• Recensies » TV-series
New Girl seizoen 3 - eerste indruk

New Girl seizoen 3 - eerste indruk

Who’s that girl? It’s Jess!

Het eerste seizoen van New Girl werd in Nederland een tijd geleden uitgezonden door RTL 5. De serie is daarna helaas weer van het scherm verdwenen vanwege te lage kijkcijfers. De eerste twee seizoenen boden echter genoeg vermaak om deze vrolijke en chaotische serie een kans te geven. Nu is in Amerika FOX gestart met het derde seizoen. Een goede reden om te kijken of deze sitcom nog steeds de moeite waard is.

Kamergenoten
Voor de nieuwkomers: New Girl draait om de rare en soms hilarische fratsen van Jess (Zooey Deschanel). Jess is een lerares met wat vreemde trekjes. Zo houdt ze ervan om op de meest onmogelijke momenten in zingen uit te barsten. Nadat ze bedrogen is door haar vriend moest ze op zoek naar een woning. Ze komt in een loft terecht met drie mannelijke kamergenoten die allemaal single zijn. Nick (Jake Johnson) is een mislukkeling die nooit zijn studie heeft afgerond, nu achter de bar staat en bovendien last heeft van woedeaanvallen. Schmidt (Max Greenfield) is een echte businessman die zichzelf ziet als het geschenk van god aan vrouwen (en waarschijnlijk ook mannen). Winston is een voormalig sporter en weet niet wat hij aan moet met zijn leven. Gelukkig krijgt Jess voldoende steun van haar beste vriendin en tevens fotomodel Cece (Hannah Simone) .

Relatieproblemen
Deze eerste aflevering van het derde seizoen gaat meteen verder waar seizoen twee is geëindigd: de opbloeiende liefde tussen Jess en Nick. Hun relatie en voortdurend gekibbel heeft wel wat weg van de wijze waarop Ross en Rachel in Friends seizoenen lang om elkaar heen draaiden. Niet bijster origineel, maar de volle overgave waarmee de twee zich in hun avontuur storten vergoedt veel. Zo komen ze in deze eerste aflevering terecht in een Mexicaans vakantieoord. De reden daarvoor is dat ze alleen in Mexico veilig zijn voor de bemoeienis van Schmidt en Winston. Deze twee kunnen namelijk niet zonder Nick overleven. Beide hebben hem nodig om hun problemen te kunnen bespreken. En dat zijn er nogal wat.

Boxershort
Schmidt heeft zichzelf in een web gevangen waarbij hij zal moeten kiezen tussen twee vrouwen (waaronder Cece). Zijn fratsen om de vrouwen aan het lijntje te houden, leidt in deze aflevering tot een aantal grappig situaties. Winston is, zoals altijd, zijn hulpje om dit mogelijk te maken. Zo is hij gedwongen om aan Cece toe te geven dat hij haar ondergoed in zijn boxershort heeft genaaid…een typisch gevalletje van vreemde New Girl humor. Bovendien komen we er achter dat Winston ervan houdt om naakt te puzzelen en dat hij kleurenblind is. De hysterische heren verkopen het nog steeds prima.

Dynamiek
De dynamiek tussen de acteurs is goed te vergelijken met een serie als Friends. Het is allemaal wel een tikje vreemder. De grappen ontstaan vanzelf door de bizarre ideeën waar de personages mee op de proppen komen. De rol van Schmidt blijft daarbij heel belangrijk. Hij is een beetje de Chandler van deze serie en weet overal wel een grap over te maken. Hij is, samen met Jess, dan ook degene die erboven uit steekt. Wel lijkt Winston in deze eerste aflevering een grotere rol te hebben. Of dat ook voor de rest van het seizoen geldt, moet worden afgewacht. De eerste aflevering van het derde seizoen kijkt verder weer prima weg, maar haalt nog niet het hoge niveau van het gehele eerste seizoen en het einde van het tweede seizoen.

Voorlopige conclusie
New Girl is een serie die gekenmerkt wordt door de vele rare en bizarre vondsten in het script. Ook deze aflevering zit weer vol met grappen waarvan de een duidelijk beter werkt dan de ander. Het niveau van het eerste seizoen wordt nog niet gehaald, maar dat is geen reden om de serie niet aan te raden. Ook kunnen we dit seizoen de terugkeer van kamergenoot Coach (Damon Wayans Jr.) uit de pilot verwachten. Kortom, New Girl verdient een kans.

Zooey Deschanel
Jake Johnson

17 september 2013