Now You See Me - recensie

Now You See Me - recensie

Vier getalenteerde illusionisten presenteren in Las Vegas een truc die nog nooit eerder vertoond is. Ze beroven op het podium een bank. De vraag is echter of het wel een truc is.

De korte introductie in Now You See Me laat ons kennis maken met een viertal goochelaars, illusionisten, charlatans of oplichters. Elk van deze vier heeft een speciale gave die van pas komt bij één van de grootste trucs die ze ooit ten tonele hebben gebracht: het beroven van een bank. Het publiek in Las Vegas weet niet wat hen overkomt als het geld door de zaal wappert en er wordt luid geapplaudisseerd voor de geslaagde truc. Althans, men denkt dat het een truc is, want als de volgende dag blijkt dat er echt een bank is beroofd, worden de FBI en Interpol erbij gehaald om aan het licht te brengen wat nu net een van de beste geheimen ter wereld blijkt.

Ode aan vader
Het idee voor Now You See Me komt - hoe kan het ook anders - voort uit de liefde van producer Bobby Cohen (Revolutionairy Road, Memoirs of a Geisha, Jarhead) voor magie. Het interessante van magie is  volgens hem dat we verrast willen worden door de truuks, maar tegelijkertijd proberen te doorgronden wat het geheim is achter al dat gegoochel. Een script dat die twee aspecten perfect omvatte, was dat van Edward Ricourt. Hij bedacht het idee tijdens zijn studietijd en legde het voor aan zijn vader. Die vond het prachtig, maar overleed een dag later. Ricourt heeft sindsdien gevoeld dat hij het aan zijn vader verplicht was om het script tot een film te brengen. En wie de film zal zien, zal uiteindelijk moeten concluderen dat Ricourt hem geen mooiere ode had kunnen brengen.

Hans Klok
Als je nog nooit een show van Hans Klok hebt bijgewoond, dan is het nu voldoende om enkel Now You See Me te zien. Je krijgt namelijk exact wat een professionele magiër je ook zou bieden: catchy up-tempo achtergrondmuziek en truukjes die te snel voor je eigen bestwil de revue passeren onder het motto: “als je te dichtbij kijkt, ben je niet in staat te zien wat er echt gebeurt.” Ook het camerawerk  met veel pans maakt het geheel nog flitsender. De vier illusionisten worden gespeeld door Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Isla Fisher en Dave Franco. Het valt op dat de camera een duidelijke voorkeur heeft voor Eisenberg en Harrelson. Dit moet een bewuste keuze zijn geweest, want deze twee acteurs leggen veel meer gewicht in de schaal dan de andere twee. De karakters van hun personages komen het beste uit de verf, waarbij Harrelson met zijn pretoogjes en zelfingenomen lach voor de nodige humor zorgt.  Mark Ruffalo doet het ook goed als gefrustreerde FBI-agent, maar zijn sidekick, een Franse Interpol madame, is iets te veel een Frans cliché geworden met een te dik accent en een Coco Chanel streepje.

Heist-movie
Het eerste half uur is het vooral de film van de goochelaars en het daarop volgende uur typeert zich meer als een heist-movie. Ergens is dat soms wel jammer, want regisseur Louis Leterrier wist de adrenaline rush van de goochelshow juist zo goed over te brengen. Dat neemt niet weg dat ook het tweede deel van de film onderhoudend genoeg is, maar toch blijft er een stiekem verlangen naar dat verbazingwekkende vermaak hangen. Over de gehele linie is er in Now You See Me geen sprake van diepgang. De personages blijven vrij eendimensionaal en we komen niet achter hun drijfveren. Dat maakt het einde een beetje vergezocht en ongeschikt. In dit geval was het misschien zelfs beter geweest om het geheim achter de truuk niet te weten.

Now You See Me is een goochelshow en film in één en dat voor de prijs van een filmkaartje. Het eerste half uur is een waar spektakel en waan je je het publiek van een show in Las Vegas. De vier illusionisten zijn de meest interessante elementen in de film, maar die verdwijnen op de helft naar de achtergrond. Dat is jammer, want daardoor verliest het einde heel wat aan geloofwaardigheid.

Louis Leterrier

Michael Caine
Isla Fisher