movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
Het gras lijkt altijd groener onderaan de kale berg.
Als twee ongenaakbare vestingen staan ze op twee rotspunten: links het nonnenklooster, rechts het monnikenklooster. Ertussenin een diepe kloof, met een kleine olijfboom als enig teken van leven. Het nonnenklooster ligt zo hoog en onbereikbaar dat niet alleen etenswaren maar ook de nonnen zelf met een groot net vanuit het dal naar boven worden gehesen. Ze brengen er hun dagen door met bidden en zichzelf pijnigen om zo toch maar dichter bij de Heer te komen. Ook bij de monniken staat het leven in dienst van rituelen en religie.
Olijfboom
Maar zoals er tussen de twee rotsen een olijfboom weet te bloeien, zo ontkiemt er ook een liefde tussen de jonge non Urania en de monnik Theodorus die elkaar stiekem in het dal ontmoeten. Daar breken ze uit de volgzaamheid van het klooster en lijken ze even ontspannen te kunnen zijn. Waar Urania zichzelf op haar kamer verwondt met een kaars, ligt ze beneden in het zachte gras, waar Theodorus haar wijn en lekker eten aanbiedt. De zin 'de heer is mijn herder, mij ontbreekt niets' wordt vaak uitgesproken, maar krijgt in het klooster een compleet andere betekenis dan in het dal. Het starre leven bovenop de rots is ook in sterk contrast met het relaxte leven in een naburig dorp, waar de dagen loom voorbij kabbelen met wat muziek maken en sterke verhalen vertellen.
Symboliek
Het is meteen duidelijk dat regisseur Spiros Stathoulopoulos een film vol symboliek heeft willen maken. Het individu tegenover het collectief, de warmte van het dal naast de kilte van de rots. Ook het feit dat er veel schilderijen met iconen te zien zijn, draagt hieraan bij. Toch is het geen zwart-wit verhaal geworden. Het kloosterleven wordt verstild neergezet zonder dat het wordt veroordeeld. Ook het leven op de grond is niet alleen maar idyllisch. Het zijn verschillende kanten die blijkbaar naast elkaar kunnen bestaan, al lijkt de vrijheid die ze samen hebben hen toch het meest geluk te geven. De twee hoofdrolspelers Tamila Koulieva (Urania) en Theo Alexander (Theodorus) zetten beide een sterke rol neer, met vertwijfeling als de rode draad. Toch groeien ze steeds meer naar elkaar toe en komen daarmee steeds verder te staan van hun geloofsleven hoog op de berg. Niet voor niets wordt het word 'vrijheid' een paar keer zeer bewust uitgesproken.
Animatie
Naast het acteren is vooral de vorm van Méteora zeer bijzonder. De live-action beelden worden afgewisseld met iconografische schilderijen waar de getekende hoofdpersonen in te zien zijn en als in een animatie ook bewegen. Het lijken wel droombeelden te worden, met een sterk religieus karakter. Zo zien we onder de grond de duivel aan het werk en wordt in een labyrinth gedwaald op zoek naar de kern. Deze mengeling van iconografie, animatie en echte beelden werkt op een prachtige manier samen en verbindt zo de verschillende werelden met elkaar. Alleen doet het einde gek genoeg weer erg denken aan een bekend sprookje, waardoor je even op het verkeerde been wordt gezet. De vorm lijkt zo sterker te zijn dan het verhaal zelf.
Conclusie
Méteora is een verhaal over vrijheid versus de groep en over toewijding tegenover onbekommerdheid. Maar wat vooral indruk maakt is de vorm die regisseur Stathoulopoulos heeft gekozen. Met een bijzondere geanimeerde variant van aloude iconografische schilderijen waar het landschap en de hoofdpersonen vanuit de echte beelden naadloos in opgaan, zorgt voor een vervreemdend maar prachtig effect. De symboliek die hierin zit, maakt dat de film complexer is dan een simpel verhaal over twee mensen die de religiedwang willen afschudden. Daar doet het wat sprookjesachtige slot verder weinig aan af.
Als twee ongenaakbare vestingen staan ze op twee rotspunten: links het nonnenklooster, rechts het monnikenklooster. Ertussenin een diepe kloof, met een kleine olijfboom als enig teken van leven. Het nonnenklooster ligt zo hoog en onbereikbaar dat niet alleen etenswaren maar ook de nonnen zelf met een groot net vanuit het dal naar boven worden gehesen. Ze brengen er hun dagen door met bidden en zichzelf pijnigen om zo toch maar dichter bij de Heer te komen. Ook bij de monniken staat het leven in dienst van rituelen en religie.
Olijfboom
Maar zoals er tussen de twee rotsen een olijfboom weet te bloeien, zo ontkiemt er ook een liefde tussen de jonge non Urania en de monnik Theodorus die elkaar stiekem in het dal ontmoeten. Daar breken ze uit de volgzaamheid van het klooster en lijken ze even ontspannen te kunnen zijn. Waar Urania zichzelf op haar kamer verwondt met een kaars, ligt ze beneden in het zachte gras, waar Theodorus haar wijn en lekker eten aanbiedt. De zin 'de heer is mijn herder, mij ontbreekt niets' wordt vaak uitgesproken, maar krijgt in het klooster een compleet andere betekenis dan in het dal. Het starre leven bovenop de rots is ook in sterk contrast met het relaxte leven in een naburig dorp, waar de dagen loom voorbij kabbelen met wat muziek maken en sterke verhalen vertellen.
Symboliek
Het is meteen duidelijk dat regisseur Spiros Stathoulopoulos een film vol symboliek heeft willen maken. Het individu tegenover het collectief, de warmte van het dal naast de kilte van de rots. Ook het feit dat er veel schilderijen met iconen te zien zijn, draagt hieraan bij. Toch is het geen zwart-wit verhaal geworden. Het kloosterleven wordt verstild neergezet zonder dat het wordt veroordeeld. Ook het leven op de grond is niet alleen maar idyllisch. Het zijn verschillende kanten die blijkbaar naast elkaar kunnen bestaan, al lijkt de vrijheid die ze samen hebben hen toch het meest geluk te geven. De twee hoofdrolspelers Tamila Koulieva (Urania) en Theo Alexander (Theodorus) zetten beide een sterke rol neer, met vertwijfeling als de rode draad. Toch groeien ze steeds meer naar elkaar toe en komen daarmee steeds verder te staan van hun geloofsleven hoog op de berg. Niet voor niets wordt het word 'vrijheid' een paar keer zeer bewust uitgesproken.
Animatie
Naast het acteren is vooral de vorm van Méteora zeer bijzonder. De live-action beelden worden afgewisseld met iconografische schilderijen waar de getekende hoofdpersonen in te zien zijn en als in een animatie ook bewegen. Het lijken wel droombeelden te worden, met een sterk religieus karakter. Zo zien we onder de grond de duivel aan het werk en wordt in een labyrinth gedwaald op zoek naar de kern. Deze mengeling van iconografie, animatie en echte beelden werkt op een prachtige manier samen en verbindt zo de verschillende werelden met elkaar. Alleen doet het einde gek genoeg weer erg denken aan een bekend sprookje, waardoor je even op het verkeerde been wordt gezet. De vorm lijkt zo sterker te zijn dan het verhaal zelf.
Conclusie
Méteora is een verhaal over vrijheid versus de groep en over toewijding tegenover onbekommerdheid. Maar wat vooral indruk maakt is de vorm die regisseur Stathoulopoulos heeft gekozen. Met een bijzondere geanimeerde variant van aloude iconografische schilderijen waar het landschap en de hoofdpersonen vanuit de echte beelden naadloos in opgaan, zorgt voor een vervreemdend maar prachtig effect. De symboliek die hierin zit, maakt dat de film complexer is dan een simpel verhaal over twee mensen die de religiedwang willen afschudden. Daar doet het wat sprookjesachtige slot verder weinig aan af.
Ons oordeel:
-
Speelduur:
80 minuten
Tags: Méteora
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
- Win Il Boemo op DVD en Blu-ray
- Win Past Lives op DVD en Blu-ray
- Win Freelance op DVD en Blu-ray
- Hoeveel data verbruik je wanneer je onderweg een film bekijkt?
- Win Silent Night op Blu-ray
- Win vrijkaarten voor Godzilla x Kong: The New Empire
- Win The 100 Candles Game: The Last Possession op DVD en Blu-ray
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof! -
paulmach
The Shining van Kubrick! Fantastische fi...
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.