• Recensies
One Night Stand 8: Verzet - recensie

One Night Stand 8: Verzet - recensie

Hoe lang houd je je staande als je opgezadeld wordt met de meest verwende onderduikster die er is?

One Night Stand is een filmproject dat nieuwe regisseurs en schrijvers de kans geeft een film van 50 minuten te realiseren met hulp van verschillende productiemaatschappijen. Dit jaar is het alweer de achtste keer dat talent van eigen bodem laten zien wat ze in huis hebben. One Night Stand is een samenwerking tussen het Mediafonds, het Nederlands Filmfonds, CoBo en de publieke omroep.

Oorlogskomedie
Het spits wordt afgebeten door Verzet. De zwarte komedie van Rob Lücker en Luuk van Bemmelen speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog, met René van ‘t Hof en Sanne Vogel in de hoofdrol. De toon van de film wordt prachtig gezet in de intro, waarin we kennis maken met de grote liefde van Fons (René van ’t Hof), zijn porselein. Zelfs zijn kleine huis is zo ingericht dat zijn verzameling het best tot zijn recht komt. Als Fons geld nodig heeft om een belangrijk stuk voor zijn verzameling aan te schaffen, schiet zijn buurman (Bas Keijzer) hem te hulp. Maar voor niets gaat de zon op, dus Fons stemt er mee in om in ruil voor het geld de Joodse Rachel (Sanne Vogel) een aantal dagen van een bed te voorzien.

De kleine oorlog
Al snel blijkt dat Rachel helemaal niet zo gemakkelijk is. Ze is erg verwend en het duurt niet lang voordat ze Fons enorm op de zenuwen begint te werken. Echt veel tijd om Rachel te behagen heeft Fons echter niet: hij heeft een missie. De Duitse Obersturmbahnführer Schlattman (Porgy Franssen) heeft het felbegeerde vaasje namelijk gekocht en dat laat Fons zich niet zomaar gebeuren. Als dan ook nog eens blijkt dat Rachel zich alle vrijheden permitteert in zijn huis, wordt het voor hem allemaal te veel. Want buiten mag misschien een grote oorlog aan de gang gaan, binnen broedt er ook iets dat elk moment kan gaan ontploffen.

Luchtig
De Tweede Wereldoorlog is een belangrijk onderwerp in de Nederlandse literatuur, maar ook in de film. Het is nu eenmaal een belangrijk deel van onze geschiedenis. Veel van deze verhalen zijn erg zwaar op de hand, iets dat gezien het onderwerp begrijpelijk is. Verzet bewijst dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn. De ongemakkelijke situaties die ontstaan als Fons zijn best doet om alles in goede banen te laten lopen, zijn erg komisch. Sanne Vogel is overtuigend als de verwende onderduikster, maar de meest noemenswaardige prestatie komt toch van Porgy Franssen. Wie een Nazi met een voorliefde voor porselein zo mooi kan neerzetten, verdient een extra medaille.

Met de keuze voor Verzet wordt de lat hoog gelegd voor de One Night Stands  van 2013. Niet alleen is het ontzettend moeilijk om een goede komedie te maken; probeer het maar eens binnen 50 minuten. Verzet neemt iets kleins en maakt het grappig, pijnlijk en vooral gedenkwaardig. Het bewijst dat Nederlandse komedie niet platvloers hoeft te zijn, en dat oorlogsfilms niet zwaar op de hand hoeven te zijn. Daarmee is het een erg geslaagde film om deze reeks One Night Stands mee af te trappen.

Verzet is vrijdag 6 december om 21.05 te zien op Nederland 2.

Rob Lücker

Porgy Franssen