• Recensies » TV-series
Dexter: seizoen 4 - recensie

Dexter: seizoen 4 - recensie

Na alle dreigingen die op zijn pad kwamen, moet Dexter Morgan in het vierde seizoen van Dexter de strijd aangaan met het dagelijkse leven en (een versie van) zichzelf.

Het leven van Dexter is behoorlijk veranderd. Nu hij getrouwd is en naast de twee kinderen van Rita ook nog de zorg van een nieuwe baby op zich moet nemen, wordt het steeds lastiger om te voldoen aan zijn geheime lusten. Maar dan komt de inmiddels gepensioneerde Frank Lundy terug naar Miami met een interessante zaak. Volgens hem trekt een seriemoordenaar die hij de Trinity Killer heeft gedoopt (vanwege de cyclus van drie totaal verschillende moorden: een jonge vrouw in een badkuip, een vrouw die zelf gesprongen lijkt en een man wiens hoofd wordt ingeslagen) al decennia het land rond en hij lijkt terug te zijn bij zijn startpunt. Maar als Lundy te dichtbij komt, slaat het noodlot toe. Dexter besluit dat deze Trinity Killer zijn nieuwe slachtoffer moet worden, maar als hij hem eenmaal gevonden heeft, blijkt dat hij te snel beslist heeft. Trinity is namelijk de simpele huisvader Arthur Mitchell, die al jaren opereert zonder dat zijn liefhebbende gezin hier een idee van heeft. Dexter probeert het leven van deze man binnen te dringen om achter zijn geheim te komen, want ook Dexter zou niets liever willen dan een normaal gezinsleven.

Dexter

Gezinsleven
Het vierde seizoen van Dexter draait om de veranderingen in zijn leven nu hij een normaal gezinsleven moet opbouwen en hij dus niet meer zijn vrije gang kan gaan. Dat eist zijn tol, want de vermoeide rechercheur maakt fouten tijdens onderzoeken, valt in slaap achter het stuur en vindt amper tijd om zijn duistere passagier te bevredigen. Maar dan komt hij achter het bestaan van seriemoordenaar Arthur Mitchell, die de twee werelden perfect van elkaar weet te scheiden. Dexter besluit zich in het leven van Arthur te mengen om zo uit te vinden wat het geheim is van deze charismatische man. Naarmate het onderzoek van de politie dichterbij komt, is het natuurlijk allesbehalve een ideale positie voor Dexter.

Zwaargewond
Maar hij is niet de enige die heel wat te verduren krijgt. Nu Debra eindelijk geluk in de liefde heeft gevonden, keert haar oude vlam Frank Lundy terug en hij zet haar gevoelens op zijn kop. En wanneer zij eindelijk voor haar hart kiest, raakt ze bij een schietpartij zwaargewond en verliest een collega zelfs het leven. Op kantoor wordt het voor Angel en zijn baas Laguerta steeds lastiger om hun relatie verborgen te houden. Speciale vermelding dient gemaakt te worden voor de laatste minuut van dit seizoen. Zonder hier iets te verraden, kan ik wel verklappen dat we hier totaal onverwachts de grootste, meest schokkende twist voorgeschoteld krijgen uit de geschiedenis van het medium televisie. Fans van de serie – waar ik mezelf toe reken – zullen verbijsterd achterblijven.

Dexter

John Lithgow
Zoals ieder seizoen is er een belangrijk gastoptreden dat de verhaallijnen verbindt. Deze keer is gekozen voor John Lithgow, die het hoge niveau van de cast voortzet. Tegenwoordig is hij vooral bekend als de wereldvreemde vader uit de sitcom 3rd Rock From The Sun, maar hij speelde al vaker de badguy in diverse films. Toch mag zijn rol als seriemoordenaar Arthur Mitchell geprezen worden. De dunne scheidslijn tussen een brave huisvader en een opvliegende psychopaat zorgt voor een constante dreiging die dit vierde seizoen stuwt.

Het vierde seizoen van Dexter behoort tot de meest geliefde van de reeks. Dat komt door de spannende verhaallijn van de Trinity Killer, het feit dat Dexter worstelt met zijn twee identiteiten en de geweldige rol van John Lithgow. En laten we vooral die onvergetelijke cliffhanger niet vergeten!

Jennifer Carpenter
Michael C. Hall
C.S. Lee