movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
Adembenemend kijk je als toeschouwer naar de worsteling van Adèle met het leven, de liefde en zichzelf.
Abdellatif Kechiche is een regisseur die ruim de tijd neemt om zijn verhalen te vertellen. Zijn twee vorige films, Vénus Noire (2010) en La Graine et le Mulet (2007) duurden beide meer dan tweeënenhalf uur. Zijn nieuwste film La Vie d'Adèle gaat hier met ruim drie uur nog eens overheen, maar Kechiche toont zich zo'n meester in het beheersen van de tijd, dat je de volle speelduur wordt meegezogen in zijn werkelijkheid. Zeer terecht kreeg de film eerder dit jaar in Cannes de Gouden Palm uit handen van juryvoorzitter Steven Spielberg.
Blauw
De film heet hier La Vie d'Adèle, maar in veel landen wordt hij uitgebracht onder de titel Blue Is The Warmest Colour. Deze laatste titel is afgeleid van het boek waar het verhaal los op is gebaseerd, maar beide dekken de emotionele rollercoaster waar de 15-jarige Adèle in terecht komt. Als een vlieg aan de muur zien we haar leven voor onze ogen ontrollen met de kleur blauw als rode symbolische draad. Het is een kleur die zowel de gemoedstoestand vangt als in fysieke dingen telkens terugkomt; van een felblauwe jurk tot blauwvale raamkozijnen op de achtergrond. De film Trois couleurs: Bleu van Krzysztof Kieślowski dringt zich meteen op als vergelijking, maar de subtiliteit waarmee de kleur in La Vie d'Adèle wordt gebruikt, sluit perfect aan bij de levensechtheid van de film.
Seksscènes
Adèle is populair op school; de knapste jongen van de klas draait verliefd om haar heen. Als ze wat met elkaar krijgen, slaat bij haar echter de twijfel toe. Dit wordt versterkt als ze op straat Emma tegenkomt, een meisje met blauwgeverfd haar. De aantrekkingskracht die dit oproept wordt door Kechiche prachtig en haast terloops in beeld gebracht. De twee meisjes raken vervolgens met zo'n intensiteit verstrengeld met elkaar, dat een terugslag haast onvermijdelijk is. Dit alles wordt door het sterke en naturelle acteerwerk van met name Adèle Exarchopoulos (Adèle) en Léa Seydoux (Emma) zo intens en dicht op de huid gespeeld, dat je je een toeschouwer waant van scènes uit het echte leven. In redelijk hard licht zien we de twee meisjes helemaal in elkaar opgaan. Met name de expliciete seksscènes zijn veelbesproken, omdat na afloop Léa en Adèle de regisseur bekritiseerden om de ellenlange draaiperiode ervan. Maar de puurheid en sensualiteit spat er vanaf en staat mijlenver van de seksstandaard die we meestal op het witte doek krijgen voorgeschoteld.
Puzzelstukje
Tussendoor meanderen de literatuurlessen die Adèle krijgt als metaforen door de hele film heen. Boeken en citaten die worden voorgelezen sluiten haast ongemerkt aan op nieuwe roerige momenten uit het leven van Adèle. Zinnen als "Ik ben een vrouw, het is een waarheid" en 'Je hart mist iets" zijn van een ontroerende schoonheid als ze als een puzzelstukje in het verhaal passen. De emoties die we te zien krijgen, zijn soms groot - er wordt veel gehuild - maar wars van effectbejag. Het zijn de gevoelens van iemand die vecht tegen conventies, maar tegelijk ook zoekt naar geborgenheid.
Loslaten
Na het laatste shot van Adèle, als ze langzaam uit beeld loopt, wil je in gedachten met haar meelopen. Het is alsof Kechiche je wil laten voelen wat het is om iemand met wie je zo intens hebt meegeleefd te moeten loslaten. La Vie d'Adèle is een perfect voorbeeld van cinema die de grenzen van het filmdoek overstijgt en diep in het echte leven binnendringt.
Conclusie
La Vie d'Adèle is van een ongekende schoonheid. Voor het verhaal wordt ruim de tijd genomen, maar de opbouw en het ritme van de film is perfect. Het acteerwerk van met name Adèle Exarchopoulos en Léa Seydoux is zo naturel dat je soms denkt naar het echte leven te kijken. Daarnaast zit de film vol met symboliek, niet alleen van de kleur blauw, maar ook van poëzie en literatuur. Maar het leven gaat ook keihard verder, zo moet je soms ademloos kijkend vaststellen, ook als je langzaam het echte leven weer inglijdt.
Abdellatif Kechiche is een regisseur die ruim de tijd neemt om zijn verhalen te vertellen. Zijn twee vorige films, Vénus Noire (2010) en La Graine et le Mulet (2007) duurden beide meer dan tweeënenhalf uur. Zijn nieuwste film La Vie d'Adèle gaat hier met ruim drie uur nog eens overheen, maar Kechiche toont zich zo'n meester in het beheersen van de tijd, dat je de volle speelduur wordt meegezogen in zijn werkelijkheid. Zeer terecht kreeg de film eerder dit jaar in Cannes de Gouden Palm uit handen van juryvoorzitter Steven Spielberg.
Blauw
De film heet hier La Vie d'Adèle, maar in veel landen wordt hij uitgebracht onder de titel Blue Is The Warmest Colour. Deze laatste titel is afgeleid van het boek waar het verhaal los op is gebaseerd, maar beide dekken de emotionele rollercoaster waar de 15-jarige Adèle in terecht komt. Als een vlieg aan de muur zien we haar leven voor onze ogen ontrollen met de kleur blauw als rode symbolische draad. Het is een kleur die zowel de gemoedstoestand vangt als in fysieke dingen telkens terugkomt; van een felblauwe jurk tot blauwvale raamkozijnen op de achtergrond. De film Trois couleurs: Bleu van Krzysztof Kieślowski dringt zich meteen op als vergelijking, maar de subtiliteit waarmee de kleur in La Vie d'Adèle wordt gebruikt, sluit perfect aan bij de levensechtheid van de film.
Seksscènes
Adèle is populair op school; de knapste jongen van de klas draait verliefd om haar heen. Als ze wat met elkaar krijgen, slaat bij haar echter de twijfel toe. Dit wordt versterkt als ze op straat Emma tegenkomt, een meisje met blauwgeverfd haar. De aantrekkingskracht die dit oproept wordt door Kechiche prachtig en haast terloops in beeld gebracht. De twee meisjes raken vervolgens met zo'n intensiteit verstrengeld met elkaar, dat een terugslag haast onvermijdelijk is. Dit alles wordt door het sterke en naturelle acteerwerk van met name Adèle Exarchopoulos (Adèle) en Léa Seydoux (Emma) zo intens en dicht op de huid gespeeld, dat je je een toeschouwer waant van scènes uit het echte leven. In redelijk hard licht zien we de twee meisjes helemaal in elkaar opgaan. Met name de expliciete seksscènes zijn veelbesproken, omdat na afloop Léa en Adèle de regisseur bekritiseerden om de ellenlange draaiperiode ervan. Maar de puurheid en sensualiteit spat er vanaf en staat mijlenver van de seksstandaard die we meestal op het witte doek krijgen voorgeschoteld.
Puzzelstukje
Tussendoor meanderen de literatuurlessen die Adèle krijgt als metaforen door de hele film heen. Boeken en citaten die worden voorgelezen sluiten haast ongemerkt aan op nieuwe roerige momenten uit het leven van Adèle. Zinnen als "Ik ben een vrouw, het is een waarheid" en 'Je hart mist iets" zijn van een ontroerende schoonheid als ze als een puzzelstukje in het verhaal passen. De emoties die we te zien krijgen, zijn soms groot - er wordt veel gehuild - maar wars van effectbejag. Het zijn de gevoelens van iemand die vecht tegen conventies, maar tegelijk ook zoekt naar geborgenheid.
Loslaten
Na het laatste shot van Adèle, als ze langzaam uit beeld loopt, wil je in gedachten met haar meelopen. Het is alsof Kechiche je wil laten voelen wat het is om iemand met wie je zo intens hebt meegeleefd te moeten loslaten. La Vie d'Adèle is een perfect voorbeeld van cinema die de grenzen van het filmdoek overstijgt en diep in het echte leven binnendringt.
Conclusie
La Vie d'Adèle is van een ongekende schoonheid. Voor het verhaal wordt ruim de tijd genomen, maar de opbouw en het ritme van de film is perfect. Het acteerwerk van met name Adèle Exarchopoulos en Léa Seydoux is zo naturel dat je soms denkt naar het echte leven te kijken. Daarnaast zit de film vol met symboliek, niet alleen van de kleur blauw, maar ook van poëzie en literatuur. Maar het leven gaat ook keihard verder, zo moet je soms ademloos kijkend vaststellen, ook als je langzaam het echte leven weer inglijdt.
Ons oordeel:
-
Speelduur:
187 minuten
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Lianne Zondag 20 oktober 2013 om 19:08
Het is nu een week geleden dat ik de film zag en ik vind dat je een treffende recensie hebt geschreven, maar ik zit toch met die seksscenes. Nu de emoties allemaal een beetje bezonken zijn blijf ik me vooral de pornografische beelden herinneren en kan ik me niet aan het idee onttrekken dat het soms puur effectbejag is. Ook de manier waarop er net te vaak en te lang op de 'geile mond' (want die heeft ze) van Adele wordt ingezoomd, stoorde me. Voor de rest wat betreft de literatuurverwijzingen, levensloop van relaties en het acteerwerk vind ik het een geweldige film.
Mark Vrijdag 11 oktober 2013 om 00:46
Ik kan me helemaal vinden in je recensie. Ik heb hem zojuist gezien en kan zonder twijfel zeggen: dit is de beste film van het jaar!