• Recensies
Home Alone 2 - recensie

Home Alone 2 - recensie

Deze familiefilm is nog steeds één van de leukste tijdsbestedingen met Kerstmis.

Er is natuurlijk een filmfranchise die verplichte kost is tijdens de kerstdagen: Home Alone. De één is vooral dol op het eerste deel, waarin Kevin (gespeeld door Macaulay Culkin) letterlijk Home Alone (alleen thuis) is, maar er is ook een groot aantal filmfans die liever naar het tweede deel kijkt. Daarin komt Kevin in New York terecht, nadat hij in het verkeerde vliegtuig is gestapt. Of hij dat tegenwoordig ook voor elkaar gekregen zou hebben met alle beveiliging, is de vraag, maar in 1992 toen de film uitkwam, kon dat schijnbaar zomaar gebeuren.

Home Alone 2

Spielberg
De prent is geregisseerd door Chris Columbus, de man die aan de wieg stond van grote films als Gremlins, The Goonies, twee Harry Potter-films, The Help, Night at the Museum en natuurlijk de eerste Home Alone-film. Columbus is inmiddels een man die niet uit de filmwereld is weg te denken, maar qua regisseurswerk had hij nog niet heel veel gedaan voor hij aan zijn Home Alone-project begon. Voor de eerste film had hij alleen Heartbreak Hotel en Adventures in Babysitting geregisseerd, maar dankzij hulp van onder andere Steven Spielberg, die in de jaren tachtig zijn scenario voor Gremlins kocht, brak Columbus al vroeg door in de filmwereld. Ook zijn studie aan NYU filmschool heeft aan zijn succes bijdragen.

Home Alone 2

New York
Terug naar Home Alone 2. Terwijl zijn familie met bikini’s aan boord onderweg is naar het warme Miami, gaat Kevin naar de Big Apple. Het is in New York behoorlijk koud, dus boekt het jongetje een hotelkamer in het prestigieuze Plaza Hotel op kosten van zijn vader, want Kevin is het in bezit van de credit-card van pap. Wat het joch niet weet, is dat Harry en Marv, de criminelen die hem het jaar ervoor thuis lastigvielen, uit de gevangenis zijn ontsnapt. De ‘Wet Bandits’ denken hun geluk te kunnen halen in New York en als Kevin ze tegenkomt en ontdekt dat ze gaan inbreken in een grote speelgoedwinkel, besluit hij ze het leven zuur te maken zoals zij dat een jaar eerder - zonder veel succes - bij hem probeerden te doen.

Hij maakt van het huis van zijn oom en tante die in New York wonen een grote boobytrap en lokt de criminelen daar op een handige manier naartoe. Ondertussen is de familie van Kevin door de credit-card hun zoon en broertje op het spoor gekomen en zoeken ze de hele miljoenenstad af, wat ze niet al te goed afgaat. Kortom, je volgt in deze film niet alleen de avonturen van Kevin, maar ook die van zijn ouders en natuurlijk de Wet Bandits. De film zit vol grapjes, rare situaties en natuurlijk die ene bekende gil.

Deze film is dan ook niet voor niets een echte kerstklassieker. Er zitten een hoop goede lessen in, zoals die over het duivenvrouwtje in Central Park. Eerst vindt Kevin haar maar een vieze zwerver, maar als ze hem even later redt, dan ziet hij in dat het gewoon een lieve dame is. Ook barst de komedie van de rare en grappige situaties in het prachtig met kerstversieringen opgemaakte New York. Het is dé ideale film om met het hele gezin te kijken, want er zit humor in voor alle leeftijden, er gebeurt heel veel achter elkaar en natuurlijk is er die fijne kerstsfeer om van te genieten.

Chris Columbus

Macaulay Culkin
Joe Pesci