• Recensies » TV-series
Game of Thrones: seizoen 3 - eerste indruk

HBO's vlaggenschip gaat gewoon verder waar het gebleven was - MovieScene bekeek de eerste aflevering van seizoen 3 van Game of Thrones.

Uitgebreid
Je hebt bij het kijken van een film vast wel eens het gevoel dat het verhaal en de personages veel meer tot hun recht zouden komen wanneer het een serie was geweest. Bij Game of Thrones is het precies zo, behalve dat het er al één is. Zelden is er een serie geweest (zelfs niet bij HBO) die zo bomvol en uitgebreid was als deze. Niet voor niets het vlaggenschip van HBO, is dit een serie waarin elke verhaallijn en bijna elk personage er daadwerkelijk toe doet. In de afgelopen twee seizoenen hebben we verschillende facties, clans en families zien strijden om de macht en vooral om de IJzeren Troon. In de afgelopen twee seizoenen hebben we een oorlog zien uitgroeien tot een steeds groter conflict, waarbij steeds meer families en kennissen werden betrokken. Soms zou je bijna willen dat de serie vooruit zou springen in de tijd zodat er sneller veranderingen zichtbaar zouden zijn. De start van een nieuw seizoen lijkt hiervoor het beste moment. Hoe is de eerste aflevering van seizoen drie?

Game of Thrones seizoen 3

Nieuwe ontwikkelingen
Waar veel series een nieuw seizoen gebruiken om een hoop nieuwe elementen toe te voegen of een grote tijdsprong te maken gaat de eerste aflevering van seizoen drie, genaamd Valar Dohaeris, verder bij de cliffhanger waarmee het vorige seizoen eindigde. Het zombieleger dat de grote muur naderde, opent het nieuwe seizoen. Ook de andere verhaallijnen gaan gewoon verder. Op de introductie van een paar nieuwe, en voorlopig weinig interessante personages na, merk je aan niks dat je naar een nieuw seizoen zit te kijken. Het meest interessant zijn nog steeds de verhaallijnen rondom de heerlijk kibbelende Lannisters, voorlopig nog op de Troon, en die van Daenarys Targaryen, die een leger verzamelt om de Troon voor zichzelf op te eisen. Zij bezoekt in deze aflevering een huurlingenleger dat zo meedogenloos is dat de soldaten voor hun toetreding een baby moeten doden, voor de ogen van hun moeder nog wel. Gezellige mennekes dus. Ook de Stark familie probeert zich nog te roeren maar ook zij, evenals de Lannisters en de Baratheons, worden nog gekweld door interne strijd en verdeeldheid. Wel heeft de ontdekking van het verwoeste Winterfell ertoe geleid dat hun wraakzucht is gegroeid.

Game of Thrones seizoen 3

Boeken
Eigenlijk is het vooral goed dat de serie weer terug is. Na een jaar wachten gaat het verhaal gewoon verder waar het gebleven is, maar hierdoor rijst wel de vraag hoe lang de makers deze hoge kwaliteit kunnen volhouden. Met nog een aantal boeken van bedenker George R. R. Martin in het verschiet is er nog genoeg om op te teren, maar ook dit is niet oneindig. Zoals bij de vele andere HBO series worden de verhalen rustig en met uitgebreide dialogen verteld. Dit blijft dan ook de kracht van deze serie. Doordat zoveel personages met zoveel verhaallijnen door elkaar lopen, is dit de enige manier om de serie overzichtelijk te houden, al is de zoveelste toevoeging van nog een verre broer, nazaat of kennis op een gegeven moment ook verwarrend. Gelukkig is er de uitstekende site van HBO waarln je de stambomen en landkaarten nog eens rustig kan nalezen. Want dat blijft wel zo: met zoveel schijnbaar legitieme kandidaten voor de troon raken zowel personages als de kijkers soms toch het spoor een beetje bijster.

Game of Thrones seizoen drie begint maandag 1 april weer op HBO (in de VS op 31 maart) en ook dit seizoen belooft weer veel van hetzelfde en daarmee dus ook een surplus aan superieur vermaak. Zelfs voor een serie zijn er wederom veel personages, locaties en verhaallijnen die aandacht krijgen. Verplicht kijkvoer, maar wederom bij vlagen wat onoverzichtelijk.

Emilia Clarke
Liam Cunningham
Lena Headey