2 Guns - recensie

2 Guns - recensie

Rommelige actiekomedie waarin niet de actie onderscheidend is maar de humor.

Nou vooruit, nog één zomerfilm dan. Na een lange zomer van generiek Hollywood-materiaal vol superhelden, actie, en uitgekiende one-liners is het nu weer eens tijd voor een andere Hollywood succesformule, de buddy-cop film. Waar het afgelopen zomerseizoen The Heat al succesvol was in het genre, is 2 Guns er nu om de aloude riedel nog maar eens te herhalen.

Undercover
Al twaalf maanden lang werken narcotica-agent Bobby (Denzel Washington) en agent Stig van de marine-inlichtingendienst (Mark Wahlberg) samen om een Mexicaans drugkartel op te rollen. Maar dat ze beiden undercover zijn, weten ze niet van elkaar. Als een plan om de baas van het kartel erin te luizen ontspoort, worden Bobby en Stig in de steek gelaten door hun opdrachtgevers en moeten ze zelf de klus opklaren. Al snel komen ze erachter dat niemand minder dan de CIA achter de hele zaak zit en gaat de zaak dieper dan ze op het eerste gezicht hadden gedacht.

Buddy-cop film
Gelukkig snappen de makers van 2 Guns dat in een buddy-cop film vooral de grappen belangrijk zijn en de actie wat minder. Nou ja, buddy-cop film, eigenlijk zou het genre beter anti-buddy kunnen heten. Het samenwerkingsverband tussen de zogenaamde ‘buddies’ is meestal problematisch waarbij beide partijen elkaar het licht in andermans ogen niet gunnen. De chemie tussen de twee hoofdrollen is dan ook veelal bepalend voor het succes van een film in dit genre. Gelukkig is de keuze voor het koppel Denzel Washington en Mark Wahlberg erg geslaagd en daarmee de redding voor deze film. Het geklets en gediscussieer over en weer tussen de twee over van alles en nog wat maken de intermezzo’s tussen de actiescènes meer dan dragelijk.

Rommeltje
Afgezien van de chemie tussen Washington en Wahlberg is 2 Guns een wat rommelige en ongeloofwaardige vertoning. Na verloop van tijd gaan alle belangen van alle partijen (o.a. CIA, DEA, U.S. Marines) die bij de zaak betrokken zijn teveel door elkaar lopen om van een coherent plot te kunnen spreken. Dat daar ook nog eens een rits aan misleidende plotwendingen aan wordt toegevoegd, maakt het er niet beter op. Tenslotte wordt ook nog een arsenaal aan afgezaagde concepten gebruikt, zoals een corrupte CIA, Amerikaanse bureaucratische tirannie, en een dame in nood aan (doorsnee gespeeld door Paula Patton die als eye candy fungeert).

2 Guns draait op de twee filmsterren Mark Wahlberg en Denzel Washington en vooral op de chemie tussen die twee. Helaas verzandt de rest van de film in halfbakken plotwendingen en matige actie. Onderaan de streep verdient de film toch een lichte aanbeveling.

Baltasar Kormàkur

Paula Patton
Mark Wahlberg