Riddick - recensie

Riddick - recensie

Vin Diesel is terug in de huid van Riddick. Maar moeten wij daar wel blij om zijn?

Na de kaskraker Fast & Furious 6 is Vin Diesel weer terug in zijn doorbraakrol in de gelijknamige science-fictionfilm Riddick. Vin Diesel speelt een ontsnapte en gevaarlijke crimineel, die door het hele heelal gezocht wordt door premiejagers. De meeste mensen kennen deze antiheld uit de film Pitch Black en The Chronicles of Riddick, beide geschreven en geregisseerd door David Twohy (Waterworld, Below). In 2000 verscheen Pitch Black in de bioscopen en was, vergeleken met het budget van 23 miljoen, een succes die wereldwijd meer dan 53 miljoen opbracht. Chronicles of Riddick was een minder groot succes, maar vergaarde wel veel fans bij de dvd-verkoop. Twohy neemt dezelfde taken op zich voor de derde film in deze saga Riddick, ofwel The Chronicles of Riddick: Dead Man Stalking.

Overlevingsinstinct
De in-het-donker-kijkende antiheld is voor dood achtergelaten op een zonovergoten planeet en moet opnieuw zijn overlevingsinstinct oproepen om tegen de verschillende monsters te vechten die Riddick maar al te graag willen opeten. Om terug te kunnen keren naar zijn thuisplaneet Furya activeert Riddick een noodsignaal waardoor al snel twee groepen premiejagers neerdalen op de planeet. Om één van hun schepen mee te kunnen nemen, moet Riddick daarvoor eerst een aantal premiejagers een kop kleiner maken, maar zodra er een storm aan zit te komen die het einde kan betekenen voor iedereen op de planeet moet Riddick een compromis sluiten met de premiejagers.

Pitch Black vs Riddick
Riddick heeft een flinterdun verhaal dat sterk doet denken aan Pitch Black. Deze film heeft zijn succes verdiend door de mix van een apocalyptische planeet met sci-fi elementen en de origineel beelden, maar had alleen een weinig origineel verhaal dat leek op een mengelmoes van Jurassic Park en Aliens. Om dit verhaal met een paar kleine aanpassingen opnieuw te gebruiken in een vervolgfilm die zichzelf omringt met termen als ‘Saga’ en ‘Chronicles’, is volslagen onbegrijpelijk. Een zonsverduistering wordt ingeruild voor een storm die de planeet net zo verduistert als in Pitch Black. De karakters lijken gekopieerd en geplakt te zijn, net als vele andere elementen uit de film.

B-film
Hiermee onderschat David Twohy overmatig de intelligentie van het publiek en de irritatie speelt op over het gestage tempo waarin alles wat afgezaagd is elkaar afwisselt. Als het niet de nietszeggende oneliners zijn, dan is het wel het slechte acteerwerk van bijna de hele cast.  Alleen Vin Diesel, Dave Bautista (The Man with the Iron Fist) en Jordi Mollà(Bad Boys II, Blow) weten nog redelijk solide rollen neer te zetten. Het regiewerk is niet dramatisch slecht, maar vooral het onintelligente en voorspelbare verhaal dat naïef voortbeweegt, schuift Riddick in de categorie B-film. Ook de actie en de ambitueus opgezette special-effects waarmee de planeet en de monsters in beeld zijn gebracht, komen vaak ook niet goed uit de verf.

De eenvoud in het verhaal, de apocalyptische zonovergoten planeet die in beeld gebracht is met geweldige lichtfilters en natuurlijk Vin Diesel als pure antiheld droegen allemaal bij aan het succes van Pitch Black. Helaas weet David Twohy met het bijna eendere verhaal en dezelfde setting van Riddick, niet verder te komen dan een afgezaagde film. Het acteerwerk is, net als de actie en de special-effects, ver onder de maat. Het is duidelijk dat David Twohy geprobeerd heeft de fans van de eerste films blij te maken. Hij komt echter niet zelfverzekerd over en grijpt buitensporig veel terug naar Pitch Black, waardoor niet alleen deze film maar ook de saga alle betekenis verliest.  Vin Diesels populariteit zal zich na Riddick nog wel redden, maar zelf heb je het gevoel dat je voor dood wordt achtergelaten in de bioscoopzaal na het zien van de film.

David Twohy

Vin Diesel
Karl Urban