• Recensies » TV-series
Copper - eerste indruk

Copper - eerste indruk

Met het sfeervolle Copper doet ook BBC America een duit in het zakje van kwalitatieve televisieseries. En met succes, want de eerste aflevering smaakt naar meer.

Five Points
Copper (de ouderwetse benaming voor politieagent, waar later de afkorting cop vandaan is gekomen) draait om de burgeroorlogveteraan Kevin ‘Corky’ Corcoran, die in de inmiddels historische Five Points aan de slag is gegaan als politie-inspecteur. Deze Ierse immigrant probeert de vrede te bewaren, terwijl hij tegelijkertijd informatie probeert in te winnen over de verdwijning van zijn vrouw en de dood van zijn dochter. Wanneer hij het aangerande lijk van een jong meisje vindt, raakt hij betrokken bij een zaak die groter is dan hij ooit had kunnen denken. Om gerechtigheid te kunnen halen, zal hij het moeten opnemen tegen zijn eigen superieuren.

Copper

BBC America
Na enkele coproducties is Copper de eerste show die volledig door de Amerikaanse tak van de BBC wordt gemaakt. Zij hebben gekozen voor een historische politieserie, die naast een interessant uitgangspunt ook een mooi uiterlijk heeft. In Nederland wordt de serie uitgezonden door HBO en daar past de serie prima bij. Copper hoeft namelijk niet onder te doen voor hun fantastische series als Deadwood en Carnivàle. De productiewaarde ligt dan ook zeer hoog, waardoor de omgevingen er prachtig authentiek uitzien.

Gangs of New York
Tijd van handelen is de jaren 1860, net na de rassenrellen in New York. Geschiedkundig speelt Copper zich dus net na Gangs of New York af, die met deze historische gebeurtenis eindigde. Qua sfeer doet deze serie dan ook regelmatig denken aan die film van Martin Scorsese, inclusief de soms lastig te volgen Ierse tongval en drinkliederen. De setting van wat ooit wereldstad New York zal worden is een uitstekende plaats van handelen, vol groezelige steegjes, bordelen en drankhuizen.

Copper

Tom Weston-Jones
De cast van Copper bestaat grotendeels uit minder bekende gezichten. Dat is in dit geval een uitstekende keuze, want op die manier heb je van tevoren geen positieve of negatieve vooroordelen. Hoofdrolspeler Tom Weston-Jones speelde eerder slechts een kleine rol in een televisiefilm en een bijrolletje in de serie Spooks. Of hij deze show ook kan dragen, is na één aflevering moeilijk te zeggen, maar hij krijgt zondermeer het voordeel van de twijfel.

Voorlopige conclusie
HBO Nederland heeft wederom goud in handen. Officieel mag Copper dan een productie zijn van BBC America, maar deze show past zonder twijfel in de HBO-stal. Zoals meestal bij hun series is er na de eerste aflevering nog weinig te zeggen over het verhaalverloop (de gemiddelde HBO serie heeft een episode of drie nodig om de basis vakkundig uit te spreiden), maar de eerste indruk is zeer positief. Copper combineert het beste van een rauwe, historische serie met de populariteit van een politieserie.

Copper is vanaf 22 maart te zien op HBO Nederland.

Franka Potente
Kyle Schmid