• Recensies
The Nightmare Before Christmas - recensie

De prachtige stop motion animaties, de aanstekelijke liedjes en unieke personages maken van The Nightmare Before Christmas een kerstklassieker voor jong en oud.

Jack Skellington is de pompoenkoning van HalloweenTown. Zijn leven bestaat uit het terroriseren van kleine jongetjes en meisjes, maar zelfs dat begint op den duur te vervelen. Per toeval ontdekt hij een boom met daarin een vreemde deur die hem naar Christmas Town leidt. Hier vindt hij een nieuwe wereld van feestvieren en hij besluit kerst mee te nemen naar zijn duistere stad. Het gaat echter niet zoals hij wil en om zijn droom uit te laten komen, ontvoert hij de Kerstman. Jack besluit diens plaats in te nemen om het feest tot een goed einde te brengen, maar deze taak blijkt lastiger dan hij ooit kon denken.

The Nightmare Before Christmas

Tim Burton
Wat ooit begon met een geïllustreerd gedicht, werd in 1993 uitgewerkt tot een avondvullende animatiefilm. En hoewel hij zelf de film niet kon regisseren vanwege tijdgebrek, zal hij toch altijd bekend staan als Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas. Terecht, want deze eigenaardige filmmaker schreef het verhaal, ontwierp de bizarre personages en produceerde het geheel ook. Gelukkig kon hij de regie overlaten aan Henry Selick die hij bij Disney had leren kennen. En ook hem beviel deze manier van werken wel, want jaren later maakte hij het prachtige Coraline.

Duistere kerst
Hoewel Tim Burton altijd een duidelijke fascinatie heeft gehad met de dood en duisternis, vervallen zijn films zelden in een morbide sfeer. En dat is hier niet anders. The Nightmare Before Christmas is een vrolijk, snel en muzikaal avontuur geworden. Het is zelfs een film die geschikt is voor alle leeftijden, met naast alle bizarre typetjes en ondeugende ideeën vooral ook een mooie kerstmoraal. Uiteindelijk wil Jack alleen maar deel uitmaken van het grote kerstgevoel, hoe onhandig hij het ook tot uiting brengt. Op het ene moment is deze film vertederend, op het andere moment heerlijk kitsch, maar het blijft altijd geweldig om te aanschouwen. En dat allemaal overgoten met dat typische Burton-sausje.

The Nightmare Before Christmas

Stop motion
The Nightmare Before Christmas is gemaakt met een ouderwetse manier van animatie, die volgens critici op sterven na dood was. Stop-motion (losse beelden die achter elkaar worden gezet, waarbij de figuren steeds een fractie worden bewogen zodat beweging ontstaat) bleek echter de enige juiste manier. Mede hierdoor is het avontuur zo populair geworden. En het is echt een monnikenwerk geweest. Zo zijn alleen al voor hoofdpersonage Jack Skellington maar liefst 800 verschillende gezichten gemaakt, om zo alle uitdrukkingen en mondbewegingen te kunnen gebruiken. Gelukkig sloeg het aan, want sindsdien zijn er nog heel wat stop-motion pareltjes voorbij gekomen.

Het prachtig vormgegeven sprookje The Nightmare Before Christmas behoorde al snel na zijn release tot een instant-kerstklassieker. Volkomen terecht natuurlijk, want naast alle visuele pracht en het enerverende verhaal met het hart op de juiste plek is het kerstgevoel erg aanwezig. Kerstfilms die gericht zijn op kinderen zijn vaak erg zoetsappig, maar als je je kinderen (en jezelf) serieus neemt, dan hoort The Nightmare Before Christmas zeker op het verlanglijstje te staan.

Henry Selick

Danny Elfman
Catherine O'Hara