Midnight's Children - recensie

Midnight's Children - recensie

Geslaagde boekverfilming van Salman Rushdie.

‘Middernachtskinderen’ worden ze genoemd, de 1001 baby’s die ter wereld komen in de nacht van 14 op 15 augustus 1947, het moment waarop India onafhankelijk wordt van Groot-Brittanië. Hun geboortedatum geeft de kinderen een bijzondere status: ze staan symbool voor de onafhankelijkheid van het land en blijken over magische krachten te beschikken. Onder het adagium ‘let the rich be poor, and the poor be rich’ verwisselt een verpleegster twee van hen vlak na hun geboorte. Zo komt bastaardzoon Saleem Sinai terecht bij welgestelde ouders, en wordt rijkeluiszoon Shiva opgevoed door een straatmuzikant. Als Saleem en Shiva elkaar in hun latere leven weer tegen komen, leidt dat tot een harde confrontatie.

Complex
Midnight’s Children is gebaseerd op de gelijknamige roman van Salman Rushdie. Het boek won in 1981 de Booker Prize en wordt tot de 100 beste Engelstalige romans van de 20e eeuw gerekend. Lange tijd werd dit complexe boek vol mythen en symboliek als onverfilmbaar beschouwd. Rushdie bewerkte het samen met regisseur Deepa Mehta (Heaven on Earth) tot filmscript. Schrijver en regisseur bleken eensgezind over wat per se in de film terecht moest komen, en ook over wat geschrapt moest worden of wat anders moest. Een voorbeeld hiervan is de vertelstructuur. In het boek is Saleem de steeds aanwezige verteller, het verhaal is één lange terugblik. In de film is gekozen voor een bescheiden voice-over, de stem van Rushdie zelf.  De film is opgenomen in Sri Lanka. Vanwege protesten van de Iraanse ambassade tegen de persoon Rushdie moesten de opnames enkele dagen worden stilgelegd.

Magisch
Midnight’s Children volgt de levensloop van Shaleem en Shiva van kind tot volwassenheid. Het verhaal volgt ook de levensloop van de republiek India van 1947 tot 1977, een onrustige periode in de geschiedenis waarin de ene oorlog de andere opvolgt. Een derde laag in de film betreft de magische krachten van de Middernachtskinderen. Hoe korter na middernacht geboren, hun groter hun gaven. Shaleem is exact op middernacht geboren en kan alle Middernachtskinderen bij elkaar roepen. Bij toeval ontdekt hij dat stemmen ineens anders klinken als hij geniest heeft.

Kleurrijk
Bij zoveel gelaagdheid kan het bijna niet anders of er raakt iets onderbelicht, zelfs in een film van tweeënhalf uur. De ‘magische’scènes zijn de leukste van de film, maar worden haast opgeslokt door de grotere thema’s. Ook het tempo van de film komt niet altijd even logisch over. Bij bepaalde gebeurtenissen in de familiesfeer wordt erg lang stil gestaan, terwijl, zeker naar het einde van de film toe, grote historische gebeurtenissen worden afgeraffeld. Als geheel is deze boekverfilming echter zeker geslaagd te noemen. Midnight’s Children is een onderhoudende film die in prachtige, kleurrijke beelden een interessant verhaal vertelt.

Twee Middernachtskinderen, geboren op het exacte moment van India’s onafhankelijkheid, worden als baby verwisseld en moeten het leven leiden dat voor de ander bestemd was. We volgen hun levensloop tegen de achtergrond van de turbulente geschiedenis van India. Deze boekverfilming van Salman Rushdie is soms wat onevenwichtig, maar als geheel onderhoudend en interessant.

Deepa Mehta

Satya Bhabha
Shahana Goswami