Jeune & Jolie - recensie

Jeune & Jolie - recensie

De seksuele ontgroening van een 17-jarig meisje.

Voor de Franse regisseur Francois Ozon is seksualiteit een thema dat vaak terugkomt in zijn films. Wie teleurgesteld was dat dit thema in zijn laatste twee films, Potiche (2010) en Dans la Maison (2012), iets minder naar voren kwam, kan nu zijn hart ophalen. In zijn nieuwste film Jeune & Jolie staat de seksuele ontgroening van de 17-jarige Isabelle (Marine Vacth) centraal. De film stelt de vraag wat seks nu eigenlijk betekent voor een jong meisje.

Vier seizoenen
De film volgt Isabelle gedurende haar 17de levensjaar. Het doet dat aan de hand van vier hoofdstukken, vernoemd naar de vier seizoenen. Tijdens het eerste hoofdstuk, 'Zomer', zien we hoe Isabelle zich tijdens een strandvakantie voorbereidt op haar ontmaagding. Daarna gaan we heel abrupt over naar het hoofdstuk 'Herfst.' We zien hoe Isabelle haar lichaam verkoopt voor seks met oude, rijke mannen. In het derde hoofdstuk, 'Winter', stelt Ozon door discussies tussen Isabelle en haar naasten vragen over waarom vrouwen zich prostitueren en waarom mannen bereid zijn om het met prostituees te doen. In het laatste hoofdstuk 'Lente' bekijken we hoe Isabelle omgaat met het feit dat ze voor het eerst een echt vriendje heeft en voor het eerst seks uit liefde heeft.

Vacth
Marine Vacth verdient veel lof voor haar rol als Isabelle. Ze is een Frans fotomodel voor wie dit pas de derde film en eerste hoofdrol is. Ze lijkt zich zeer comfortabel te voelen in een rol die toch veel van haar vraagt. Ze houdt zich acterend zeer goed staande naast enkele veteranen van de Franse film. De film is op zijn best in het derde hoofdstuk, wanneer zij met haar moeder, stiefvader, vrienden en psychiater in gesprek gaat over haar keuze om zich te prostitueren. De emoties lopen daarbij vaak hoog op en Vacth beeldt succesvol de meest uiteenlopende gevoelens uit, van woede en spijt, tot verdriet en onverschilligheid. Maar deze rol vraagt natuurlijk, naast emotioneel, ook fysiek veel van haar. Het is soms wonderbaarlijk met hoeveel zelfvertrouwen ze lijkt te acteren in de vele, vol in beeld gebrachte, seksscenes. Aan de titel van de film is niks gelogen. Ze is jong en mooi, en we zullen vermoedelijk in de toekomst nog veel van haar horen.

Geen verklaring
Het is slim van Ozon om nooit een verklaring te geven voor Isabelle's gedrag. Er is geen enkele reden waarom ze als prostituee zou moeten of willen werken. Ozon benadrukt vaak dat haar familie rijk is en het Isabelle aan niets ontbreekt. Bovendien geeft ze het geld dat ze verdient nergens aan uit. Ook dit word expliciet benadrukt door Ozon, doordat we een paar keer haar steeds dikker wordende portemonnee in close-up te zien. Het geld gaat er wel in, maar nooit uit. Tot slot wordt ook benadrukt dat ze niet erg geniet van de seks die ze als prostituee heeft. Ozon wil de kijker doen nadenken over andere verklaringen voor haar gedrag. Die worden wel gegeven in de film, maar wij mogen zelf interpreteren in hoeverre ze geldig zijn.

Jeune & Jolie is een goede film die interessante vragen oproept over hoe wij in onze moderne maatschappij nadenken over seks. Ook creëert het boeiende personages, die aannemelijke redenen hebben voor hun gedrag. Helaas mist het echter de inventivitiet en energie van bijvoorbeeld Dans la Maison, Ozon's vorige film. Bovendien hebben al veel andere (en ook betere) films dit onderwerp behandeld. Deze film heeft daar niet echt veel aan toe te voegen.

François Ozon

19 september 2013

95 minuten