• Recensies » TV-series
True Blood: seizoen 6 - recensie

True Blood: seizoen 6 - recensie

Het blijft onrustig in Bon Temps, waar serveerster Sookie Stackhouse zich dapper staande probeert te houden tussen al het bovennatuurlijke geweld.

Broeierig Bon Temps
De zomer lijkt de beste periode voor True Blood, dat eerder een Golden Globe en een Emmy won. Het broeierige landschap van Louisiana vormt het perfecte decor voor de serie van Alan Ball (Six Feet Under, American Beauty), die gebaseerd is op The Southern Vampire Mysteries van Charlaine Harris. Waar de eerste drie seizoenen nog een vrij trouwe knipoog naar de boekenreeks gaven, is er van de oorspronkelijke rode draad nog weinig terug te vinden. Vanaf 2008 heeft de serie een trouwe schare fans verzameld die geen genoeg lijken te krijgen van de bloederige en zeer expliciete serie. Intussen zijn de eerste vijf seizoenen op dvd en blu-ray te krijgen en werd seizoen 6 recentelijk uitgezonden op FOXlife. Er is veel gebeurd sinds we voor het eerst kennis maakten met de eigenzinnige telepathische Sookie Stackhouse (Anna Paquin), een serveerster uit het kleine Bon Temps. In seizoen 5 werd de kijker meegenomen naar de Authority, de hoogste vampierorde die steeds meer weg begon te krijgen van een sekte. In de ban van vampiergodin Lilith en haar bloed liep het in de finale zachtgezegd uit de hand, waarbij de goedaardige Bill Compton (Stephen Moyer) een bijzondere nieuwe gedaante aannam.

Terug de kist in
Seizoen 6 vertrekt vanaf de transformatie van Bill, maar schiet al snel uit naar allerlei andere verhaallijnen waarin bijna alle oude vertrouwde karakters aan bod komen. De uitspattingen van de Authority veroorzaken een hernieuwd wantrouwen tegenover vampiers en dit leidt al gauw tot extremistische bewegingen. Hierbij zien we een bekend gezicht terug uit seizoen 2, in de vorm van Sarah Newlin (Anna Camp). Halverwege het seizoen ligt de aandacht dan ook vooral bij de groep vampiers die zich moet verweren tegen de vooroordelen en nieuwe wetten. Dit betekent niet alleen dat alle vooruitgang wat betreft acceptatie van vampiers ongedaan wordt gemaakt, maar ook dat onderlinge relaties op spanning komen te staan.

Rutger Hauer
In de voorafgaande seizoenen heeft de serie niet alleen de vampierpolitiek uitgediept, maar ook de religie onder de vampiers, het bestaan van weerwolven, shapeshifters, elfen, demonen, geesten, heksen en nog veel meer. De continue verplaatsing van het verhaal naar de intrede van wederom een nieuwe groep bovennatuurlijke gedaantes maakt dat de serie steeds minder samenhang begint te vertonen. Er worden namelijk aan de lopende band nieuwe karakters geïntroduceerd, die niet altijd even lang in beeld blijven. Eén van deze grote bijrollen wordt vervuld door Rutger Hauer (Soldaat van Oranje, Bladerunner) die een mysterieuze connectie met Sookie blijkt te hebben. Hoewel de verschillende verhaallijnen stuk voor stuk interessant beginnen, krijgen ze geen van allen de benodigde aandacht. Enkel de nieuwe dreiging voor de vampiers wordt ver genoeg uitgediept om de kijker echt te pakken.

True blood baby
Opvallend is dat ook Sookie en haar liefdesleven meer op de achtergrond raken dit seizoen.  Dit zal wellicht te maken hebben met actrice Anna Paquin, die ten tijde van de opnames zwanger was van True Blood collega Stephen Moyer, die Bill Compton speelt. Dit is ook de reden dat seizoen 6 slechts 10 afleveringen telt in plaats van de gebruikelijke 12. Of deze twee afwezige afleveringen onmisbaar waren, valt te betwijfelen. De koek lijkt namelijk een beetje op te zijn voor de serie. Misschien heeft het te maken met de afwezigheid van een eenduidige verhaallijn, maar True Blood voelt als een rommelig geheel waarin veel te veel informatie in een korte tijd aan de kijker wordt geserveerd met het bloederige sausje dat we gewend zijn van de HBO-serie. En bloed is ten overvloede aanwezig, met als uitschieters een paar bijzonder grafische scenes in de latere afleveringen. De kwaliteit van de voorlaatste afleveringen kon helaas niet zorgen voor het knagende gevoel van een goede cliffhanger.

True Blood blijft een zeer vermakelijke serie, maar het mist de betrokkenheid die het de eerste drie seizoenen bevatte. De politieke thema’s die inspelen op onderwerpen als discriminatie, machtsmisbruik en de onderdrukking van minderheidsgroeperingen zijn nog steeds aanwezig, maar worden steeds meer overschaduwd door allerlei plottwists die vaak eindigen in een anticlimax. Helaas loopt de ook belofte van wat dit seizoen had kunnen zijn ook met een sisser af, ondanks het sterke begin. True Blood is onlangs door HBO verlengd voor een zevende seizoen. Hopelijk zorgen de makers nog voor een knallend seizoen als afsluiter en laten ze zich niet verleiden tot het eindeloos door laten lopen van een serie waar de rek uit is. Vampiers mogen dan het eeuwige leven hebben, True Blood heeft dat jammer genoeg niet.

Rutger Hauer
Stephen Moyer
Anna Paquin