Smoorverliefd - recensie

Smoorverliefd - recensie

Deze film is bij vlagen hilarisch, maar waarschijnlijk niet zoals de makers bedoelden.

In Smoorverliefd volgen we het liefdesleven van vier vrouwen die samen onder één dak in Den Haag wonen. Tiener Eva (Beatrice Hillen), die het verhaal vertelt, is voor het eerst verliefd maar heeft geduchte concurrentie van een klasgenootje. Haar moeder Judith (Susan Visser) is gescheiden en legt het bij voorkeur aan met getrouwde mannen. Zij heeft niet in de gaten dat haar ex-man Nick (Rik Launspach) haar al jaren voor zich probeert terug te winnen. Dan ontdekt zij dat zij zelf ook nog gevoelens heeft voor hem, maar is dat nog op tijd? Haar brave zus Barbara (Anna Drijver), de tante van Eva, heeft alleen maar seks om zwanger te worden. Waarvoor anders? Totdat zij als een blok valt voor een collega, de sexy Jim (Tarikh Janssen), en vlammende passie ontdekt. Overleeft haar relatie met Mathias (Johnny de Mol) dat? En Eva’s ambitieuze oudere zus Anna (Anna Raadsveld) tenslotte is zo carrièregericht dat zij geen tijd heeft voor haar vriendje Bastiaan (Manuel Broekman).

Grappig
Smoorverliefd moet doorgaan voor een romantische komedie. Door de goed foute, vaak houterig uitgesproken dialogen kent de film zeker grappige momenten, al is dat misschien niet helemaal wat regisseur Hilde van Mieghem voor ogen had. Enkele scènes waarin Barbara en Jim figureren ter illustratie. Jim, twee minuten na de eerste ontmoeting: ‘Zullen wij gaan vrijen? Ik denk dat het moet van de kosmos.’ Gevolgd door een gepassioneerde scène in het klaslokaal, op klaarlichte dag. Barbara, als de affaire een tijdje gaande is: ‘Maar ik houd van Mathias’, waarop Jim antwoordt: ‘Ja, ik houd ook van mijn oom Henk.’ En tot slot: Barbara en Jim terwijl ze de liefde bedrijven, Mathias belt. Barbara neemt gewoon op. ‘Wat klink je raar.’ Barbara, hijgend: ‘Ik…. ik doe buikspieroefeningen’. Het grote aantal seksscènes in de film, en de gesprekken tussen de dames die daarover gaan – heel normaal, een gesprek over het beste orgasme in je leven in de aanwezigheid van een 13-jarige; is dat trouwens wat bedoeld wordt met ‘Verliefd worden was nog nooit zo sexy’, zoals we op de filmposter kunnen lezen?

Romantisch
Romantisch is de film ook. Sterker, we zagen niet eerder zoveel romantische momenten in één film. Dat komt omdat de makers zich niets gelegen hebben laten liggen aan een realistisch verhaal. Picture this. Je ontdekt dat je zwanger bent maar weet niet van wie, rent terug naar je ex, zijn nieuwe vlam doet de deur open, een oude bekende van je. Verrassing! Eén tel ben je sprakeloos, maar een beletsel om vervolgens gezellig met z’n drieën over babynamen te brainstormen is het niet. Onwaarschijnlijk? Niet in Smoorverliefd. Aan het einde zijn er zoveel wendingen dat het begrip ‘knipperlichtrelatie’ een nieuwe dimensie krijgt. Is het aan of uit tussen Judith en Nick? Het is bijna niet bij te houden.

Sullig
Is het na al deze aanprijzingen eigenlijk nog nodig om iets te zeggen over twee flagrante gevallen van miscasting? De gespierde, good looking Tarikh Janssen als geschiedenisleraar? Johnny de Mol als naïeveling met hip baardje, die maar niet doorheeft dat zijn vriendin vreemd gaat?  Zijn sullige blik is wel heel gemaakt. De andere staaltjes van beroerd acteren laten we hier verder maar buiten beschouwing. Want welke acteur zou wel uit de voeten kunnen met een script dat aan alle kanten rammelt? Eén lichtpuntje: Beatrice Hillen is leuk en verfrissend in haar rol als tiener Eva, haar vertelstem een genoegen om naar te luisteren. De filmpjes die op YouTube over haar te vinden zijn, tonen aan dat zij ook mooi kan zingen.

In Smoorverliefd volgen we het liefdesleven van vier Haagse vrouwen. Deze romantische komedie is door de goed foute dialogen zeker grappig, en door het rammelende script extreem ‘romantisch’.

Hilde van Mieghem

Pierre Bokma