• Recensies
One Night Stand 8: In het Niets - recensie

Voor alle slachtoffers van de Bijlmerramp. Ook als ze niet op papier bestonden.

One Night Stand is een filmproject dat nieuwe regisseurs en schrijvers de kans geeft een film van 50 minuten te realiseren met hulp van verschillende productiemaatschappijen. Dit jaar is het alweer de achtste keer dat talent van eigen bodem laten zien wat ze in huis hebben. One Night Stand is een samenwerking tussen het Mediafonds, het Nederlands Filmfonds, CoBo en de publieke omroep. Deze week recenseert MovieScene de film In Het Niets.

Bijlmerramp
In Het Niets is een dramafilm, die zich afspeelt rondom de Bijlmerramp. De film, geschreven door Bastiaan Tichler en geregisseerd door Daniel Bruce, legt de nadruk niet op de ramp zelf. Centraal in het verhaal staan de illegale Ghanese immigranten Agymah (Issaka Sawadogo) en de 12-jarige Nina (Lulu Veen). Als Nina op een dag op de stoep staat bij Agymah omdat ze haar oom zoekt, lijkt hij niet heel erg gecharmeerd van haar komst. De flat van Agymah is tot de nok toe gevuld met illegale Ghanese immigranten en plek voor een extra bed lijkt onmogelijk. Nina ziet de situatie een stuk zonniger in en bereidt zich voor op een leven in Nederland. En ze weet al precies wat ze met haar leven wil gaan doen: een bekende zangeres worden.

Vriendschap
De Ghanese kok is dan ook helemaal niet blij als het kleine meisje zijn enige heilige kamer in het huis inneemt: de keuken. Doordat Agymah en Nina noodgedwongen de meeste tijd samen doorbrengen, groeien ze langzaam naar elkaar toe. Agymah krijgt stukje bij beetje weer vertrouwen in het leven en Nina lijkt steeds meer haar plek te vinden in de Ghanese gemeenschap. Maar net als ze een plekje in elkaars hart veroverd hebben, gebeurt er iets dat niemand had kunnen verwachten… een Isrealisch vliegtuig stort neer en hun leven verandert letterlijk in een ramp.

Nederlands
De film speelt zich af in Nederland, maar de meeste dialogen zijn in het Engels. Toch schemert er hier en daar een Nederlands accent doorheen. Hoewel Lulu Veen haar rol met verve speelt, is het toch ongeloofwaardig om een meisje eerst Engels te horen praten met een Nederlands accent, om haar vervolgens haar best te zien doen om de Nederlandse taal onder de knie te krijgen. Zo zijn er nog een aantal (kleine) rollen waarbij dit het geval is. De stiltes in de film maken gelukkig een hoop goed. Soms kunnen blikken meer zeggen dan woorden, en daar is genoeg gebruik van gemaakt. De suggestiviteit waarmee de ramp wordt weergegeven is erg indrukwekkend en getuigt van een productie waarbij enorm veel aandacht is besteed aan alle details.

Al met al is In Het Niets een sterk drama over een onverwachte vriendschap. De film benadert het onderwerp op een hele verfijnde manier, door de kijker mee te laten leven met de wankele achtergrond van de hoofdpersonen. De manier waarop wordt aangekaart dat er veel meer mensen het slachtoffer zijn geworden van de ramp dan gedacht wordt, is mooi klein gehouden. Helaas hadden de makers - getuige de aftiteling - niet genoeg vertrouwen in hun sterke boodschap. Een film als deze heeft namelijk geen uitleg nodig, die raakt al genoeg.

In Het Niets is vrijdag 13 december om 23.15 te zien op Nederland 2.

Daniel Bruce

Issaka Sawadogo