IDFA 2012: 56 Up - recensie

IDFA 2012: 56 Up - recensie

Het achtste deel uit de langst lopende documentaire reeks uit de filmgeschiedenis.

56 Up is alweer het achtste deel uit de documentaire reeks die begon met 7 Up. Bij 49 Up leek het even dat we bij het laatste deel aangekomen waren, maar de 70-jarige Michael Apted lijkt geen genoeg van zijn lang lopende sociale experiment te krijgen. Je gaat je zelfs afvragen of er bij de BBC al iemand klaar staat die de regiestoel van hem over zal nemen na zijn dood. Zouden de personages uberhaupt zo lang mee willen blijven doen, tot je ze letterlijk in een bejaardenhuis ziet zitten? Sommige van de veertien mensen, waarvan er inmiddels een aantal gestopt zijn, zou je ze het nog wel zien doen.

56 Up

Nadat inmiddels de dvd box in Nederland uitgekomen is, heeft de serie ook enige populariteit in Nederland verworven. Hierdoor is het ook voor mensen die niet de hele serie gevolgd hebben mogelijk geworden dit in korte periode in te halen. Met de vele herhalingen in de serie zelf zou dit voor de nodige irritaties kunnen zorgen als je ze in korte periode achter elkaar kijkt. Men heeft hier duidelijk rekening gehouden met het concept dat de kijker met tussenpozen van zeven jaar de serie bekijkt. Toch verrast het je elke keer weer hoeveel er in zeven jaar veranderd is in het leven van de meeste personages. Helaas maakt het stylistisch behouden format waar Apted zich altijd netjes aan houdt de films er niet spannender op. Gelukkig maakt de inhoud van de afleveringen dit meestal goed.

Een grote verrassing in 56 Up is de terugkomst van Peter, die er na 28 Up mee stopte door de vele negatieve reacties in de pers. Met name de tabloids schreven negatief over zijn optreden in deze aflevering, met name om zijn idealistische ideeën over het onderwijs. Ook schreven mensen hem brieven dat ze hun kind nooit naar school laten gaan op een school waar hij les gaf. De reden dat Peter ineens weer mee doet, is net als bij veel anderen praktisch. Waar Tony vooral van de roem en aandacht houdt, en John door de aandacht voor zijn Bulgarije stichting flinke donaties heeft ontvangen, wil Peter graag zijn band promoten.

56 Up

Nog meer dan in eerdere afleveringen komt in deze aflevering centraal te staan hoe sterk de serie het leven van de personages beïnvloedt heeft. Waar bij sommigen van hen de vorige aflevering nog als positief werd ervaren kan dit in deze aflevering alweer negatief zijn, of andersom. Neil vertelde bijvoorbeeld eerder nog dat hij in moeilijke tijden goede steun kreeg in brieven die hij ontving, maar hij lijkt nu eerder geïrriteerd omdat zoveel mensen zouden weten hoe hij zich destijds voelde. Het is naast het thema van Engeland als klassenmaatschappij wellicht het belangrijkste thema van de film geworden. Hoewel dit thema minder sterk op de voorgrond aanwezig is dan in de vorige afleveringen is er bijvoorbeeld nog wel de scherpe observatie van Andrew dat deze nog wel bestaat, maar nog sterker op hoeveel geld je hebt is gebaseerd dan vroeger.

Michael Apted brengt ons een waardig achtste deel in deze bijzondere serie. Hoewel hij  weinig nieuws brengt in de vorm van de serie gebeurd er altijd genoeg nieuws in de levens van de personages om een goede aflevering af te leveren. Nu weer zeven jaar wachten op 63 up.

Michael Apted

Documentaire

16 november 2012