The Last Stand - recensie

The Last Stand - recensie

Arnold Schwarzenegger is eindelijk back!

The Last Stand zou ieder ander jaar een van de vele onopvallende actiefilms zijn. Dat is nu wel anders, aangezien dit de grote terugkeer van Arnold Schwarzenegger als actieheld op het witte doek moet worden. Kan good old Arnie het nog?

The Last Stand

Laatste kans
In The Last Stand speelt Schwarzenegger sheriff Ray Owens. Ray slijt zijn laatste dagen als politieagent in het saaie grensstadje Sommerton Junction. Zijn carrière heeft hij opgebouwd in Los Angeles als lid van de drugspolitie. Tijdens een grote operatie heeft hij veel collega’s verloren, waarna hij besloot te verhuizen naar een rustiger baan. Dat verandert als topcrimineel Gabriel Cortez (Eduardo Noriega) tijdens een gevangenentransport in Las Vegas spectaculair aan de FBI, onder leiding van John Bannister (Forest Whitaker), weet te ontsnappen. Met behulp van een handvol handlangers, onder aanvoering van de schmierende Burell (Peter Stormare), vertrekt hij richting de Mexicaanse grens. Zijn belangrijkste wapen is echter een supersnelle sportwagen: de Corvette ZR1, die met zijn 647 pk en een topsnelheid van boven de 330 km per uur een beest op vier wielen is. Volgens Bannister hebben we te maken met een psychopaat in een Batmobil. Natuurlijk loopt het pad van Cortez rechtstreeks richting Sommerton, waar Ray samen met zijn trouwe hulpsheriffs de laatste kans krijgt om hem te stoppen.

Stijl
Naast Schwarzenegger is er nog een factor die deze film interessant maakt en boven de massa kan uittillen. De film is namelijk geregisseerd door Koreaan  Jee-woon Kim, die met zijn stijlvolle films I Saw The Devil, A Tale Of Two Sisters en The Good, the Bad, the Weird hoog op het verlanglijstje staat van menig Amerikaanse filmstudio. Wellicht tot verrassing van velen koos hij voor dit vrij standaard verhaal. Gelukkig is zijn stempel tot op zekere hoogte nog wel terug te vinden. Zonder Jee-Woon had dit veel slechter kunnen uitpakken. Zo bevat de film enkele mooie vondsten zoals een achtervolging door een maïsveld, die door zijn specifieke camerastandpunten voor spanning zorgt. Daarnaast zorgt hij er ook voor dat een andere hoofdrolspeler, de Corvette, een eigen beestachtig karakter krijgt en is de actie geïnjecteerd met enkele keiharde scènes die bijvoorbeeld A Good Day to Die Hard miste. Natuurlijk ontbreekt ook de humor niet, al komt die helaas niet altijd goed uit de verf, zeker als het gaat om de door Johnny Knoxville gespeelde irritante sidekick Lewis Dinkum.

The Last Stand

Comeback
Regisseur Jee-Woon geeft de film het gevoel van een western. In Sommerton Junction gebeurt nooit wat… totdat Cortez arriveert. De rol van Schwarzenegger als sheriff kan vergeleken worden met de rol van John Wayne in Rio Bravo. Schwarzenegger weet zich redelijk goed te presenteren na een afwezigheid van 10 jaar als leading man (Terminator 3: Rise of the Machines). Hij is overduidelijk nog wat roestig, maar dat past gelukkig goed bij het slaperige stadje. Daarnaast wordt de respectabele leeftijd van de Oostenrijkse eik gebruikt voor enkele rake grappen. Wat dat betreft is dit een ideaal vehikel voor zijn terugkeer. De overige castleden zijn aardig op dreef zonder echte verrassingen. Forest Whitaker speelt een FBI agent op een wijze die hij al menig keer heeft gedaan. Eduardo Noriega is een effectieve bad guy met een voorliefde voor racen en drugs en Peter Stormare gaat richting het einde zodanig over the top, dat hij helaas nooit echt dreigend wordt. Schwarzenegger krijgt gelukkig steun van de hulpsheriffs Sarah en Mike, prima gespeeld door Jaimie Alexander en Luis Guzman. Beiden moeten gedurende de film over hun angsten heen stappen en geven de film daardoor net dat beetje extra gewicht.

Wie het verhaal leest van The Last Stand kan niet anders concluderen dan dat hier sprake is van een groot cliché. Gelukkig zorgt regisseur Kim Jee-Woon voor een aantal pakkende actiescènes. Daarbij wordt gelukkig ook de nodige humor niet vergeten. De film stijgt helaas niet boven de massa uit, want daarvoor is het allemaal net wat te standaard. Voor fans van Schwarzenegger had zijn comeback echter heel wat slechter kunnen uitpakken.

Jee-woon Kim

Genesis Rodriguez
Rodrigo Santoro