• Recensies
Klassiekers Revisited - Seven Samurai (1954)

De Japanse klassieker Seven Samurai van Akira Kurosawa wordt door een groot aantal critici bestempeld als de eerste moderne avonturenfilm die de basis legde voor een breed scala aan heldenfilms en nog steeds memorabel is wat betreft spektakel en verhaal.

Akira Kurosawa
Akira Kurosawa wordt vooral herinnerd door zijn werk uit de jaren vijftig en zestig, maar hij had een zeer lange carrière die strekte van 1941 tot aan 1993. Naast Seven Samurai  zijn de meest bekende titels Ran, Rashomon, Ikiru en Yojimbo. Kurosawa’s films zijn - net als Seven Samurai - altijd herkenbaar aan het thema van het goede van de mens en zijn dienstbaarheid. Deze boodschap komt diep vanuit zijn ziel en hij weet als geen ander dit uit te beelden in film. Naast filmmaker kon hij ook erg goed schilderen. Vaak schilderde hij scènes voor zijn komende films om precies vast te leggen hoe het eruit moest zien. Ook heeft hij een donkere periode gehad in zijn leven. Na de flop Dodesukaden, over een groep arme mensen die rond een vuilnisbelt leven, deed Akira een poging tot zelfmoord. Maar deze mislukte waarna hij door ging met films maken.

Boerengemeenschap
Seven Samurai speelt zich af in 1586. Een boerengemeenschap wordt wanhopig als ze geteisterd worden door bandieten. De dorpsoudste - die toentertijd nog een hoge positie had in de samenleving - adviseert de noodlijdende mensen samoerais in te schakelen om af te rekenen met de rovers. Vanaf dat punt maken we kennis met zeven - briljant uitgediepte - samoerais, die elk hun eigen beweegredenen hebben om de dorpelingen te helpen. Dit leidt tot groots opgezette en spectaculaire actiescènes, die zelfs bij het filmen meerdere malen gestaakt moesten worden, omdat er niet genoeg budget vrijgemaakt kon worden. Vooral omdat er rond diezelfde tijd de allereerste versie van Godzilla gemaakt werd. Akira Kurosawa moest daarom persoonlijk vechten voor de film, omdat de makers overtuigd waren dat de film een regelrechte flop zou worden. Op een gegeven moment was de situatie zo kritiek dat de studio bijna failliet zou gaan.

Impact
Nu - bijna 60 jaar later - zijn bepaalde scènes, delen van het plot en cinematografische technieken uit Seven Samurai veelvuldig gebruikt in bekende films als A Fistful of Dollars, Saving Private Ryan, Star Wars enThe Lord of the Rings - The Two Towers. Er zijn veel connecties te vinden met Seven Samurai die bewijzen dat deze film een grote impact heeft gehad op films van nu. Eén van de bekendste scènes, waarin een horde ruiters van bovenaf een heuvel naar beneden razen, werd bijvoorbeeld gebruikt in Quentin Tarantino’s Django Unchained waarin de KKK op paarden naar beneden stormt of The Lion King waarin hyena’s werden gebruikt. Het belangrijkste daarbij is de stand van de camera die van beneden naar boven opkijkt naar de heuveltop om de aankomende ruiters imponerend te laten overkomen.

Detaillering
Akira Kurosawa’s had eerst het idee om een dag uit het leven van een samoerai te verfilmen, waarin te zien zou zijn hoe hij uiteindelijk een cruciale fout maakt en Seppuku moet plegen om zijn gezicht te redden. Seppuku is een traditionele vorm van zelfdoding van samoerais, waarbij zij hun eigen buik opensnijden. Uiteindelijk voelde Akira aan dat hij niet genoeg materiaal had om de film te kunnen maken. Vervolgens stuitte hij op het verhaal zoals wij die nu kennen. Akira Kurosawa heeft daadwerkelijk aan alles gedacht bij het schrijven van het verhaal. Hij stelde een compleet dossier op voor ieder karakter die maar enige rol van betekenis had in de film. Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld kleding, eten, geschiedenis en hun manier van praten. Akira was de eerste regisseur in de Japanse filmgeschiedenis die zoveel achtergrondinformatie verzamelde en vastlegde over de personages. Eerst zou de film Six Samurai gaan heetten, maar Akira bedacht in een ver stadium het karakter Kikuchiyo (Toshirô Mifune), een wannabe-samoerai. Niet alleen werd er onder het Japanse publiek flink gelachen om de naam, omdat het in het Japans een combinatie is van twee meisjesnamen, maar doordat Kikuchiyo geen echte samoerai was kon het publiek zich meer inleven in het verhaal. Op deze manier ontstond het verhaal over de zeven samoerais.

Seven Samurai is op alle fronten subliem en geeft je alles wat je wil en kan verwachten van een actiefilm met art-house appeal en blijft de volle lengte van drie-en-een-halfuur boeien, zowel voor filmliefhebbers als -historici. Niet alleen door de ongelooflijke detaillering van de karakters waardoor je die écht leert kennen - van de baldadige Kikuchiyo tot de zeer verfijnde en afwegende Kambei Shimada (Takashi Shimura) - maar ook zorgen de prachtige slow-motions, close-ups en vormgeving van de actiescènes voor een onvergetelijke ervaring.

Akira Kurosawa

Toshirô Mifune
Takashi Shimura