Disconnect - recensie

Disconnect - recensie

"Everything you do, someone out there can see."

In de ensemblefilm Disconnect volgen we vier verhaallijnen. De eerste gaat over journaliste Nina Dunham (Andrea Riseborough) die een sappig verhaal op het spoor is: kansarme jongeren die in hun levensonderhoud voorzien door hun lichaam te exploiteren op internet. Om deze misstand zo goed mogelijk te kunnen onderzoeken, gaat zij webcam chatten met de aantrekkelijke Kyle (Max Thieriot). Dat ze zich tot hem aangetrokken voelt, doet haar journalistieke onafhankelijkheid geen goed. De tweede lijn betreft advocaat Rich Boyd (Jason Bateman), een druk bezet man die weinig oog heeft voor zijn gezin. Zelfs tijdens het eten werkt hij gewoon door. Hij en zijn vrouw Lydia (Hope Davis) hebben niet in de gaten dat hun wat wereldvreemde zoon Ben (Jonah Bobo) in zijn eigen digitale wereld leeft. Dan wordt Ben slachtoffer van cyberpesten en maakt een drastische keuze.

Identiteitsfraude
De derde lijn gaat over Cindy (Paula Patton) en Derek Hull (Alexander Skarsgård), ooit een gelukkig getrouwd stel, maar na een miskraam zijn ze uit elkaar gegroeid. Derek is verslaafd geraakt aan online gokken en jaagt er grote sommen geld doorheen. Cindy zoekt troost op een website voor lotgenotencontact. Dan wordt het stel slachtoffer van identiteitsfraude. Ex-politieagent en weduwnaar Mike Dixon (Frank Grillo) is door Cindy en Derek ingeschakeld om de crimineel te achterhalen die hun identiteit gestolen heeft. Ironisch genoeg geeft zijn eigen zoon Jason (Colin Ford) zich op internet uit voor ‘Jessica’ en chat in die hoedanigheid met Ben, die verliefd op haar wordt, de vierde verhaallijn.

In real life
De oplettende lezer is het verbindende element tussen de verhaallijnen waarschijnlijk al opgevallen: de nadelige gevolgen van al te grote openheid op internet. En ook, misschien een beetje moralistisch: digitaal delen we alles met elkaar, maar in real life leven we langs elkaar heen. Vernieuwend zijn deze boodschappen misschien niet, goed gebracht worden ze wel. Disconnect weet de volle 115 minuten de aandacht vast te houden. Dat is de verdienste van zowel het script (van scenarist Andrew Stern) als de uitstekende cast. De verhaallijnen zijn goed met elkaar in evenwicht en er zijn veel onverwachte wendingen. Regisseur Henry Alex Rubin gooide eerder hoge ogen met Murderball uit 2005 (Oscar nominatie voor beste documentaire) en is ook bekend van Girl, Interrupted (1999) met Winona Ryder.

Climax
Aan het einde van Disconnect komt alles tot een (gewelddadige) climax. Daarna zijn sommige personages ook in het echte leven dichter naar elkaar toe gegroeid, anderen keren alleen maar gelouterd naar huis. De wijze les ligt er wel erg dik bovenop, maar doet toch geen afbreuk aan deze spannende ensemblefilm.

In de ensemblefilm Disconnect volgen we vier verschillende verhaallijnen. Verbindend element hierbij is het onvermogen van mensen om echt contact met elkaar te maken in een wereld vol communicatietechnologie. Hoewel deze boodschap misschien niet zo vernieuwend is, is Disconnect door de uitstekende cast en het goede script toch een spannende film die je aandacht zeer goed weet vast te houden.

Henry Alex Rubin

Jason Bateman
Frank Grillo