movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Nieuws » Nieuwsberichten
- 08-01-2014
- Geplaatst door Nico van den Berg
Nederlands bioscoopbezoek in 2013 licht gegroeid
Het bioscoopbezoek in Nederland is het afgelopen jaar met 0,8% gegroeid, met name door de succesvolle decembermaand die een matig jaar toch nog goed wist te maken.
Deze cijfers werden dinsdag bekend gemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van de bioscoopbranche in de Amsterdamse bioscoop Tuschinski. In totaal werden er in 2013 30,8 miljoen kaartjes verkocht, met een omzet van bijna 250 miljoen. Hiervan gingen 13,8 miljoen kaartjes in een Pathé-bioscoop over de toonbank, een record en bijna 45% van het totaal. De stijging was vooral te zien bij de commerciële bioscopen; bij de arthouses en filmtheaters daalde het aantal bezoekers juist met 1,5%. Het ontbreken van een grote hit als Intouchables was hier de belangrijkste oorzaak van, al heeft La Grande Bellezza een aardig deel hiervan goed weten te maken.
Wat het aantal bezoekers betreft, was de best bezochte film in 2013 Despicable Me 2. Qua omzet stond The Hobbit: The Desolation of Smaug door de duurdere 3D kaartjes op de eerste plaats. Best bezochte Nederlandse film was Verliefd op Ibiza met een vierde plaats in de top 10.
De Nederlandse film had sowieso een goed jaar. Het marktaandeel lag met 20% flink hoger dan 2012 toen het aandeel 14% was. Maar liefst 21 films wisten meer dan 100.000 bezoekers te trekken, waarvan drie ook meer dan 400.000 (Spijt!, De Nieuwe Wildernis en Verliefd op Ibiza).
Ook zijn de abonnementen als Cineville en Pathé Unlimited nog steeds succesvol. Uit onderzoek blijkt dat het percentage bezoekers dat elke maand naar de bioscoop gaat, is gegroeid van 4 naar 7%.
De angst dat digitalisering zou leiden tot een minder aanbod, blijkt ongegrond. Met name de kleine filmtheaters vertonen meer en vaker films. Verder doen nieuwe en verbouwde bioscopen het goed. Voor dit jaar staan er ook weer een aantal openingen van bioscopen gepland, hoewel het wel lastiger wordt om de financiering hiervoor rond te krijgen.
Tot slot werden er nog de brancheprijzen uitgereikt. De Jan Nijland Zilveren Roos, een oeuvreprijs, ging naar Joachim Wolff, bekend van de gelijknamige bioscoopketen. Het Jan Nijland Zilveren Roosje, een aanmoedigingsprijs, ging naar de Limburgse bioscoopondernemer Joep Caubo.
Deze cijfers werden dinsdag bekend gemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van de bioscoopbranche in de Amsterdamse bioscoop Tuschinski. In totaal werden er in 2013 30,8 miljoen kaartjes verkocht, met een omzet van bijna 250 miljoen. Hiervan gingen 13,8 miljoen kaartjes in een Pathé-bioscoop over de toonbank, een record en bijna 45% van het totaal. De stijging was vooral te zien bij de commerciële bioscopen; bij de arthouses en filmtheaters daalde het aantal bezoekers juist met 1,5%. Het ontbreken van een grote hit als Intouchables was hier de belangrijkste oorzaak van, al heeft La Grande Bellezza een aardig deel hiervan goed weten te maken.
Wat het aantal bezoekers betreft, was de best bezochte film in 2013 Despicable Me 2. Qua omzet stond The Hobbit: The Desolation of Smaug door de duurdere 3D kaartjes op de eerste plaats. Best bezochte Nederlandse film was Verliefd op Ibiza met een vierde plaats in de top 10.
De Nederlandse film had sowieso een goed jaar. Het marktaandeel lag met 20% flink hoger dan 2012 toen het aandeel 14% was. Maar liefst 21 films wisten meer dan 100.000 bezoekers te trekken, waarvan drie ook meer dan 400.000 (Spijt!, De Nieuwe Wildernis en Verliefd op Ibiza).
Ook zijn de abonnementen als Cineville en Pathé Unlimited nog steeds succesvol. Uit onderzoek blijkt dat het percentage bezoekers dat elke maand naar de bioscoop gaat, is gegroeid van 4 naar 7%.
De angst dat digitalisering zou leiden tot een minder aanbod, blijkt ongegrond. Met name de kleine filmtheaters vertonen meer en vaker films. Verder doen nieuwe en verbouwde bioscopen het goed. Voor dit jaar staan er ook weer een aantal openingen van bioscopen gepland, hoewel het wel lastiger wordt om de financiering hiervoor rond te krijgen.
Tot slot werden er nog de brancheprijzen uitgereikt. De Jan Nijland Zilveren Roos, een oeuvreprijs, ging naar Joachim Wolff, bekend van de gelijknamige bioscoopketen. Het Jan Nijland Zilveren Roosje, een aanmoedigingsprijs, ging naar de Limburgse bioscoopondernemer Joep Caubo.
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
- Win Past Lives op DVD en Blu-ray
- Win Freelance op DVD en Blu-ray
- Hoeveel data verbruik je wanneer je onderweg een film bekijkt?
- Win Silent Night op Blu-ray
- Win vrijkaarten voor Godzilla x Kong: The New Empire
- Win The 100 Candles Game: The Last Possession op DVD en Blu-ray
- Win Wednesday Season 1 op Blu-ray
- Win Golda op DVD en Blu-ray
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof! -
paulmach
The Shining van Kubrick! Fantastische fi...
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.