All is Lost - recensie

All is Lost - recensie

Rober Redford zoekt verlossing in een solo-overlevingsthriller op zee

Robert Redford liet de kans niet aan hem voorbijgaan toen hij gevraagd werd deel te nemen in het ogenschijnlijk gewaagde project van All is Lost, waarbij hij als enige castlid op een zeilboot rond dobbert in de Indische Oceaan. Met een script van maar 32 pagina’s en een verwaarloosbare hoeveelheid dialoog is deze film voor Hollywoodbegrippen uniek te noemen. Waarom de uitwerking uiteindelijk niet zo origineel aanvoelt, is een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is.

Overlevingsdrang
All is Lost is zowel geschreven als geregisseerd door J.C. Chandor, die het project al enige tijd voordat zijn debuutfilm Margin Call uitkwam op het oog had. All is Lost bewandelt hetzelfde pad als Gravity, waarbij een persoon vecht voor zijn leven zodra alles tegen die eenling lijkt te keren. Dit keer geen reisje om de aarde waardoor het merendeel van de wereldbevolking zonder Facebook zit, maar een naamloze kapitein van een zeilboot die tegen een verzeilde container aan vaart. Vervolgens krijgt de 77-jarige acteur nog meer tegenslagen te verwerken, zodra zijn schip richting een zware storm vaart. Hoewel de storm geen visueel hoogstandje is, weet Chandor wel de spanning hoog te houden doordat de levensverwachting van onze sterveling steeds onvoorspelbaarder wordt.

Redford
Robert Redford laat hiermee ons nog steeds zien wat acteren inhoudt. Niet alleen neemt hij bijna al alle stunts op zich, hij weet zelfs door niets te zeggen veel naar de kijker over te brengen. Er hing veel af van zijn prestatie, maar Redford laat zien dat J.C Chandor een goede keuze heeft gemaakt om het publiek opnieuw te laten kennismaken met een kant die we van Redford nog niet kenden. Zijn overtuigende prestatie zorgt voor een opwindende overlevingsstrijd die de hele film lang nooit verveelt.

Tweestrijd
Naast alle spanning zijn er genoeg momenten waarbij er rust wordt genomen en je een poging kan wagen om erachter te komen wie de persoon is die Redford speelt. Hoezeer je dat ook wil weten, het antwoord blijft onduidelijk. Wel worden langzaam een aantal zaken duidelijk. Zo begint de film acht dagen na de gebeurtenis waarbij de man spijt betuigt en zie je later in de film dat hij een fotolijstje oppakt en uit argwaan weer wegzet. De bedoeling was wellicht een gelaagd overlevingsgevecht te creëren, maar dit lijkt allesbehalve de film te overheersen. Dat gezegd hebbende is het feit dat All is Lost geen dialoog bevat nooit een kracht te noemen. Toch is het ook geen negatief punt, maar hoort het keurig in de behoudende stijl van de regisseur thuis die daarmee de spanning keurig balanceert met de rust die genomen wordt.

Met deze zelfde stijl zorgt J.C. Chandor voor een mooie toevoeging in het survivalgenre. Het laat echter ook een gevoel achter dat  je het allemaal al eerder hebt gezien in een documentaire op Discovery Channel of in een ander film. Hoewel de spanning altijd oprecht opgebouwd wordt en de overlevingsstrijd realistisch aanvoelt, is de Oscarnominatiewaardige prestatie van Robert Redford het enige wat er in de film écht uitspringt. All is Lost leek op voorhand een gewaagd project en dat is het ook. Helaas voelt de uitkomst grotendeels als een gemiste kans.

J.C. Chandor

Robert Redford

16 januari 2014