• Recensies
Klassiekers Revisited: The Wizard of Oz (1939)

Het fantasierijke verhaal van L. Frank Baum kende in de geschiedenis veel verfilmingen, maar zo sfeervol als in de klassieker The Wizard of Oz uit 1939 werd het zelden.

De dromerige Dorothy komt samen met haar hondje Toto terecht in een tornado die haar aflevert in het magische land van Oz. Ze komt er al snel achter dat alleen de grote Wizard of Oz haar terug kan brengen naar haar veilige boerderij in Kansas. Terwijl ze de lange gele weg naar zijn kasteel volgt, ontmoet ze enkele kleurrijke vrienden die haar verder op weg helpen, maar zij kunnen zelf ook wel wat hulp gebruiken. De vogelverschrikker heeft hersens nodig, de blikken man leeft zonder hart en de leeuw moet het stellen zonder moed. Gezamenlijk ondernemen ze de gevaarlijke tocht. Maar The Wicked Witch Of The West ligt op de loer.

The Wizard of Oz

Sprookjesachtig
De musical The Wizard of Oz werd terecht een klassieker. De film gebruikte de volle kracht van het relatief nieuwe Technicolor om een sprookjesachtige wereld op het scherm te toveren. Hieraan hielpen de memorabele karakters zeker nog een handje mee. Het kleurrijke dwergvolk de Munchkins, de gemene heks, vliegende apen en natuurlijk de medereizigers (de domme vogelverschrikker, de verdrietige tinnen man en de laffe leeuw); de karakterdesigns zijn geweldig.

Kleuren
Zoals gezegd zijn de kleuren van The Wizard of Oz meesterlijk, maar toch begint de film in een zwart-witte sepia. Pas als Dorothy het magische land van Oz betreedt, worden de zoete Technicolor kleuren gebruikt, wat de wereld nog specialer maakt. De grootse sets zijn prachtig om te zien; van de boerderij waar Dorothy woont tot de Yellow Brick Road en van Munchkin City tot Emerald City. De tornado die in het begin huishoudt is werkelijk schitterend gemaakt, zeker als je bedenkt dat deze film in 1939 uitkwam. En ook de matte paintings die als achtergrond gebruikt worden om de wereld te vergroten, mogen gezien worden.

Liedjes
Uiteraard is een belangrijk deel van The Wizard of Oz ingeruimd voor liedjes en muziek. Het mooiste nummer is zonder meer Over The Rainbow (tegenwoordig vooral bekend van de remix van Marusha uit 1994), maar ook liedjes als Follow The Yellow Brick Road, If I Only Had A Brain en We’re Off To See The Wizard mogen niet ontbreken in het lijstje der klassiekers. Alles draagt bij aan de mierzoete vrolijkheid die deze film uit moet stralen.

The Wizard of Oz

Betoverend
De betoverende Judy Garland draagt met haar energieke spel en prachtige stem de film zonder problemen. En dat voor een meisje van destijds 17 jaar;  om jonger te lijken moest ze met een pijnlijk korset haar ontluikende borsten insnoeren. Veel van de andere acteurs spelen een dubbele rol, zowel in de gewone wereld als in Oz zijn ze te zien. Zo speelt Frank Morgan bijvoorbeeld niet alleen Professor Marvel, maar is ook te zien als verschillende inwoners van Emerald City en het titelkarakter The Wizard Of Oz.

Of je nu van het mierzoete gevoel houdt dat The Wizard Of Oz uitstraalt of niet: de film is een klassieker. Werkelijk alles is uit de techniek van die tijd gehaald en dat alleen al maakt de prent de moeite waard. De aanstekelijke liedjes, de kleurrijke bijpersonages en het vrolijke verhaal dragen allemaal bij aan het plezier dat je moet beleven tijdens deze film. De liefhebber van klassieke cinema mag The Wizard Of Oz uit 1939 niet missen en ook iedereen die Oz: The Great and Powerful wil zien, doet er goed aan om het geheugen op te frissen met deze terechte klassieker.

Victor Fleming

Judy Garland
Frank Morgan