• Recensies » TV-series
Arrow - eerste indruk

Arrow - eerste indruk

Arrow laat zien dat er nog wel degelijk plaats is voor een nieuwe superheld op tv.

De laatste keer dat we Green Arrow, oftewel playboy Oliver Queen, in de huiskamer konden bewonderen, was in de serie Smallville. Green Arrow is gebaseerd op de comics afkomstig van DC (Batman, Superman). Dat deze gemaskerde held eindelijk zijn eigen show krijgt, is niet geheel verwonderlijk, aangezien het ook een van de meest populaire karakters was uit Smallville. Het eerste dat meteen opvalt is dat de show grauwer, ruwer en minder kleurrijk is dan je wellicht van tevoren zou verwachten. Hierdoor is Arrow gelukkig geen slap aftreksel geworden van Smallville.

Arrow

Flashbacks
Meteen aan het begin wordt Oliver Queen (Stephen Amell) geïntroduceerd. Queen heeft de afgelopen 5 jaar op een onbewoond eiland geleefd, waar hij terecht is gekomen nadat de boot van zijn vader is gezonken. Hij was de enige overlevende. Zijn jongere zusje Thea (Willa Holland) en moeder Moira (Susanna Thompson) zijn stomverbaasd als hij opeens voor hun deur staat. Ook zijn beste vriend Tommy Merlin (Colin Donell) kan zijn ogen niet geloven. Deze eerste aflevering bestaat voor een aanzienlijk deel uit flashbacks, waaruit blijkt wat er zich heeft afgespeeld tijdens en na de schipbreuk. Duidelijk is dat Oliver de traumatische ervaring nog niet heeft verwerkt. De gebeurtenissen op het schip hebben hem veranderd en dat betekent dat iedere crimineel in zijn stad maar beter op zijn hoede kan zijn.

Verschillende verhaallijnen
In deze eerste aflevering worden vakkundig verschillende verhaallijnen opgezet. De hoofdrol is uiteraard weggelegd voor zijn strijd tegen de misdaad. Daarnaast heeft hij een speciale relatie met zijn zusje. Als tiener loopt ze natuurlijk tegen problemen aan en Oliver moet trachten haar op het rechte pad te houden. Ook op het gebied van de liefde valt nog wat te melden. Laura Lance is advocate en heeft nogal wat vragen voor Oliver. Haar zus was immers ook op de boot toen die zonk. Ongetwijfeld wordt de relatie tussen de twee in de komende afleveringen verder uitgediept. Het lijkt erop dat zijn beste vriend Tommy hier ook nog een rol in gaat spelen. Last but not least is daar zijn moeder, die ondertussen getrouwd is met een andere man. Kan Oliver haar vertrouwen?

Arrow

Donkere toon
Zoals gezegd is de sfeer vrij donker en is de invloed van The Dark Knight zeker aanwezig. De actie bevat geen overdaad aan special effects en is, voor zover mogelijk in een comic-serie, realistisch te noemen. Verder is het een verademing om de spectaculaire (fysieke) stunts mooi in beeld te zien, zonder overdadig gebruik van het shaky-cam effect. Op sommige momenten is er ook ruimte voor een humoristische sneer, waarbij goed gebruik wordt gemaakt van zijn lange afwezigheid. Stephen Amell is een overtuigende Green Arrow (de naam wordt in de gehele aflevering niet uitgesproken). Hij is geloofwaardig als held en playboy. Als held schuwt hij de keiharde aanpak niet en als playboy hoeft hij niet om aandacht verlegen zitten. Dat moet Bruce Wayne als muziek in de oren klinken. Verder valt ook Thea Holland op in deze eerste aflevering met haar goede acteerwerk als de jonge zus. De rest van de cast is solide in deze eerste aflevering, zonder verdere uitschieters.

Voorlopige conclusie
Deze eerste aflevering van Arrow vliegt voorbij en bevat genoeg interessante verhaallijnen om mee door te gaan. Een groot pluspunt is de donkere, meer realistische toon die goed bij de serie blijkt te passen. Deze aflevering smaakt absoluut naar meer!

Arrow is vanaf 3 februari te zien op Veronica.

Stephen Amell
Katie Cassidy