Bullet to the Head - recensie

Bullet to the Head - recensie

Sylvester Stallone is terug met Bullet to the Head, een ouderwetse actiefilm die de jaren tachtig doet herleven. Verplicht kijkvoer voor de liefhebber van zijn oeuvre dus.

Huurmoordenaar James Bonomo heeft na zijn meest recente opdracht geen tijd om rustig achterover te gaan zitten. Zijn werkgever wil hem en zijn partner namelijk het zwijgen opleggen. Maar Bonomo besluit in de tegenaanval te gaan om zijn wraakgevoelens te kunnen botvieren. Daarbij krijgt hij hulp vanuit onverwachte hoek; rechercheur Taylor Kwon onderzoekt de moord op zijn ex-partner en daarbij stuit hij op Bonomo. Samen moeten zij de strijd aangaan met een machtige zakenman die de halve stad op zijn loonlijst heeft.

Bullet to the Head

Jaren tachtig
Sinds The Expendables is de ouderwetse (lees: jaren tachtig) actiefilm weer helemaal terug. Om hun carrière een boost te geven, kwamen de drie grootste helden van toen op het idee om ook een solofilm te maken die aanvoelt als het werk van toen. Bruce Willis gebruikte jammer genoeg alle slechte clichés voor A Good Day to Die Hard, terwijl Arnold Schwarzenegger niet de comeback beleefde die hij hoopte met The Last Stand. De laatste in de rij is Sylvester Stallone die met het vermakelijke Bullet to the Head nog het dichtst in de buurt komt van zijn gloriedagen. Daarbij moet gezegd worden dat Bullet to the Head (genoemd naar de manier waarop de hoofdrolspeler zijn slachtoffers het liefst ombrengt) geen hoogvlieger is, maar de filmmakers weten wel wat de fans het liefst zien. De huurmoordenaar met een erecode is allesbehalve nieuw en ook in deze film krijgen we daar geen andere blik op, maar voor Stallone is dit een uitstekende basis om zijn kunsten te laten zien.

Ongecompliceerd
Regisseur van dienst is veteraan Walter Hill die met 48 Hrs en Red Heat bewees het genre te beheersen. Voor zijn comeback (Hill regisseerde zijn laatste bioscoopfilm meer dan tien jaar geleden) baseerde hij zich op het Franse stripboek Du Plomb dans la Tête. Zoals gezegd krijgen de liefhebbers precies wat ze willen: een (bij vlagen wel erg) simpel verhaal, veel spierballengeweld, ongecompliceerde shootouts en een moeizame samenwerking tussen twee tegenpolen. Daarbij werkt niet alles even goed – zoals de wel erg karikaturale slechterik die achter de schermen werkt – maar grotendeels is het een zeer genietbare actiefilm. Vooral de vormgeving is interessant. Zo is de broeierige sfeer van New Orleans vaak voelbaar aanwezig en dat is een groot pluspunt. Daarnaast gebruikt men een Sin City-achtige voice-over, die wonderwel blijkt te werken.

Bullet to the Head

Leeftijd
Sylvester Stallone is zoals te verwachten helemaal op zijn plaats als killer James Bonomo. Wat hij de laatste jaren erg slim doet, is zijn leeftijd deel uit te laten maken van zijn personages. Toegegeven; Bonomo neemt het soms iets te makkelijk op tegen veel jongere vechtersbazen, maar hij is nu eenmaal de held van het verhaal. Sidekick Taylor Kwon wordt vertolkt door Sung Kang (bekend van de Fast & Furious reeks), die eerlijk gezegd weinig indruk maakt. Zijn rol had door iedere andere acteur ingevuld kunnen worden. Wel opvallend is bad guy Jason Momoa, die met zijn imposante uiterlijk een waardige tegenstander is. Met zijn intense blik weet hij constant het gevoel van gevaar op te roepen.

De rechttoe rechtaan actiefilm Bullet to the Head is allesbehalve een vernieuwende prent, maar dat zal de Stallone-fans werkelijk een biet wezen. En terecht, want in zijn genre is het eindresultaat helemaal niet verkeerd. Met een andere acteur in de hoofdrol was deze film waarschijnlijk direct naar dvd verbannen, maar de liefhebber kan hem nu gelukkig lekker in de bioscoop bekijken.

Walter Hill

Jason Momoa
Christian Slater