• Recensies » TV-series
Dexter: seizoen 3 - recensie

Dexter: seizoen 3 - recensie

Wie dacht dat het leven van Dexter Morgan makkelijker zou worden nu de Bay Harbor Butcher niet meer gezocht wordt, komt met het derde seizoen van Dexter gelukkig bedrogen uit.

Nadat hij zijn privéleven op orde heeft gebracht en zijn “duistere passagier” onder controle lijkt, vindt Dexter eindelijk zijn plek in het gezin van Rita. En dat is maar goed ook, want zij is zwanger. Terwijl Dexter probeert te wennen aan het idee van een gezinsleven naast zijn professionele carrière en zijn nachtelijke loopbaan, wordt hij geconfronteerd met de grenzen van zijn eigen code.

dexter seizoen 3

Vriendschap
Tijdens een bezoekje aan een potentieel slachtoffer vermoord hij namelijk per ongeluk een ogenschijnlijk onschuldige bezoeker. Deze blijkt het broertje van de succesvolle openbaar aanklager Miguel Prado, die zweert niet te rusten tot de dader gepakt is. Als Dexter zich in de kijker speelt met zijn onderzoek raakt hij bevriend met Miguel. Deze vriendschap is – zoals alle relaties van de gevoelloze seriemoordenaar – gebaseerd op leugens, maar als Miguel hem lijkt te gaan ontmaskeren, ontdekt Dexter dat er misschien toch plaats is voor eerlijkheid in zijn leven.

Duister geheim
Het derde seizoen van Dexter kent weinig rust voor het titelpersonage. Niet alleen ontdekt iemand zijn duistere geheim, maar ook worstelt hij met de code die zijn vader hem ooit leerde. Alsof dat allemaal nog niet genoeg was, speelt zijn thuissituatie een steeds grotere rol in zijn leven. Maar niet alleen Dexter maakt veel mee, ook zijn collega’s krijgen het nodige te verduren. Zo wordt de recent gescheiden Angel gepromoveerd tot brigadier, maar wordt hij in verlegenheid gebracht als de prostituee die hij bezoekt een undercoveragente blijkt te zijn en wordt Debra lastig gevallen door interne zaken over haar nieuwe partner Quinn, terwijl zij verliefd wordt op diens informant.Dat iemand nu bekend is met het geheim van Dexter en zich daarmee kan vereenzelvigen is niet bepaald realistisch, maar het geeft wel een nieuwe impuls aan het verhaal. Zeker het feit dat beide heren elkaar ook weer niet volledig kunnen vertrouwen, geeft de reeks een spannende dynamiek. Na het iets minder interessante (maar nog altijd erg sterke) tweede seizoen is deze benadering dan ook een verademing.

dexter seizoen 3

Acteerprestaties
Was de sleutelrol van Michael C. Hall voorheen nog de sympathieke homo David uit Six Feet Under, tegenwoordig kunnen we wel stellen dat hij als Dexter de geschiedenisboeken zal ingaan. Terecht overigens, want zijn benadering van de emotieloze killer is erg sterk. In de belangrijkste rollen keren ook Jennifer Carpenter en Julie Benz terug als respectievelijk grofgebekte zus Debra en de liefhebbende, maar beschadigde Rita. Zoals ieder seizoen is er een belangrijk gastoptreden dat de verhaallijnen voortdrijft. Jimmy Smits is vooral bekend als rechtshandhaver uit de series L.A. Law en NYPD Blue en daarom is het des te interessanter dat hij hieraan nu een twist geeft. En het mag gezegd worden: hij weet zijn duistere zijde uitstekend te gebruiken in zijn rol als openbaar aanklager Miguel Prado.

Het derde seizoen van Dexter kon niet iedereen bekoren, maar wat mij betreft geeft de inbreng van een medestander de serie juist een frisse impuls. De personages worden verder uitgediept en Dexter zelf kan nu zien hoe de wereld tegen hem zou aankijken als zijn geheim bekend zou worden. Al met al genoeg ingrediënten voor een spannend seizoen Dexter.

Jennifer Carpenter
Michael C. Hall
David Zayas