Mud - recensie

Mud - recensie

Liefde is een slangenkuil en een zegen tegelijk, geeft deze onheilspellende film de kijker mee. Met een glansrol van Matthew McConaughey.

Een geluksshirt met een wolvenoog in de mouw dat beschermt tegen kogels en slangebeten, en een pistool. Dat zijn de enige voorwerpen van waarde die de voortvluchtige Mud (Matthew McConaughey) heeft. De veertienjarige Ellis (Tye Sheridan) en Neckbone (Jacob Lofland) zijn stiekem op ontdekkingstocht op de Mississippi en lopen hem op een onbewoond eilandje tegen het lijf. Mud heeft iemand vermoord en wacht nu op zijn grote liefde Juniper (Reese Witherspoon), een meisje met getatoeëerde nachtegalen op haar handen, om samen te vluchten. Als de jongens hem in de tussentijd aan voedsel willen helpen, mogen ze in ruil daarvoor het onderkomen van Mud hebben: een boot die door woest natuurgeweld hoog in een boom is geblazen. Hoewel Ellis en Neckbone de mysterieuze Mud een beetje wantrouwen, vinden ze het verhaal zo prachtig dat ze ingaan op de deal.

Rauw
Het verhaal speelt zich af in Arkansas, op en rond de Mississippi, waar  regisseur en scenarist Jeff Nichols zelf oorspronkelijk vandaan komt. We zien een wereld van drijvende huizen waar kinderen aan hun lot worden overgelaten en snel volwassen worden. Ellis is niet bepaald bang uitgevallen. Hij slaat jongens neer die veel groter en sterker zijn dan hij en durft de 17-jarige May Pearl om verkering te vragen. Neckbone kijkt dan ook een beetje tegen hem op. De natuur is prachtig en dreigend tegelijk in deze rauwe werkelijkheid; de film brengt die dubbelrol heel mooi in beeld. Mede hierdoor roept Mud van begin tot eind een onheilspellend gevoel op, waardoor je als kijker op het puntje van je stoel zit. Toch komt het gevaar uit onverwachte hoek. De helpende hand overigens ook.

Romanticus
Mud is de derde film van Nichols. Waar Shotgun Stories (2007) over wraak gaat en Take Shelter (2011) over angst, gaat Mud over liefde. Omdat zijn ouders gaan scheiden is Ellis op zoek naar een bewijs dat echte liefde wel degelijk bestaat; juist dat spreekt hem zo aan in het verhaal van Mud, juist daarom wil hij Mud helpen. En Mud zelf blijft, ondanks alles wat hij heeft meegemaakt en misschien wel tegen beter weten in, een hopeloze romanticus. Zijn gevoelens voor Juniper staan als een huis. Het is de vraag of zij dat waard is. 'Can't trust love', is de boodschap die de film ons meegeeft; tegelijkertijd krijgen we staaltjes van exact het tegenovergestelde te zien.

Zoon
De grote liefde tussen Mud en Juniper komt waarachtig op de kijker over, en dat terwijl  McConaughey en Witherspoon nauwelijks samen in een scène te zien zijn. Het is tekenend voor de glansrol van met name McConaughey, voor wie het personage Mud geschreven werd. Ook de rest van de cast zet uitstekende prestaties neer. Tye Sheridan had zijn eerste grote rol in The Tree of Life (Terrence Malick, 2011); hij speelde hierin een zoon van Brad Pitt en Jessica Chastain. Nieuwkomer Jacob Lofland is even overtuigend. Niet voor niets werd Mud vorig jaar geselecteerd voor de officiële competitie van het Filmfestival Cannes.

Een verhaal dat je op het puntje van je stoel doet zitten, een uitstekende cast en prachtig camerawerk: niet voor niets werd Mud geselecteerd voor de officiële competitie van het Filmfestival Cannes.

Jeff Nichols

Matthew McConaughey