The Bling Ring - recensie

The Bling Ring - recensie

Een vermakelijke videoclip met diepgang.

Let’s go shopping’, zeggen de vijf hoofdpersonages in de openingsscène van The Bling Ring tegen elkaar. De tieners uit Los Angeles staan dan niet voor een winkelcentrum, maar op het punt om het huis van Paris Hilton leeg te plunderen. Rebecca, Marc, Nicki, Sam en Chloe zijn geobsedeerd door de celebrities en hun lifestyle. En hoe kun je dichter bij je idool komen dan door in haar jurk op een feestje te verschijnen? Plus dat je daarmee veel indruk maakt op je klasgenoten. De werkwijze van de vriendengroep is eenvoudig: als ze op internet lezen dat een celeb een hip feest bijwoont of op vakantie is, zoeken ze het adres op en gaan kijken of ze het optrekje binnen kunnen komen. Hoe The Bling Ring eindigt, weet je als kijker al vanaf het begin; wat volgt is één lange flashback.

Burglars
Regisseur en scenarist Sofia Coppola (Lost in Translation, Somewhere) baseerde het verhaal losjes op een artikel in Vanity Fair over The Hollywood Hills burglars: een tienerbende die inbraken pleegde in de huizen van onder meer Orlando Bloom, Lindsay Lohan en Audrina Patridge. Als kijker verbaas je je erover dat er steenrijke beroemdheden zijn die hun woning niet goed beveiligen en zomaar op internet laten weten wanneer ze niet thuis zijn. Ook de naïviteit van de bende wekt verbazing. Ze plegen inbraak na inbraak en verliezen alle voorzichtigheid uit het oog. Zelfs nadat er beelden van bewakingscamera’s op het nieuws zijn getoond, gaan ze voor een vijfde keer bij Paris Hilton langs. Leuk weetje is dat Hilton – als cameo in de film te zien - de crew in haar huis liet filmen. De shoe closet van Hilton waar de tieners uit hun dak gaan is dus echt, evenals haar nightclub room. Als slachtoffer kon Hilton zich makkelijk inleven in het verhaal. De bizarre situatie deed zich voor dat zij de tieners in uitgaansgelegenheden tegenkwam waarbij ze haar kleding droegen.

Fascinatie
Afgezien van Emma Watson (bekend van de Harry Potter - films) bestaat de cast uit beginnende acteurs. Het verschil in ervaring is niet af te zien aan de acteerprestaties. De leden van de bende worden stuk voor stuk overtuigend neergezet; daarnaast straalt het spelplezier ervan af en is de onderlinge chemie sterk. Het slot van de film komt dus niet als een verrassing, maar de film weet desondanks te boeien. Dat komt door de vlotte verteltrant, de leuke muziek en de subtiele humor. The Bling Ring kijkt als een goed gemaakte videoclip en heeft ook nog iets te melden: waar onze fascinatie voor het leven van beroemdheden en de openheid op internet toe kunnen leiden. En hoe mensen elkaar de schuld in de schoenen schuiven, als het erop aankomt.

The Bling Ring vertelt het (waargebeurde) verhaal van een tienerbende in Los Angeles die inbraken pleegt in de huizen van celebrities. De film kijkt als een videoclip en laat zien waar onze verregaande fascinatie voor beroemdheden toe kan leiden.

Sofia Coppola

Leslie Mann
Emma Watson