet je proberen te bevatten waardoor jonge Joe via automutileren zijn oudere versie een opdracht kan geven. Hoewel deze en andere vragen de gemoederen bezighouden, zijn er toch enkele momenten in de film die wat saaier zijn. Het voelt niet alsof Looper een prettig ritme heeft en de actie zit vooral heel erg achterin de film.

Met Looper heeft de schrijver en regisseur een origineel verhaal over tijdreizen weten neer te zetten, waarin het niet meteen voorspelbaar is hoe het einde in elkaar zit. Er zit een plottwist in die niet iedereen even goed kan waarderen en sommige vragen blijven onbeantwoord, maar bereid je voor op een actiefilm die iets dieper gaat dan de meeste anderen in zijn genre. Looper zorgt ondanks de vreemde look van Gordon-Levitt en de saaiere momentjes voor goed vermaak.

Rian Johnson

Emily Blunt
Joseph Gordon-Levitt