• Recensies » TV-series
Sherlock seizoen 3 - eerste indruk

Sherlock seizoen 3 - eerste indruk

Een jaar geleden werden de Sherlock fans in verbijstering achtergelaten. Maar levert dit seizoen de antwoorden waar iedereen op gehoopt had?

Sherlock Holmes is een van de meest gespeelde rollen op aarde. De briljante, maar vreemde ‘adviserende detective’ is al meer dan 135 jaar niet meer weg te denken. De moderne interpretatie van de verhalen rondom deze briljante onderzoeker en zijn trouwe vriend dr. John Watson, is misschien wel een van de beste versies die er tot nu toe zijn uitgebracht. Misschien wel de beste.

Voor de mensen die de afgelopen paar jaar als kluizenaar hebben geleefd en nog willen beginnen met het kijken van deze hitserie, is verder lezen dan dit punt geheel op eigen risico.

De val
De avonturen van Sherlock Holmes (Benedict Cumberbatch) en John Watson (Martin Freeman) bereikten in het vorige seizoen een hoogtepunt waarbij de strijd tussen Holmes en zijn aardsvijand Jim Moriarty (Andrew Scott) er voor zorgde dat de dood van Sherlock misschien wel de enige uitweg zou zijn. Om zichzelf en de mensen waar hij van hield te redden, besloot Holmes zich voor de ogen van zijn beste vriend en huisgenoot Watson ter aarde te storten. Maar zoals alles in de wereld van Sherlock is Holmes zelf vaak de enige die daadwerkelijk weet hoe de vork in de steel steekt.

#Sherlocklives
Dat de terugkeer van Sherlock in de BBC-serie onvermijdelijk zou zijn, was voor de fans allang duidelijk. Na de val van de detective in de laatste aflevering van seizoen 2, ontstond er op het internet een grote beweging die zich uitsprak over wat er gebeurd was in deze aflevering. Fans van de serie lieten overal berichten achter met #Believeinsherlock, maakten posters en graffiti met leuzen als ‘I believe in Sherlock’ en ‘Moriarty was real’. In navolging van deze online trend kwam de BBC zelf op de proppen met #Sherlocklives, als aankondiging van het nieuwe seizoen. En hoewel aan het eind van de aflevering The Reichenbach Fall al te zien was dat Sherlock zijn val had overleefd, gaf deze hashtag de bevestiging dat we nog veel meer van Benedict Cumberbatch in zijn populaire rol terug zouden zien.

The Empty Hearse
De eerste aflevering van het nieuwe seizoen kreeg de toepasselijke titel The Empty Hearse (vrij vertaald als ‘de lege lijkwagen’). Twee jaar na de val van Holmes en de beruchte aflevering zijn Watson, Lestrade, Molly en Mrs. Hudson allemaal verder gegaan met hun leven. De dood van Sherlock weegt vooral voor John Watson nog erg zwaar. Als er een terroristische aanslag dreigt op Londen, wordt Sherlock door zijn broer Mycroft terug gehaald naar Londen. Dit betekent echter wel dat hij terug zal moeten keren naar een leven waarin iedereen denkt dat hij is overleden, inclusief Watson. En net als de kijker wil iedereen weten hoe Sherlock iedereen om de tuin heeft geleid, terwijl Watson zich vooral afvraagt waarom. Gelukkig worden deze vragen in de aflevering beantwoord.

Genie
Sherlock heeft een aantal ingredienten die de serie op een hoger niveau tillen. Wat Sherlock vooral heeft, en een serie als Elementary bijvoorbeeld niet, is de magische vriendschap tussen Watson en Sherlock. De sterke band die er heerst tussen de twee mannen, spat van het scherm. Zeker in het nieuwe seizoen zien we een kant van Sherlock die we nog niet veel vaker gezien hebben. Zijn leven lijkt niet meer alleen om hem te draaien, maar ook om Watson. Sherlock toont een emotionele kant die hem menselijk maakt, sympathieker in al zijn arrogantie en eigenaardigheden. De scenes tussen Sherlock en Watson zijn grappig, eerlijk en prachtig geschreven. De vraag is dan ook wie er in dit verhaal het grotere genie is, Sherlock Holmes, of schrijver Mark Gatiss?

Voorlopige conclusie
Het nieuwe seizoen van Sherlock heeft alles dat de vorige seizoenen ook zo succesvol maakte. De eigentijdse humor, de geweldige relatie tussen Watson en Holmes, de spanning en het mysterie. Hoewel de eerste aflevering bijna compleet draait om de terugkeer van Holmes en de reactie van Watson, zullen de volgende twee afleveringen van 90 minuten weer wat meer gericht zijn op echte zaken voor het eigenaardige duo. Daarnaast zal Sherlock ook nog op de proef gesteld worden als hij niet meer de belangrijkste persoon in het leven van de verloofde Watson blijkt te zijn. We kunnen in ieder geval nog 180 minuten genieten van een van de beste series van het moment, voordat we weer een jaar moeten wachten op het vierde seizoen, dat recentelijk bevestigd werd door hoofdrolspelers Cumberbatch en Freeman.