Movie 43 - recensie

Movie 43 - recensie

Movie 43 is een topfilm voor recensenten.

De eerste maanden van het jaar zijn in de Nederlandse bioscopen nog gekenmerkt door sterke films die veelal kanshebbers zijn voor de grote filmprijzen in de Verenigde Staten. Over een aantal weken begint dan die periode van het jaar - tot de eerste summerblockbusters aan het einde van de lente - die wordt gekenmerkt door vaak laagstaand vermaak van de laagste plank. Movie 43 bevindt zich op die laagste tree en zakt daar zelfs doorheen.

Slechtste film
De film draait om drie pubers die op zoek gaan naar de slechtste en ergste film ooit gemaakt. In de diepste krochten van het internetlandschap vinden ze keer op keer films, de een nog slechter dan de ander. Zo draait het eerste verhaaltje om een blind date tussen een veeleisende vrouw (gespeeld door Kate Winslet) en een succesvolle zakenman (gespeeld door Hugh Jackman) . Alles gaat geweldig totdat de man zijn sjaal afdoet en zijn lichamelijke defect wordt onthuld, namelijk dat hij een paar behaarde vastgegroeide testikels aan zijn nek heeft hangen. Alle hoop op een grappige film vervaagt al snel als keer op keer weer een zo lomp mogelijk verhaaltje wordt ingezet waarbij echt alles voorbijkomt.

Beste cast
Hoe deze film zoveel goede acteurs en actrices heeft weten te casten is een raadsel, en je gaat je afvragen wat voor belastende informatie de producenten hadden om ze te verleiden om in deze film op te komen draven. Het scenario kan toch niet de reden zijn geweest om mee te werken aan deze ‘komedie’. Keer op keer worden verhaaltjes ingezet die nog lomper en vreemder zijn dan hun voorgangers. Deze film kun je zien als de Human Centipede onder de komedies. Die film bewees dat een zo ziek en ranzig mogelijke horrorfilm niet per se een goede horrorfilm oplevert. Zo bewijst Movie 43 dat een zo lomp mogelijk scenario niet per se goede grappen oplevert. Voeg nog toe het feit dat de film door een dozijn regisseurs in elkaar is gedraaid, en de puinhoop is compleet.

Ongrappig
Movie 43 is uiteraard een leuke film voor recensenten, aangezien zij de nuance niet hoeven te zoeken, want die is er gewoon niet. De bizarre verhaaltjes zijn niet grappig, of je moet wel in een heel puberale bui verkeren. Natuurlijk was het doel van Movie 43 een zo slecht mogelijke film te maken, want dat kan immers ook erg op de lachspieren werken. Maar bij deze film kon ik alleen mijn hoofd schudden en wachten tot het laatste ongrappige verhaal uitgespeeld was, om na het beginnen van de aftiteling toch nog gedwongen te worden naar nóg een ongrappige, lompe, slechte grap te moeten kijken.

Movie 43 is een film die zo slecht wil zijn dat het grappig wordt. Helaas is deze film zo slecht dat het verre van enigszins grappig wordt. De lompe, ongrappige, bizarre verhaaltjes die deze film weet te verzinnen schieten het doel dat komedie zou zijn ver voorbij.

93 minuten