For Those in Peril - recensie

For Those in Peril - recensie

Paul Wright wordt na zijn BAFTA winnende korte-film Until The River Runs Red als een aanstormend talent gezien. Nu komt hij met een zeer sfeervolle debuutfilm genaamd For Those in Peril.

For Those in Peril komt van Schotse bodem en heeft al eerder gedraaid op het filmfestival van Cannes. Ondanks dat de film lichtelijk werd ondergesneeuwd door een aantal andere titels wist Paul Wright opnieuw een goede indruk achter te laten bij het kritische publiek en heeft daarmee zijn talent definitief bevestigd.

Duivels verhaal
“Take no chances, or else the devil will get you”, is een uitspraak die door één van de inwoners van een klein vissersdorpje wordt gedaan. De woeste zee wordt door vele bewoners als de duivel gekenmerkt en zodra het dorp wordt gegrepen door een angstvallig ongeluk wordt dat onomstotelijk bevestigd. De bemanning van een vissersboot gaat ten onder met enkel Aaron nog als overlevende. Door het grote verdriet van de inwoners wordt Aaron als een zondebok voor hun pijn gezien en krijgt hij de schuld voor het mysterieuze ongeluk. Alleen is het verdriet groter voor hem, omdat hij zijn omgekomen broer niet kan loslaten. De getraumatiseerde Aaron weet niet hoe hij zich over het verdriet van zijn broer heen kan zetten en gelooft heilig dat hij zijn broer gaat weerzien. Het verdriet is zelfs zo groot dat hij de grip op zichzelf lijkt te verliezen.

Surrealisme
De film wordt omgeven door folklore die Aaron in zijn jeugd heeft meegekregen en is een surrealistisch speerpunt in de film. De folklore gaat over de zee waarin een reusachtige rode duivel-vis rondzwemt die iedereen die het water opzoekt opeet. In dit kinderverhaal verliest een jongen iedereen die hij lief heeft, maar zijn vastberadenheid voor weerzien biedt hoofd aan die jongen om iedereen te bevrijden uit de buik van de duivel. Aaron voelt zich verbonden met dit verhaal en voelt dezelfde vastberadenheid om een heldhaftige zelfopoffering te doen en terug te gaan naar zee om zijn broer te redden. Dit klinkt zeer hoopvol, maar in werkelijkheid vertelt Paul Wright een wanhopig verhaal vormgegeven door trauma en gemis, die uiteindelijk leidt tot een poëtische climax.

Gemoedstoestand
In grote lijnen speelt het verhaal zich chronologisch af, maar dit is niet helemaal het geval. Peril wordt deels gevormd door homevideo’s, mobiele opnames en nieuwsberichten die een bepaald beeld schetsen van het verleden, van Aaron en van het denkbeeld van de dorpelingen. Op deze originele manier schetst Paul Wright consistent de achtergrond van het verhaal en geeft hij indirect duidelijkheid over de gemoedstoestand waarin Aaron verkeert. Al snel wordt het duidelijk dat hij steeds verder wegzakt. Hierbij is ook veel goeds te zeggen over het acteerwerk van George MacKay (Aaron) die geleidelijk aan met de film steeds meer van zichzelf laat zien.

Het staat dat Paul Wright veel talent tot zijn beschikking heeft. Hij weet je met de fantasierijke sfeer te grijpen en bijna net als de zee mee te voeren. Soms is de zee rustig en zie je de veelzijdige schoonheid ervan. Het weer kan echter onverwachts omslaan en dan is de sfeer bijna claustrofobisch te noemen. Het is echter voor te stellen dat sommigen mensen zeeziek worden, maar voor diegenen die gepakt worden door de rustieke en soms angstvallige sfeer, is For Those in Peril een prachtige film die door het verbazingwekkend poëtisch plot nog lang blijft hangen.

Paul Wright

Kate Dickie
George MacKay