Empire State - recensie

Empire State - recensie

Empire State is amusant, maar niet bioscoopwaardig.

Empire State is het soort film dat over twee maanden een vaste plek zal worden van de budgetbak van de Blokker. In dat paradijs van B-films zal het een prachtstek krijgen tussen de nieuwste Jean-Claude Van Damme en de zoveelste Scary Movie. Voor zo'n goedkope prijs is Empire State het zeker waard om gekocht te worden. Het heeft echter niets in een bioscoop te zoeken. In de VS werd de film dan ook rechtstreeks op DVD uitgebracht.

Waargebeurd verhaal
Empire State is de vierde film van regisseur Dito Montiel. Hij is opgegroeid in de straten van de achterbuurten van New York en dat is waar al zijn films zich tot nu toe afspelen. Zijn vorige drie werden redelijk ontvangen. Vooral zijn semi-autobigrafische debuutfilm A Guide To Recognizing Your Saints kreeg veel lof. De critici vonden dat het een mooi beeld schetste van hoe het was om op te groeien in het New York van de jaren '80. In Empire State vertelt hij het waargebeurde verhaal van de Grieks-Amerikaanse Chris die gaat werken als bewaker bij een geldtransportbedrijf . Wanneer hij ontdekt dat dit bedrijf corrupt is, beraamt hij samen met zijn vrienden het plan om het te beroven. Dat gaat niet helemaal goed.

Hemsworth
De hoofdrol in deze eerste drie films van Montiel werd gespeeld door Channing Tatum. Hij is echter inmiddels een superster in Hollywood. Montiel is dat niet en dus moest hij voor deze film op zoek naar een andere hoofdacteur. Dat hij uiteindelijk uitkwam bij Liam Hemsworth is jammer. Hij is vermoedelijk de saaiste, meest oncharismatische leading man van Hollywood op dit moment. Bovendien acteert hij als een stijve plank. Hij lijkt amper verschillende gezichtsuitdrukkingen te hebben en weet zijn tekst ook niet echt met veel emotie te brengen. Hij is het grootste probleem van Empire State.

Slecht scenario
Nu wordt hij ook niet geholpen door het scenario. Veel van wat hij moet zeggen in Empire State kan gewoon niet overtuigend gebracht worden. Maar de dialogen zijn niet het enige probleem van het scenario. Gebeurtenissen en personages worden soms volledig vergeten, of juist volkomen willekeurig geïntroduceerd. Het lukt soms niet eens om een logische overgang van scène op scène te presenteren. De meeste personages worden ook totaal niet uitgewerkt. De Grieks-Amerikaanse afkomst van Chris en zijn familie biedt de film een mooie kans om een licht te schijnen op een New Yorkse subcultuur die in niet veel films is afgebeeld. Behalve dat er constant wordt benadrukt dat Chris van Griekse afkomst is, wordt hier niks mee gedaan, behalve een keer een Griekse vlag op de muur van Chris' slaapkamer. Het scenario is zo laks dat het niet eens een stereotiep beeld weet te schetsen van de Grieken, laat staan een normaal beeld.

Eddie
Dat de film toch nog 2,5 ster krijgt komt ten eerste vanwege het feit dat Dito Montiel wel weet hoe hij individuele scenes en shots mooi en interessant kan maken. Hij heeft vooral goed gekeken naar hoe Martin Scorsese muziek gebruikt in zijn films en er zijn zeker twee scènes waar de combinatie van soundtrack en beeld goed is uitgewerkt. En zeker wanneer hij 's nachts filmt, weet hij vaak mooie beelden te schieten. Ten tweede is - op Hemsworth na - de rest van de cast wel heel goed. De redelijk onbekende Michael Anganarano is zelfs geweldig. Hij speelt de volkomen gestoorde, en oliedomme Eddie, de beste vriend van Chris. Anganarono presenteert Eddie als iemand die altijd energie teveel heeft en sneller praat dan hij nadenkt. Hij wil zo graag het geld stelen en iedere keer dat er iets misgaat lijkt hij bijna te ontploffen van wanhoop. Als Scorsese weer eens een film wil maken over de straten van New York heeft hij aan Anganarano zeker een goede.

Aan alles is te zien dat Empire State een snel in elkaar geflanste film is. Het heeft een zeer slecht scenario en een hele slechte hoofdrolspeler in Liam Hemsworth. Regisseur Montiel weet echter wel hoe hij individuele scenes op een boeiende manier kan filmen. Dankzij hem en Eddie is deze film het bekijken waard. Op DVD, dat wel.

Dito Montiel

Liam Hemsworth
Dwayne Johnson