movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
Na het Oscarwinnende A Separation gebruikt de Iraanse regisseur Ashgar Farhadi opnieuw een echtscheiding als aanleiding om een ontwrichte familie van dichtbij te observeren.
In Le Passé volgen we Ahmad die op verzoek van ex-vrouw Marie na vier jaar terugkeert naar Parijs om de officiële scheidingsdocumenten te tekenen. Eenmaal in Parijs verblijft hij met Marie en haar kinderen in het huis waar ze ooit samen woonden. De situatie wordt echter moeizaam als blijkt dat Marie's nieuwe vriend en zoon ook hun intrede hebben genomen in dezelfde woning. Langzaamaan ontstaan er spanningen en raakt Ahmad steeds meer betrokken bij het 'nieuwe' gezin en een langdurig conflict tussen Marie en haar oudste dochter Lucie. Wanneer hij probeert te helpen, wordt duidelijk dat Lucie een geheim bij zich draagt dat grote gevolgen heeft voor de toekomst van het gezin.
Aanvaringen
Voor Le Passé krijgen hoofdrolspelers Tahar Rahim (Un Prophète), Ali Mosaffa (Pele Akher) en Berenice Bejo (The Artist) met 130 minuten ruim de mogelijkheid om te schitteren in hun vertolkingen. Vooral Bejo valt op in de rol van machteloze moeder die in de familiecrisis amper het hoofd boven water weet te houden. In de scènes waarin ze aanvaringen heeft met haar dochter is ze de ene keer explosief, terwijl ze een andere keer de confrontatie liever uit de weg gaat. Het maakt haar een moedeloze vrouw, want wat moet je inderdaad als ouder doen als je de grip dreigt te verliezen op de ontwikkeling van je puberdochter. Bejo werd eerder dit jaar dan ook terecht beloond met de prijs voor beste actrice op het Filmfestival van Cannes.
Schaduwkant
Wie Tahar Rahim alleen kent van Un Prophète zal worden verrast door zijn veelzijdig acteertalent. Met name in de eindscène zet hij een indrukwekkende vertolking weer. Een eveneens sterke rol is die van Ali Mosaffa die alles doet wat binnen zijn mogelijkheden ligt om om te gaan met de situatie waarin hij verzeild is geraakt. Waar hij op het eerste gezicht oogt als betrouwbaar en stabiel persoon laat regisseur Farhadi door middel van subtiele verwijzingen naar zijn verleden merken dat ook hij een schaduwkant heeft gekend. Deze gelaagdheid maakt zijn karakter interessant en Mosaffa weet dit prachtig te vertolken.
Spanningsopbouw
Farhadi neemt ruim de tijd voor Le Passé en het is oppassen geblazen dat het geheel niet uit balans raakt. Er wordt echter vakkundig omgegaan met het lange tijdspad. Hierbij speelt de stad Parijs een belangrijke rol. In tegenstelling tot de glitter en glamour is er gekozen voor een vervallen buitenwijk en dat pakt goed uit. De rauwe cinematografie zorgt ervoor dat Farhadi in staat is een uitzichtloze situatie te presenteren waar de film zich afspeelt. Ook verhaaltechnisch weet de film de spanning vast te houden. Waar het plot in eerste instantie lijkt op een uitgemaakte zaak zorgt Farhadi steeds voor een diepere laag. Hierbij grijpt hij regelmatig terug naar het verleden van Marie en Ahmad, waardoor er steeds nieuwe vraagstukken ontstaan die het verhaal in een ander perspectief plaatsen. Want wat is eigenlijk de ware reden dat Marie Ahmad vraagt terug te komen? Wat is de werkelijke oorzaak dat Marie's vriend en zoon bij haar komen intrekken? Tussendoor wordt er ook nog heel subtiel gespeeld met diverse genres. Zo lijkt de film op een gegeven moment kaders te gebruiken van een spannende detective. Met al deze opbouwende elementen werkt Le Passé toe naar naar een onverbiddelijk mooi slotakkoord.
Conclusie
Le Passé geeft op een prachtige manier een indringende kijk in het leven van een verscheurd gezin dat op weg is naar herstel. Farhadi bewijst opnieuw een groot regisseur te zijn. Om opnieuw een soortgelijke thematiek als A Separation te nemen als uitgangspunt kan riskant zijn. De Iraniër zoekt het echter in de breedte van het thema en dat levert mooie cinema op.
In Le Passé volgen we Ahmad die op verzoek van ex-vrouw Marie na vier jaar terugkeert naar Parijs om de officiële scheidingsdocumenten te tekenen. Eenmaal in Parijs verblijft hij met Marie en haar kinderen in het huis waar ze ooit samen woonden. De situatie wordt echter moeizaam als blijkt dat Marie's nieuwe vriend en zoon ook hun intrede hebben genomen in dezelfde woning. Langzaamaan ontstaan er spanningen en raakt Ahmad steeds meer betrokken bij het 'nieuwe' gezin en een langdurig conflict tussen Marie en haar oudste dochter Lucie. Wanneer hij probeert te helpen, wordt duidelijk dat Lucie een geheim bij zich draagt dat grote gevolgen heeft voor de toekomst van het gezin.
Aanvaringen
Voor Le Passé krijgen hoofdrolspelers Tahar Rahim (Un Prophète), Ali Mosaffa (Pele Akher) en Berenice Bejo (The Artist) met 130 minuten ruim de mogelijkheid om te schitteren in hun vertolkingen. Vooral Bejo valt op in de rol van machteloze moeder die in de familiecrisis amper het hoofd boven water weet te houden. In de scènes waarin ze aanvaringen heeft met haar dochter is ze de ene keer explosief, terwijl ze een andere keer de confrontatie liever uit de weg gaat. Het maakt haar een moedeloze vrouw, want wat moet je inderdaad als ouder doen als je de grip dreigt te verliezen op de ontwikkeling van je puberdochter. Bejo werd eerder dit jaar dan ook terecht beloond met de prijs voor beste actrice op het Filmfestival van Cannes.
Schaduwkant
Wie Tahar Rahim alleen kent van Un Prophète zal worden verrast door zijn veelzijdig acteertalent. Met name in de eindscène zet hij een indrukwekkende vertolking weer. Een eveneens sterke rol is die van Ali Mosaffa die alles doet wat binnen zijn mogelijkheden ligt om om te gaan met de situatie waarin hij verzeild is geraakt. Waar hij op het eerste gezicht oogt als betrouwbaar en stabiel persoon laat regisseur Farhadi door middel van subtiele verwijzingen naar zijn verleden merken dat ook hij een schaduwkant heeft gekend. Deze gelaagdheid maakt zijn karakter interessant en Mosaffa weet dit prachtig te vertolken.
Spanningsopbouw
Farhadi neemt ruim de tijd voor Le Passé en het is oppassen geblazen dat het geheel niet uit balans raakt. Er wordt echter vakkundig omgegaan met het lange tijdspad. Hierbij speelt de stad Parijs een belangrijke rol. In tegenstelling tot de glitter en glamour is er gekozen voor een vervallen buitenwijk en dat pakt goed uit. De rauwe cinematografie zorgt ervoor dat Farhadi in staat is een uitzichtloze situatie te presenteren waar de film zich afspeelt. Ook verhaaltechnisch weet de film de spanning vast te houden. Waar het plot in eerste instantie lijkt op een uitgemaakte zaak zorgt Farhadi steeds voor een diepere laag. Hierbij grijpt hij regelmatig terug naar het verleden van Marie en Ahmad, waardoor er steeds nieuwe vraagstukken ontstaan die het verhaal in een ander perspectief plaatsen. Want wat is eigenlijk de ware reden dat Marie Ahmad vraagt terug te komen? Wat is de werkelijke oorzaak dat Marie's vriend en zoon bij haar komen intrekken? Tussendoor wordt er ook nog heel subtiel gespeeld met diverse genres. Zo lijkt de film op een gegeven moment kaders te gebruiken van een spannende detective. Met al deze opbouwende elementen werkt Le Passé toe naar naar een onverbiddelijk mooi slotakkoord.
Conclusie
Le Passé geeft op een prachtige manier een indringende kijk in het leven van een verscheurd gezin dat op weg is naar herstel. Farhadi bewijst opnieuw een groot regisseur te zijn. Om opnieuw een soortgelijke thematiek als A Separation te nemen als uitgangspunt kan riskant zijn. De Iraniër zoekt het echter in de breedte van het thema en dat levert mooie cinema op.
Ons oordeel:
-
Speelduur:
130 minuten
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
- Win Past Lives op DVD en Blu-ray
- Win Freelance op DVD en Blu-ray
- Hoeveel data verbruik je wanneer je onderweg een film bekijkt?
- Win Silent Night op Blu-ray
- Win Wednesday Season 1 op Blu-ray
- Win vrijkaarten voor Godzilla x Kong: The New Empire
- Win The 100 Candles Game: The Last Possession op DVD en Blu-ray
- Win Golda op DVD en Blu-ray
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Lianne Dinsdag 13 augustus 2013 om 08:48
Bejo speelt haar personage inderdaad erg goed, maar God allemachtig, wat een aanstelster is die vrouw. Het begint al wanneer ze haar ex met een verbonden pols op komt halen, terwijl er eigenlijk weinig met haar pols aan de hand is. Ook de relaties onderling zijn goed uitgebeeld, bijvoorbeeld het totale gebrek aan passie tussen Marie en haar nieuwe vriend.
De mooiste scene was inderdaad de laatste scene, maar ook de scene in het metrostation tussen vader en zoon vond ik erg goed.